Gå til innhold
Arkivverket

[#18372] Døde på garden Hegrenes i Jølster S&F, 1741


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Min forfar Hans Hansen Myklebust (1720-1780) var gift med Brite Larsdatter Hegrenes (v. 1745).Brites foreldre er å finne hos Familysearch som Lars Olavsen og 'Mrs Lars Olavsen'.I Egil Øvrebøs bok 'Ålhus kyrkje' (1995) finner jeg på side 89 en liste med gravlagde fra Ålhus sokn i 1741, da en tyføs epidemi gikk over landet. Gravlagd 11.5.: Lars Olsen Hegernes, 53 år, ... Ole Larsen Hegernes, 15 1/2 år, ... Karen Larsdatter Hegernes, 13 år, ... Berte Larsdatter Hegernes, 34 år, ... Siri Tollefsdatter (Hegernes), 69 år.Hvordan er 'min' Brite Larsdatter Hegrenes i slekt med disse personene? Er Ole, Karen og evtl. Berte hennes søsken? Er Lars Olsen hennes far? Jeg vet at Siri Tollefsdatter Berg (Tollef Hansens datter) var gift med en 'Lars Hegrenes'. Er det Lars Olsen eller Lars Olavsen? Det er vel knapt mulig at Siri er mor til begge Berte Larsdtr (død 1741) og Brite Larsdtr (død 1782)?Takknemlig om noen kunne hjelpe meg med denne gåten. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det er lenge siden jeg har lest at kirkebøkene fra Jølster er allerede registrert. Nå venter jeg med spenning på om en ny fil for Døypte eller Døde i Ålhus og Helgheim kommer til å bli lagt ut i Julekalenderen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg har registrert etter notater fra min farfar, følgende:Brite Larsdtr Hegrenes død 'det store sykdomsåret' i 1747 (korrigert til 1741-42). 'Hun har visst overladt gården (på Hegrenes) tidlig og har neppe etterladt seg barn.'Hun var gift med Hans Tollefsen (foreldre Marte Hansdtr Aalhus og Tollef Hansen g. 1710). Tollef Hansens foreldre Hans Endresen f. ca. 1640 og Kari Pedersdtr. Farfar til Tollef var Endre Pedersen Hegrenes (1605-1689). Han er nevnt i Lensmannsboka etter Jens Nielsen f. 1627 - digitalarkivet.uib.no/sab/lensmann.htm. Se mer under digitalarkivet.uib.no/sab/bergenspodten/lensmann.htm. Der står det masse annet også!Tollef Hansen var gift 1. 1710 med Marte Hansdtr AalhusBarn: Kari, Hans, Elias, Daniel2. 1740 med Synneve Mosesdtr AalhusBarn: Moses og MarthaDet kan jo være feil her. Kan du få sammenheng med dine personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Kari, mange takk for opplysningene!I mellomtiden fant jeg litt mer på Familysearch. Problemet er at to eller tre 'Lars Hegrenes' fikk barn ved tidlig 1700-tallet i Jølster.1.) 'Lars Hegernes' og 'Siri Tollefesdr' fikk ei datter Berete, dåpt 26.12.1709. Hun kan være identisk med denne Berthe (f. ca 1715), som giftet seg 27.12.1738 med Hans Tollefsen Aalhus. Det ser jo riktig ut at Berthe og sin mor Siri døde 1741._____________ 2.) En Lars Olavsen Hegrenes (ca 1689-1741) var gift (v. ca 1715) med 'Mrs Lars Olavsen' (ca 1692-1747). Felles barn:a) Britha (ca 1720-1782), som trolig giftet seg med min forfar Hans Hansen Myklebust i 1745.b) Olav (ca 1726-1741)c) Kari (ca 1728-1741)Da var det virkelig slik at 'min' Britha mistet sin far og to søsken i 1741.____________________3.) En Lars Olsen Hegrenes var gift med Ingeborg Hansdtr. Felles barn:Marete (dåpt 1718)Karen (dåpt 1720)Kanskje Lars Olavsen Hegrenes er identisk med Lars Olsen H. Da var 'Mrs Lars Olavsen' = Ingeborg Hansdatter. Jeg vil svært gjerne vite om det er riktig!Jeg vet at Lars Olavsen var sønn av Olav Steffensen, hvis far var Steffen Olsen. Ifølge Lensmann Jens Nielsen Nedrebø's dagbok døde han 5.11.1682, 70 år gammel; hans 'quinde' Kari døde 27.7.1682, 62 år gammel. Steffen kan være sønn av 'Ollef Indre Hegnes, som døde 2.1.1637.Det var alt jeg fant i kveld. Nå lurer jeg bare nok på om hvem som var Brithe Larsdatters mor. Kanskje Ingeborg Hansdatter fra ???Ha en fin helg! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg hadde sjekket Skifteregisteret for Sunnfjord, men ingen av Lars Olsen Hegrenes' familie er å finne der. Kanskje han eller faren Ole Steffensen selgte bruket. Dessverre har jeg bare Anders O. Klakegg sin bygdebok for Jølster, som begynner med folk fra 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.