Gå til innhold
Arkivverket

[#18373] Eli Knutsdatter Bjørheim


Gjest Ingunn Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Dahl

Jeg bare lurer på noe.... Dette gjelder noe jeg har funnet inne på Dis-treff. Ang.Eli Knutsdatter Bjørheim født i Strand, Rogaland. Noen slektsforskere (+FS)har henne født ca.1590, hennes andre mann er født 1630 (40 år senere)og ett av barna er født 1684. Altså når Eli er 94 år ! Noe må jo være feil. Forsøkt å sende en mail til en av dem det gjaldt, 0 respons. For å svare på mitt eget spørsmål bør det vel kanskje finnes enda en Eli Knutsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Hei, Du er ikke den eneste som har spekulert på dette. Jeg hvet ikke helt hvilke kilder Hjelmeland Bygdebok bruker, men jeg har en mistanke om at det rett og slett er Erfjord Bygdebok (Magnus Våge 1959) Slik en kan tolke begge bøkene er jo Eli gift med Ola Osmundsen Åsland på Hjelmeland (fra 1703 på Kilane i Erfjord, nabogard) Dette giftermålet kan nok godt være mulig, selv om Ola er 35-40 år yngre. Men Eli kan jo selfølgelig ikke være mor til Olas barn født i 1680-årene, hun er jo f. ca. 1590. Elis første mann , Osmund Eriksson Øye dør ca. 1670. At en rik enke i 70-åra gifter seg med en ung mann på 35 er så sin sak, men at hun så venter i 15 år før hun får barn med ham blir for drøyt.... Enten kan det kansje som du sier eksistere en ukjent Eli Knutsdatter. Eller så har Eli dødd ca. 1680 og Ola giftet seg med en ukjent kvinne i mer 'passende alder', hvilket jeg tror er tilfelle uten at jeg har belegg for det.mvh, Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.