Gå til innhold
Arkivverket

[#18374] Kan noen slå opp i bygdebok for Hurum?


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Jeg leter etter en Kristian Hansen Berg fra Hurum som skal være født ca. 1847. Har funnet en gård som heter Berg i tellingen for 1865 som jeg lurer på om kan være det rette stedet. Der bor Hans Kristensen (50 år), hans kone Karen Johannesdatter (det står 30 år, men det må da være feil?) og sønnen Otto på 18 år ved tellingen. Har noen mulighet til å sjekke i bygdeboka om dette er rett familie for Kristian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Etter litt snusing rundt, har jeg funnet ut at det finnes en bok som heter Hurum herred som skal inneholde noe slektshistorie, og det er i tillegg to bøker som heter Hurums historie (bind 1+2) som jeg ikke vet noe om. Aner ikke om det finnes noe i disse, men jeg håper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg lurer på om ikke det kan være den Christian Hansen som er tjener på Gjerrud i Strømm (rett over fjorden) i 1865 du skal ha tak i. Han er der oppgitt til 20 år. I så fall var nok Hans Kristensen helst gift to ganger, og begge sønnene fra første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei!Har sett litt i kirkeboka under døpte. Jeg kan ikke se at han nødvendigvis er født på Hurum, de nærmeste kandidatene er:Peter Christian, f. 1845, sønn av Hans PEdersen og Helle Chritsensdtr Aasdalen.Christian Anton, f. 1849, sønn av Hans Christofersen og Karen Andersdtr Inglingstad.Christian, f. 1849, sønn av Hans Hansen og Johanne M. Johansdtr Jahreneie. Denne Otto du nevner, er døpt Otto Christian 30.01.1848 (f. 161147), det kan ikke være han da?? Moren hans het Begine (Regine?)Olsdtr. Hans og Begine var da leilendinger på Dustad.PS: Hurums hist. 1 & 2 er en ren bygdehist. Hurum herred er skrevet i ca 1902 og inneholder i moderne forstand svært lite slektshistorie, bare noen tynne sider bakerst.mvh erik bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Det ser ut til at det stemmer litt dårlig, ja. Jeg får heller lete litt videre rundt det jeg vet. Grunnen til at jeg ville se på Hurum er at det stod at han var født der i folketellingen. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.