Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Ketil Harbek

[#18375] Søren Østensen gift i Ås 1771 - oppslag i kirkebok?

Recommended Posts

Guest Ketil Harbek

Ifølge FS/IGI ble en Søren Østensen gift 17.06.1771 i Ås med Kari Jørgensdatter. Er det noen som kan sjekke vielsen i kirkeboken og hvilke opplysninger om dem som står der (alder, foreldre, fødested)? Jeg finner ingen av dem i FT 1801.En mulig sønn av dem er Baltser Sørensen, etter mine opplysninger født på Skaug i Frogn (dvs. Ås på den tiden?), også visstnok i 1771. Hans far skal være en Søren Østensen. Jeg er interessert i om hans dåp i kirkeboken tilsier at hans foreldre kan være Søren og Kari (og hva som ellers står ifm. dåpen). Baltser er her Lenke i FT 1801.

Guest Trond Øivindsson Lunde

Nr. 9, 1771: Lenke

Guest Ketil Harbek

Takk og takk - tenk, over 3 år senere! Nå som kirkebøkene er kommet på nett kan jeg jo lete videre etter Baltsers dåp m.m. selv.

Guest Inger-Berit Østby-Deglum

Sitat fra Trygve Vik: ÅS BYGDEBOK, gårdshistorie II, s. 460: Nylenda. 'Rundt 1800 bodde Baltser Sørensen her. Han var født 1771, sønn av Søren Østensen Skog i Frogn og gift med Mari Hansdtr. f. c. 1765. Barn: Søren f. 1805. Familien kom siden til Myrer V, og de var flyttet fra Nylenda før 1805.' Myrer er i Gårdshistorien I, s. 545.

Guest Ketil Harbek

Takk skal du ha, Inger-Berit. Ja, Myrer kjenner jeg til. Min mormors mor var født der i 1863, og hun var enebarn i 21 år og forberedt på å ta over gården, da hennes bror Søren kom som 'attpåklatt' i 1884. Han levde der til 1934. Dette var før min tid, men min mormor skrev heldigvis ned mye.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.