Gå til innhold
Arkivverket

[#18380] Andreas Kristiansen , f.1842 i Urskog/Aurskog


Gjest Kai S Gurrik Larse
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larse

Andreas Kristiansen ble født i januar 1842. Hjemmedøpt 27.februar 1842. Tror hans foreldre skulle vært Christian Pedersen og Marte Marie Olsdatter. Foreldrene tror jeg også skulle holdt til på gården Haugerud i Urskog/Aurskog.Andreas var stenpukker v/Vegvesenet i Kristiania. Han var isammen med Elen Andrine Hansdatter (f.1846 i Blaker). De fikk 4 barn tilsammens som er meg bekjent. 1.Kaspara Evensen (1879-1971), 2.Anna Mathilde (1877-?) til Canada, 3.Magda Marie Andresen (1882-1974), 4.Ragnhild Larsen Gystad (1888-?) bosatt i Oslo.Har laget et innlegg på Andreas Kristiansen's kone Elen Andrine Hansdatter: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=11423&sok=Kai+Larsen&startnr=&antall=&spraak=>LenkeHer er noen linker til hvor de befant seg i forskjellige folketellinger:1965: Lenke 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiSer at du ikke er helt sikker på når Andreas ble født. Det står mye rart i kirke/klokkerbøkene bl a at han ble hjemmedøpt 27 jan, født 24 feb !!!, døpt 27 feb.Noe rart er det i alle fall. Du skriver at de skal ha holdt til på Haugerud. Dette tror jeg er en lesefeil. Tror det skal være Hognerud. Du finner i alle fall en Andreas født 24/2-1842 på side 784 i bind i av bygdeboka.Andreas ble konfirmert 4 okt 1857. Her står det 2 merknader, men jeg klarte bare å tyde den ene OK. Det står barn 1865 no 88.Og helt riktig: 15 okt 1865 ble Gunda Marie født som et uekte barn, døpt 10 des 1865. Foreldre var Andreas og pige Anne Kristensdatter.Her er Anne og barnet i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60224&variabel=0&postnr=2059&fulle=true&spraak=n>LenkeDen andre kommentaren var noe sånt som '1871 no 38?' Her fant jeg ingen barn med far Andreas. Får se om jeg skal prøve å tyde det en gang til.I 1865 finner du Andreas sin mor, Marte Marie og søster, Karen her LenkeEn annen søster av Andreas, Dorthea: LenkeHer er Andreas sin eldste bror, Peter, i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch, IGI: Andreas Christiansen f. 24/2 1842 Aurskog, foreldre Christian Pedersen Hognerud og Marte Marie Olsdt. Finholt.Denne Andreas ble gift med Anna Christensen Myrvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Da har jeg fått ekreftet at hans foreldre er Christian Pedersen og Marte Marie Olsdatter...Han hadde altså vært gift med en kvinne Anna Christensen Myrvold før han giftet seg og fikk barn med Elen Andrine Hansdatter.Takk for alle svar!Men så, hvem var hans forfedre og foreldres foreldre? Skal gjøre et søk selv på internett i 1801-tellingen. Legger her det jeg finner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ifølge Gunn Cathrine Varder Løwe: Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog, bd 1, 1999, s 45, ble Christian Christiansen og Anne Marie Bergersdtr gift på Skjeggenes, Setskog i 1839.I samme kilde er det oppført 9 barn: Gunnhild Marie, Karen Kristine, Marie Helene, Puline, Thea, Olai, Bolette, Karoline Mathea og Karelius.Men jeg har også notert Andreas, ut fra de jeg fant i Folketellingen for 1865 i Høland: LenkeSå her er det kanskje flere mødre inne i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei KaiKontakt meg på mail: fetslekt@yahoo.no så skal jeg sende deg litt mer info fra bygdeboka til forfedrene til Andreas.Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.