Gå til innhold
Arkivverket

[#18382] Hilda Nilsdatter fra Bø/No Jens, Vevle, Blåkorshuset i Bergen


Gjest Arne D. Bäckström
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Bäckström

Min bestefar på morsiden het Daniel Nelson Jensen Hans mor var Hilda Nilsdatter født 1867 på Snarset i Vesteraalen, Hennes foreldre var Nils Andreas Nilsen (1830-1874) og Ingeborg Anna Ellingsdatter (1839-1922)begge Vesteraalen. Hilda traff Jens som var fra Haus i Hordaland, nordpå. Ingen vet noe om Jens og Hilda untatt at de begge reiste til Bergen og at Hilda fødte Jens sitt barn , som var min bestefar. Hilda døde på barselseng, og Jens tok Daniel med seg og reiste til Vesterålen med gutten. Daniel ble oppfostret av sine besteforeldre, Ingeborg Anna Og Nils Andreas, Jens dro tilbake. Så... Kan noen hjelpe meg vidre! I denne sak har jeg stått fast i snart et år. Det Jeg vet om Jens er at han skulle ha hatt en bror som hett Øyvind. Jens var fra Haus i Hordaland. Familien var eiere av Blåkors huset i Bergen en gang i tiden. Og etternavnet Vevle eller Wevle er knyttet til Jens på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det ville kanskje hjelpe om du oppgir Daniels fødselsdag. Du har vel ikke funnet dåpen?Det er 10 Vevle... gårder i Haus i FT 1865, men hverken Jens eller Øyvind er der da. Det finnes bygdebok som kanskje kan gi deg svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Bäckström

Beklager. Daniel var født 25.09.1892.Jeg er klar over at det finnes flere familier med navnet Vevle i Haus, men det har ikke hjulpet noe når jeg ikke vet hvordan jeg skal komme frem til rette personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hovudproblemet er at denne Daniel ikkje ser ut til å vera fødd i Bergen, slik ein kan få inntrykk av i ditt fyrste innlegg. Har du kunnskap om kor han vart fødd, ville det vore lettare å leite. Hanna er heller ikkje død i Bergen, etter det eg kan sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette må vel bli Daniel i 1900 LenkeDet er 1 ting til som ikke stemmer her. Nils Andreas Nilsen døde i 1874 iflg. dine opplysninger, altså nesten 20 år før Daniel ble født. Ingeborg Ellingsdt. er gift med en Andreas Larsen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Dag Bäckström

Takk Bjørn og Berit. Detjeg har av opplysninger kan være feil, det som familien er skrå sikker på er at Hilda døde i barsel og at Jens tok Daniel med seg nordover. Vi kan være feilinformert slik at Daniel ble født en annen plass f.eks. i Haus. Er det noen som har tilgang til kirkebøkerne for Haus året 1892-93? Hilda (ikke Hanna) må nødvendigvis ha blitt begravet på den plass hun døde på. Når det gjelder Ingeborg Anna´s ekteskap så var hun gift tre ganger. Nils Andreas var faren til Hilda og det stemmer at hun var gift med Andreas Larsen når Daniel kom dit som pleiesønn. Når det gjelder Daniels dåp vet jeg ingenting. Men min tante mener at han var konfirmert i Vesterålen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det står jo i 1900-teljinga at han var fødd i Bø. Difor ville eg fyrst av alt sjekka kyrkjebøkene for Bø. Dei ligg, etter det eg veit, på arkivet i Trondheim. Elles kom eg til å skrive feil; det er Hilda (Hilde) eg har sjekka som død både i Bergen og Haus - båe delar ligg på DA - men utan å finne henne. Om guten var fødd sønnafor, kan han likevel vera døypt i Bø - og som du skriv, i alle høve vera konfirmert der (kring 1907-8 +/-). Finn du det eine eller det andre, vil nok i alle høve faren sitt namn stå nemnd, truleg òg moras. Dette vil vera sentrale opplysningar som lettar arbeidet med å gå vidare. Difor bør du sjekke dei fyrst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.