Gå til innhold
Arkivverket

[#18383] Første verdenskrig - register over amerikanske soldater?


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Er det noen som vet hvor man kan finne opplysninger om amerikanske soldater i 1. verdenskrig? En slektning født i USA var nemlig soldat da - og jeg lurer på om det kan være mulig å finne nærmere opplysninger om f eks når han tjenestegjorde, i hva slags tjeneste, hvor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det finnes en del registre på www.ancestry.com (men dette er betaltjeneste),Dersom du ikke abonnerer, kan du jo legge ut navn osv. her, så kan vi se for deg. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Hvis noen vil sjekke for meg, blir jeg kjempeglad! Jeg tror ikke jeg har mer enn én amerika-slektning som har deltatt i 1. verdenskrig.Han het John A. Lyngstad og ble født 17. mars 1887 i Duluth.....ELLER født 1888, opplysningene er litt variable. Han bodde hele livet i Duluth-trakten i Minnesota. Han overlevde krigen og ble 89 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

WW1; Minnesota er ikke utlagt enda. Et raskt søk på navnet du oppgir ga heller ikke tilslag (om han skulle vært registrert på annen stat)Laila kan mer om dette enn meg; men det er sikkert andre muligheter, en amerikansk venn av meg har i hvert fall hostet opp opplysninger på soldater fra WW1 fra et eller annet arkiv; såvidt jeg husker fra et stort bibliotek i Fort Wayne, Indiana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Tor, jeg kan nok veldig lite om militære registre i US... men, jeg så en eller annen adresse her om dagen, så jeg skal se om jeg ikke greier å få rotet fram den igjen... må bare bli hypnotisert først... :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Litt på siden kanske, men samme tema. Finnes det registre over falne i den 2. verdenskrig? Jeg er interessert i en soldat/flyger? som falt ned i Europa. Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

For 2. verdenskrig kan du forsøke å se på siden ww2.vet.org. Her var det en del adresser man kunne skrive til for evt å få informasjon. Jeg har ikke prøvd dette selv...fikk det opp ved søk på 'world war 2 veterans'. Dessverre finner jeg ikke noe relevant angående 1. verdenskrig, så jeg håper fortsatt på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Forsøk en epost til denne adressenlpeterson@mdva.state.mn.ussom er 'Minnesota Department of Veterans Affairs'ellers er det i mange counties veteranforeninger. Søk event. på Google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Antoni Pisani

Finner du ut noe mer om ham hører jeg gjerne fra deg;-). Jobber med en artikkel om norske frivillige i første verdenskrig.A.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.