Gå til innhold
Arkivverket

[#18388] Kjeld Colbjørnsen Stub eller Kjell Stub Colbjørnsen?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg er i villrede m.h.t. til hvordan navnene til barna som Colbjørn Torstensen hadde med Katarina Kjeldsdatter Stub skal skrives. Normalt skulle vel morsnavnet komme som mellomnavn. Men jeg er også kommet over flere eksempler på at morsnavnet er blitt 'hoved-'navn, som f.eks. hos sønnen Kjeld.Er det én form som er korrekt i motsetning til den andre?Og med det samme jeg er i gang: De fleste steder er farens navn skrevet 'Colbjørn Torstensen.' Jeg har også sett 'Colbjørn Torsteinsen.' Knut Løberg bruker imidlertid konsekvent 'Tosten Kolbjørnsson' om presten far, altså Kjelds farfar (NSTXXXVI/hefte 3).Finnes det noen norm for korrekt navnebruk?Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Beklager, Lars!Om det ikke var noen norm den gang, hva med måten navnene skrives på i dag? Er navneformene i f.eks. NST normative?Og fortsatt gjenstår Kjeld Colbjørnsen (Colbjørnsson?)Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I den grad navneformene i nåtidens utgaver av NST er normative, så er det i forhold til kommende artikler i NST, men ikke utover dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.