Gå til innhold
Arkivverket

[#18389] Amund Pedersen f.1870 reiste til Amerika


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Hei. Amund Pedersen ble født i Bamble i Telemark i 1870. Han er sønn Peder Olsen og Karen Margrethe Olsdatter på gården Holte i Bamble. Han gifter seg i Sandefjord 28 august 1899 med tjenestepike Klara Pedersen født i Sandar i 1877. En finner parret igjen på gården Bugaarden(Lunden) i Sandar i 1900 tellingen Han er stenarbeider, og de har fått en datter som heter Anna. Hun er født i Sandefjord 30 januar 1900. Amund Pedersen skal ha reist til Amerika. Jeg vet ikke når. Nå som jeg har funnet han gift, har han sikkert reist dit med familien. Jeg er ute etter skjebnen videre til denne familien. Hans familie i Norge i dag vet bare at han reiste til Amerika. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jørn, hva er kilden din for at de reiser til Amerika? Har du lett i emigrantprotokollene?familien er her i 1900: Lenke så slipper andre å lete.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Forsøkte noen raske søk på www.ancestry.com, men fant ingen umiddelbare treff på Amund eller Klara Pedersen i riktig alder. Det var imidlertid ganske mange Amund'er født i Norge, og jeg sjekket census 1930 for de som var født i riktig tidsrom, uavhengig av etternavn - men uten hell. Noen med bedre tid kan kanskje søke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei. Jeg har leitet litt i 'Ellisisland' uten å finne noe. Jeg har også leitet litt i emigrantprotokollene i Digitalarkivet uten resultat. Nå har en jo også flerer å søke på, nå som en har familien. Amund er bror til min kamerats oldemor fra Bamble i Telemark. Min kamerat's familie visste ikke noe mer om denne Amund, en at han skal ha reist til Amerike. Min kamerat har en datter bosatt i Amerika, og det er hun som er spent på om Amund kan ha etterkommere etter seg der. Det er min eneste kilde. Det var jeg som fant giftemålet og familien i 1900 i Sandefjord. Kan det stå noe om familien i en bygdebok for området? Dersom han ikke reiste til Amerika, er jo det også kjempegreit å få avklart. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jør Olsen

Hei. Jeg har pratet med familien, og de mener bestemt at han reiste til Amerike. Hans nevø Jørgen Ingolf Holthe var i Amerika fra ca 1926 til ca 1933, og han skal ha vært hos han er perode og jobbet på en farm. De viste ikke noe mer. Er det noen som har kirkebøkene for Sandar/Sandefjord som har mulighet til å sjekke om det står noe mer om de etter tellingen i 1900? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jøen Olsen

Hei Laila. Jeg har prøvd, men har ikke funnet han. Jeg har ikke daton for hans fødsel, men det kan jeg lett skaffe. Jørgen Ingolf Holthe er født i 1905. Jørgen skal ha vært hos sin onkel en periode, han likte seg ikke så godt der, og tok seg senere jobb på 'lakene' tror jeg de sa. Det var mot Cabada tror jeg. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjen Laila. Jørgen er født 27.06.1905. Det var Canada jeg prøvde å skrive. Han jobbet på båter på noen store vannveier tror jeg. Det var vel det som var 'lakene' (sjøene)? mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjen. Når jeg tenker meg om, så er jeg ikke sikker på om det var mot Canada? Det ble bare nevnt at han jobba på 'lakane'. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, hvor kom da Holth-navnet fra? Jeg føler litt at dette er jeopardy. Kan du ikke legge ut alle opplysninger, med fødselsdatoer og bosteder, så slipper jeg å stille alle disse spørsmålene?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei du.Da får jeg prøve på en oppsumering: Peder Olsen f 1833 og Karen Margrethe Olsdatter f 1832 bor på gården Holthe i Bamble i Telemark. De får 5 barn, hvorav Ine Pauline Pedersdatter født 1867 er den 3. i rekken.Amund Pedersen f 1870 (Jeg skal skaffe hans fødselsdato) er den 4. i rekken. Amund gifter seg i Sandefjord den 28.08.1899 med tjenstejente Klara Pedersen født 1877 i Sandar. Hun er datter av ungkar? Peder Andersen og trolig et uekte barn. (Dette har jeg fra Sandefjord kirkebok, viede 1879-1920 på internett.) Amund og Klara bor ifølge 1900 tellingen på Bugården i Sandar og de har da fått en datter, Anne Pedersdatter den 30.01.1900. De reiser trolig til Amerika.Hans søster Ina Pauline Pedersdatter gifter seg med Jørgen Veldenius Larsen født 16.05.1869 på Kongstvedt i Solum. De overtar hennes hjemplass Holte i Bamble. Jørgen Veldenius tar etter at han gifter seg navnet Holthe. Ina og Jørgen får 11 barn, hvorav Jørgen Ingolf født 27.06.1905 er den 7 i rekken. Han reiser som ung gutt til Amerika, som jeg har nevnt, og er da hos sin onkel en periode ifølge familien. Han skal ha vært i Amerika fra ca 1926 til ca 1833. Da reiser han hjem og gifter seg senere i Norge.Familien bruker i dag Holthe navnet med 'h', men det han ha vært skrevet uten 'h' som Holte.Ble det litt bedre, eller ble det en ny runde med jeopardy? mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei. Jeg har fått fødselsdatoene til Pauline og Amund. Pauline blir født i Bamble 9 februar 1868. Amund blir født i Bamble 6 desember 1870. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjen.Jeg var på biblioteket i Larvik i dag, å fant fødelsdatoen til Klara Pedersen som giftet seg med Amund Pedersen i Sandefjord i 1899, og som trolig reiste med han til Amerika. Hun står som Clara født 12 mars 1877 i Sandar og var en uekte datter av ugifte Silia Olsdatter og ungkar Peder Andersen af Sandefjord. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke, finner ingen av dem.. hmmm.. Burde i hvertfall ha funnet emigrasjonen. Kan jo være at særlig Jørgen dro som sjømann, mens.. hmm Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjen Laila.Jeg skal ta en prat med familien. Dersom Jørgen reiste som sjømann, så burde de vite det. Kan Amund og Klara ha brukt et annet etternavn, eller Clara har avgått med døden før Amund reiste fra Norge (tvilsomt)? Familien vet ingenting om dette. Jeg letet i Sandar 5 år frem fra 1900, men fant ikke flere barn av Amund og Klara. De virker sikre på at det var han som reiste. Amund hadde 3 søstre, men bare en bror som het Ole født i 1865, og han skal ha levde ugift her hjemme. Første gang jeg pratet med dem om dette, var det litt usikerhet hvem av guttene som reiste til Amerika. Den ene reiste og den andre levde ugift her hjemme. De er nå sikre på at det var denne Amund som reiste,men de viste ikke at han var gift her i Norge først. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.