Gå til innhold
Arkivverket

[#18391] Cimber i Norge og Danmark


Gjest Finn Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Karlsen

Hans Nilsen Cimber er registrert som kjøpmann i Molde fra første halvdel av 1600-tallet. Han skal vistnok ha vært gift to ganger og etterlate seg to barn, Nils og Kirsten.Er det noen som har opplysninger om disse og andre personer med navn Cimber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Borgerskapet som kjøpmann må isåfall ha vært i Trondhjem, så det kan være verd å undersøke i trondhjemskilder, f eks koppskatten 1645 ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Her er Anne 'Cemer' (Cimber) på Molde 1767:LenkeHo var enke etter Aage Pedersen, og mor til m.a Peder (Elias) Aagesen på Molde, som m.a hadde datra Anne Cimber Aagesen (-1798) gm Elias Rønneberg, borgar på Laberget ved Ålesund.Nils Hanssen Cimber var lærar og klokkar på Molde, og trulig far til Nils Nilssen Cimber, veier og måler på Molde, sjå Niels de Seve: Molde Bys Historie I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken

Du kan finne litt om familien Cimber på dette stedet: LenkeDet er Frode Kvam , som har lagt ut en oversikt over sine aner, så langt tilbake som i 99. Han har sikkert noe mer opplysninger og kilder om du tar kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Takker for alle svar, og Tore, jeg skal sjekke koppskatten etterhvert.I NSF's prestehistorei dukker det opp en Christen Jensen Brockholm (Cimber) som kapellan 1612-1615 og sokneprest 1615 i Skien i Gjerpen prosti. Er det noen som vet noe mere om han og navnekonstellasjonen som er angitt?Jeg tenkte kanskje at jeg ville finne noen Cimber i Danmark, men det har jeg ikke klart ennå (bortsett fra Cimber Air og et firma som driver med katteoppdrett).Forøvrig er det en Matt Cimber i USA som driver med filmskuespilleri og lignenede. Dessuten var en Cimber med i komplottet mot Julius Ceaser, og har dermed også fått en rolle i Shakespear's verk om samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg mener å ha lest et sted at tilnavnet Cimber er noe man kalte folk som kom fra Nord-Jylland, kimbrernes land, og de som kaltes det ikke nødvendigvis behøvde å være i slekt med hverandre. Etterhvert gikk kanskje tilnavnet over til å bli slektsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Til Laila:Det aner meg at sammenheng er slik du nevner, men jeg har ikke noe belegg for det. Dersom du skulle huske på kilden ville jeg være takknemlig for et lite tips.Det vil jo forklare Christen Jensen Broskholm, med parantes som forklarer at han kommer fra Nordjylland (Cimber).Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest John H. Aarønes

I Folkeskatten for 1681 for Molde Ladested kan du finne: Jeg er ickun med min Kone self anden, noch hafer jeg til bordz min Kones broder, som er vanfør udvortes, og vanhelsig indvortes.Ex Molde d: 15 Febr. 1681.Niels Hansen Cimber:Degn paa Ladeplatzsen.Niels Hansen Cimber g. m. Cirsten Steensdatter (Svanum) og det vert nemnt nemnt følgjande barn av Collin: Hans Nielsen (men han var født kring 1661 og kan ikkje ha vore den som er nemnt i første innlegg) Methe Nielsdatter Steen Nielsen Niels Nielsen Ingeborg Nielsdatter (etterkomarar her finn du på tema nr. 19583 (Thomas hammond/Ingeborg Lyng) Maren Nielsdatter Margrethe Nielsdatter og Anna Nielsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.