Gå til innhold
Arkivverket

[#18393] Barn av Herlog Hudfat?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I NST XXVIII, i Svein-Erik Ødegaard sin artikkel ''Herlog Hudfat. Person, gods og nærmeste etterslekt'', er det flere ganger nevnt at Herlog måtte ha en sønn Torsten. I sin oppsummering på side 282 skriver han at han har to sønner med Elin Torstensdatter Kusse: Peder og Torsten, og også muligens en datter Gjertrud.Jeg synes å huske at jeg har lest her på forumet at det ikke kan påvises noen barn etter Herlog Hudfat. Dette innlegget finner jeg ikke igjen. Hva er grunnlaget for at Ødegaards forskning i så fall skal være feilaktig?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du finner begrunnelsen i artikler trykt i NST, dels i Weidling&Løberg 1989 (om Kalips-godset), dels i separate senere artikler fra hver av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Finn Oldervik

Det er rimeleg sikkert den same Elin Torsteinsdotter som er nemnd i eit brev som vedkjem Aspaslekta på Nordmøre. Ho er der kalla Hustu og ho sel ein part i Aspa og ein i Kvalvåg på Nordmøre til Torstein Eriksson Brevet er utstedd i Bergen og som vitne er nemnd to søner til Elin Sjå også denne debatten Lenke Er det nokon som kan visa til kva som er den mest sætande artikkelen om Hudfat-ætta no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det nyeste nå er Ødegaards egen artikkel i Bygdebok for Stange 2, som kom ut i fjor høst - se for øvrig bokanmeldelse i Genealogen som vil komme over påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Olav Helge Angell

Kva for bygdebokutgåve er det du viser til i det førre innlegget, og når stod bokomtalen? Eg finn ingen av delane der eg leiter, etter boka på bokbasar, etter bokomtalen i Genealogen 2007-2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har snakket med Ødegaard (forfatteren) i dag, og han sender meg en del materiale om Hudfat om noen dager som jeg har fått tillatelse til å publisere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg kjøpte den nemnde boka av Ødegaard for eit par år sidan og har aldri angra på den handelen. Det kan nok vera ting å kritisera i boka, og av og til kan ein kanskje synes at slutningane er noko lettvinte. At boka også verkar å vera litt 'uryddig' innretta, kan gjera det litt vanskeleg å finna fram av og til. Eg vil likevel hevda at dette er eit kvalitetsverk som fortener å verta lest. Eg kjøpte henne ved å venda meg til Stange kommune og går ut frå at ho framleis kan kjøpast der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.