Gå til innhold
Arkivverket

[#18396] Slekt frå Bolga,Meløy, Nordland.


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kristensen

Foreldrene til Hendrika Arntsdtr. er Arent Hendrichsen (-1845) og Lava Arentsdtr. (1800-), bosatt på gården Harfjeldstrand i Meløy. Arent / Lava hadde 7 barn, 6 som levde ved Arent's død i 1845.Foreldrene til Lava Marie er Arendt Melchersen (-1835) og Oline Marie Johnsdtr, bosatt på gården Grønnåsen i Meløy.Foreldre til Arent Hendrichsen er vanskeligere. Her er det to alternativ: A) Arent Hendrichsen som er 8 år ved FT1801, fosterbarn på gården Andfiskvad i Moe. B) Arent Hendrichsen, 9 år ved FT1801, bosatt på gården Gruben Nedre i Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk også til deg Terje. Eg har nok ordlagt meg litt feil, det høyrdest kanskje ut som hadde opplysningar om Ole og Henrikke, men eg ynskjer også opplysningar om dei....Det einaste eg hadde var den giftedatoen.Dessutan manglar også opplysningar om Ole Iversen og foreldra.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I Svein Edvardsens skifter fra Hemnes/Moe 1811/1845 side 204/205 finnes et skifte etter Even Johansen på Skamdalsaxelen i 1844:Even Johansen, hovedperson ... Bergithe Johansdatter, søster, død, var gift med Hendrich Olsen, Busternæs Arent Hendrichsen, barn av Berithe, gift, Rødøe Berithe Hendrichsdatter, barn av Berithe, gift med Jørgen Olsen, Sjonfjeld i NæsneI Svein Edvardsens skifter fra Hemnes/Moe 1780/1810 side 176 finnes et skifte etter Johannes Holgersen på Skamdalsakselen i 1803:Johannes Holgersen, hovedperson Bereth Larsdatter, ektefelle Lars Johansen, sønn Even Johansen, sønn Abelona Johansdatter, datter Berethe Johansdatter, datter, død, var gift med Hendrich Olsen, Busternes Arent Henrichsen, 12 år, barn av Berethe Jens Hendrichsen, 8 år, barn av Berethe Bereth Hendrichdatter, 10 år, barn av Berethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Arnt, det er mulig det er riktig Arent Hendrichsen du har identifisert. Men i skiftet står det at han er gift Rødøe (1844). Året etter, når Arent dør, bor familien på gården Harfjeldstrand som ligger i Meløy????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Terje,Meløy var jo et sokn i Rødøy prestegjeld på den tiden, slik at det ikke er umulig at det står Rødøy selv om han bor i den delen som tilhører Meløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg kjøper argumentasjonen din.Da er foreldrene til Arent Hendrichsen; Hendrich Olsen og Bergithe Johansdtr. bosatt på gården Busternes i Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Jeg vil ikke si at det er sikkert at vi har funnet den riktige Arent Hendrichsen, men det er en god kandidat. Har sjekket 'Gård og grend i Meløy' om Arent er nevnt under Harfjell/Harfjellstrand, men finner ingenting om Arent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei, og tusen takk! Eg forstår ikkje heilt det der 'skifte-språket', men visst eg les det nokre gongar til, så går det kanskje inn....Til Arnt Stavne: eg har hatt Meløy boka på heim lån, men der var det lite eller ingen ting å finna!!Det mangla mange fakta opplysningar om slekta mi, bl.a. er det utelete det som ikkje skulle snakkast om, slik som barn f.utanom ekteskap.Det var lite å finna som var til hjelp for meg, difor prøver eg med eit innlegg her.Eg skulle altså ynskja at nokon hadde noko om Ole Iversen.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ole Iversen - ved vielsen 19.09.1847 står mest sannsynlig foreldrene nevnt, likeså fødested.Ett alternativ; kjøp kirkeboken for Meløy '843.C01' som microfich fra Riksarkivet (de har egen bestillingsside). '843.C01' dekker årstallene 1833-1853 og består av 14 stk fich x 14 kr = 200 kr + porto. Se på kirkebøkene på ditt lokale bibliotek - de har normalt leseapparat for microfich.Annet alternativ: Be ditt lokale bibliotek låne inn '843.C01' fra f.eks. biblioteket fra Meløy - event. også som film. Studer kirkeboken på biblioteket.Tredje alternativet: At noen velvillige som har kirkeboken 'hjemme' og ser innlegget ditt kan bla opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Mariann,Hvis linjeskiftene blir rett denne gangen blir det kanskje letter å lese.I Svein Edvardsens skifter fra Hemnes/Moe 1811/1845 side 204/205 finnes et skifte etter Even Johansen på Skamdalsaxelen i 1844:Even Johansen, hovedperson ... Bergithe Johansdatter, søster, død, var gift med Hendrich Olsen, Busternæs Arent Hendrichsen, barn av Berithe, gift, Rødøe Berithe Hendrichsdatter, barn av Berithe, gift med Jørgen Olsen, Sjonfjeld i NæsneI Svein Edvardsens skifter fra Hemnes/Moe 1780/1810 side 176 finnes et skifte etter Johannes Holgersen på Skamdalsakselen i 1803:Johannes Holgersen, hovedperson Bereth Larsdatter, ektefelle Lars Johansen, sønn Even Johansen, sønn Abelona Johansdatter, datter Berethe Johansdatter, datter, død, var gift med Hendrich Olsen, Busternes Arent Henrichsen, 12 år, barn av Berethe Jens Hendrichsen, 8 år, barn av Berethe Bereth Hendrichdatter, 10 år, barn av Berethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Prøver en gang til med dobbelt linjeskiftI Svein Edvardsens skifter fra Hemnes/Moe 1811/1845 side 204/205 finnes et skifte etter Even Johansen på Skamdalsaxelen i 1844:Even Johansen, hovedperson...Bergithe Johansdatter, søster, død, var gift med Hendrich Olsen, BusternæsArent Hendrichsen, barn av Berithe, gift, RødøeBerithe Hendrichsdatter, barn av Berithe, gift med Jørgen Olsen, Sjonfjeld i NæsneI Svein Edvardsens skifter fra Hemnes/Moe 1780/1810 side 176 finnes et skifte etter Johannes Holgersen på Skamdalsakselen i 1803:Johannes Holgersen, hovedpersonBereth Larsdatter, ektefelleLars Johansen, sønnEven Johansen, sønnAbelona Johansdatter, datterBerethe Johansdatter, datter, død, var gift med Hendrich Olsen, BusternesArent Henrichsen, 12 år, barn av BeretheJens Hendrichsen, 8 år, barn av BeretheBereth Hendrichdatter, 10 år, barn av Berethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei, Ole Iversen var født ca. 1816 på Skonseng i Rana. Han var sønn av en Iver Eriksen og piken Berit Fordelsdatter.Det er korrekt at Henrika Nicolina - slik er hun innført i dåpsprotokollen - er datter av Lava Malena Arntsdatter, døpt 1802, død 1881, og hennes mann - gift 1820 i Meløy - Arnt Henriksen, f. på Seines i Rødøy ca. 1795.Lava og Arnt har 10 barn, Henrika og Ole har 8 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

TUSEN TAKK til dykk begge for hjelpa!Grunnen til at eg forsøkjer her er at eg held på med eit foretak,(lagar slektstre til ei som eg er tante til, i konfirmasjonspresang) som eg nok skulle hatt MINST eit år på, ikkje berre eit halvt!! eg ante ikkje kva eg sette igong med då eg byrja!!!Visst eg skulle lest microfilm istadenfor all den hjelpa eg har fått her, så hadde eg måtta flytta til biblioteket :-)))Eg er utruleg takknemleg for at de fins, alle dykk hjelpsame, venlege ++++Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Må jeg få legge til: Det er korrekt at Lava var datter av Arnt Melchersen. Men hun var en datter fra hans første ekteskap med Anna Christophersdatter. Olina Marie var hans tredje hustru.Jfr en laaang debatt her på arkivet om Arnt Melchersen og hans far Melcher Arntsen og deres eventuelle opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I min database har jeg en Berit Fordelsdatter Skongseng som ble født 05.01.1773. Som foreldre har jeg Fordel Pedersen Røssvoll og Elen Davidsdatter Tørrbekkmoen. Hennes mor Elen Davidsdatter var søster av min ane Ola Davidsen, og jeg har registrert etterkommere av søsken på noen av mine aner. Fordel Pedersen Røssvoll og Elen Davidsdatter ble gift i 1770, og han døde 24.11. 1784. Elen Davidsdatter var født i Tørrbekkmoen, og ble døpt i 1751 i Rana. Hun var gift 4 ganger, men Fordel Pedersen var hennes første mann. Jeg har flere aner på Elen Fordelsdatter, men skriver ikke mer nå siden jeg ikke vet om jeg har riktig Berit Fordelsdatter.Jeg kan se hva det går an å finne i Meløy på mandag når jeg skal på biblioteket, men det er bare en mikrofilm i skapet der for å prøve å finne giftermålet til Ole Iversen, og det er ikke sikkert det er den riktige. Jeg har også lånt bygdebok for Meløy, og der står det svært lite. Den er også vanskelig å finne frem i. Kan jo nevne at en av mine aner faktisk bor på samme gården i Bolga i 1865, som det spørres etter her, men han er ikke i slekt med dem(Hans Eriksen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da har jeg rettet dødsdatoen til Fordel Person til 24.10.1784. Så da har jeg vel funnet riktige Berit. Her er anene til Berit Fordelsdatters mor Elen Davidsdatter, som ble født 1751 i Tørrbekkmoen(starter med Elen som nr. 1).1)Elen Davidsdatter Tørrbekkmoen Døpt: 1751 Gift 1: 1770 med Fordel Persen Røssvoll. Barn: Bereth Fordelsdatter født 1771-72, Bereth Fordelsdatter født 05.01.1773, Helene Fordelsdatter født 01.11.1774, Per Fordelsen født 01.12.1777 og død 1798, Elen Fordelsdatter født 1780. Fødselsdatoer her kan være dåpsdatoer, og er ikke sjekket med kirkebøkene. Gift 2: 1787 med Ivar Olsen. Barn: Ole Ivarsen født 1787, og Fordel Ivarsen født 1790. Gift 3: Med Anders Jensen Gift 4: Med Holger Johansen Reinhaglia.2)David Jensen Født: 1719 Gift: 01.01.1744 med Berit Hansdatter Reinforsheia. Død: 16.01.1783 Gravlagt: A capella 17833)Berit Hansdatter Reinforsheia. Født: 1722 Gift: 1.nyttårsdag 1744 med nr. 2. Deres barn: -Jens Davidsen døpt 24.p.trinit. 1744, og død i 1761. -Hans Davidsen døpt 1746, og i 1801 var han jordløs husmann. Gift: Med Kirsten Bakkensdatter(???)Han døde etter 1805. -Peder Davidsen døpt 1749. Han ble gift i 1776 med Johanna Andersdatter. Han var bruker i Leiråmoen. -Ola Davidsen døpt 1.pinsedag 1750. Han ble trolvoet 4.søndag etter trinit. 1779 med Karen Olsdatter Bordavelen. Barn: Jens født 13.03.1780, Berit født 29.08.1781, Elin Dorthea født Juli 1783 og død 17.04.1781,David født 01.06.1785 og gravlagt 05.11.1791,Anna Johanna døpt 1788 og død 1789. Ola Davidsen ble gift 2 med Berit Eliasdatter i 1788, men de fikk ikke barn sammen. Ola Davidsen ble gift 3 med Anna Martha Eriksdatter Lillevannet som var født 26.11.1770. De ble trolovet 20.10.1791 og gift 01.01.1792. Barn: David døpt 19.06.1792 og død som liten, Erik ble født 22.06. 1794. Han er min ane, og far til den Hans Eriksen som bodde i Bolga i 1865. Han blir da altså likevel i slekt med dem det spørres etter i dette emnet. Videre barn av Ola Davidsen og Anne Marie Eriksdatter: David født eller døpt 28.10.1797 og død i 1810, Ola født 13.03.1801.4)Jens Davidsen Plurheia Født: Ca 1675 Gift: Med Eli Østensdatter 2.søndag etter påske 1713. Død: Det var skifte på Jens i 1739.5)Eli Østensdatter. Hun var gift med nr. 4. Det var skifte på henne i 1766. Her skal jeg ha noe mer på aner, men jeg har ikke fått lagt inn mer i slektsprogrammet. Her er det sikkert andre som har mer. Hun hadde iallefall en bror som het Erik Østensen Granheia, og som var formynder for hennes barn i 1.ekteskap i 1711. Om ingen har noe mer her, så skal det være mulig å finne mer under Granheien i Rana hvor jeg tror hun var fra.Gift 1: Med Ola Israelsen som det var skifte på i 1711. Barn: Fordel,Israel, Ola og Ane.Barn av nr. 4 og 5: Gregus født 1713 som var gift med Berthe Gregusdatter. Det var skifte på han i 1768.Berethe født 1716 og gift før 1739 med Johannes Hansen Reinforshei, David(se anenr.2), Johannes født 1722 og Østen født ca 1725. Østen var gift med Kirsten Henriksdatter i ca 1750, og han var lensmann.6)Hans Eriksen Reinforsheia7)Karen Johannesdatter8)David Persen Født: Ca 1651 og død 1718. Barn: Jens Ca 1675-1739, Per Ca 1681- ca 1739, Kristen ca 1685-før 1739 og Ola født ca 1690.Dette er for det meste hentet fra Gårds - og slektshistorie for Rana, men de jeg har skrevet som døpt har jeg fra kirkeboka, og også noe av det andre. Det gjenstår mye kirkebokseing her hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Dødsfallet til Fordel Pederson har jeg til 24 okt 1784 og at han døde på Kvernhusheia-Sør, Skonseng, RanaJeg kan ikke garantere for den datoen, da det er lenge siden jeg fant den og den kan selvfølgelig være skrevet av feil. Det beste er her å kontrollere kirkeboken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser jeg har glemt noen opplysninger om anenr. 6 og 7 til Elen Davidsdatter: Hans Eriksen Reinforsheia ble født ca 1678, og gravlagt i forbindelse med fasteprekenen i 1763. Hans kone Karen ble født ca 1681, og døde 19.03(?) 1775. Her har jeg faktisk sjekket i kirkeboka. Deres barn: -Johannes født 1713 og gift med Berethe Jensdatter. -Karen født 1714 eller 1721 ifølge bygdeboka -Berit født 1722 og gift med David Jensen. Hun døde i 1805(se anenr. 3 i mitt forrige innlegg). - Erik født 1723 var gift med Rakel Pedersdatter, og det var skifte på han i 1772. -Ingeborg født i 1726, og død i Oktober 1777. -Henrik født i 1729, og død i Bardal 26.09.1801. -Ane døpt 26.07.1733 eller 1737. Det er oppgitt 2 forskjellige fødselsdatoer i bygdeboka, men siden more var ca 52 år i 1733 og ca 56 år i 1737 så må noe være feil her. Ane ble først gift i 1759 med Benjamin Persen Røssvoll, og deretter i 1773 med Jon Nilsen Jamtjorda.Ellers har jeg planer om å sjekke kirkebøkene for Rana Otto, men jeg har veldig mange andre 'baller i lufta' angående slektsforskning for tiden både for meg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen milllionar TAKK!!!Eg har ikkje hatt tid til å sjå gjennom, men eg ser det er nokon som har jobba!!Masse venlege helsingar frå Mariann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.