Gå til innhold
Arkivverket

[#18399] Dalarne, hvor søker jeg da i Sverige.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Kan noen fortelle meg hvor jeg skal lete når det står født i Dalarne, Sverige. Jeg har sett på listen i family search, men jeg kan ikke se der hvor jeg eventuelt skal lete. Hjelp.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk til Tore og Kjellaug.Jeg skjønner at det er kun Jamtland jeg har å lete i. Det er ikke andre steder.Takk.Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Norske kilder pleier da ikke å forveksle Dalarne(a) og Jemtland, så hvorfor det plutselig bare er Jemtland å lete i, er underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Dalarna(e) landskap är lika med Kopparbergs län, länsbokstav W. Det finns nog ingen anledning att börja söka i Jämtland för det, då vore det närmare till att söka i Härjedalen som gränsar mot Dalarna! Det finns dessutom ingen församling eller ort i Jämtlands län som heter Dalarna! Härjedalens, Jämtlands och delar av Hälsinglands och Ångermanlands landskap ingår i Jämtlands län.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Kopparbergs län har för inte så många år sedan bytt namn till Dalarnas län! Jag vet inte om namnändringen har slagit igenom i alla register än, det har den nog inte gjort i Family search! Du får nog prova båda namnen! Hälsningar/Janne H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Sverige er et fint land!En av de mange tingene som er bra med Sverige, er at kommunene og länene (fylkene) har grundige presentasjoner på nettet, ordnet på sedvanlig svensk systematisk vis. Mønsteret er slik: www.xxx.se (xxx er kommune- eller länsnavn). Skal du f.eks. finne Älvdalen kommune, skriver du www.alvdalen.se (uten tødler naturligvis). Dalarna har 15 kommuner, som heter Älvdalen, Malung, Vansbro, Ludvika, Smedjebacken, Hedemora, Avesta, Falun, Rättvik, Orsa, Mora, Leksand, Gagnef, Borlänge og Säter. Svenske kommuner er få og store, og som regel et resultat av drastiske sammenslåinger. Noen kommuner gir på sine sider en historisk oversikt over sammenslåingene. Selv om kommunenes hjemmesider ikke direkte penser inn på slektsforskning, tror jeg at man kan finne mye nyttig informasjon der. En annen webside som kan anbefales, er www.kyrktorget.se Der kan man søke seg fram til alle Sveriges 'kyrkor och församlingar'. Jeg antar at 'församlingen' (menigheten) er utgangspunktet for kirkebokføringen, selv om jeg hittil ikke har hatt behov for å søke meg fram i svenske kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

På lenken (5) jeg laget og på Tore's (2) kan du legge inn etterlysning.Går du til Lenke og til 'Landskap' kan du legge inn kirkesognet om du har det og dermed få en målrettet etterlysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Årsaken til at jeg stilte mitt spørsmål slik, var at vi har Lars Eriksson født 1840 i Dalarne, det er stort, hvor skal jeg begynne? Gikk til family search på Sverige og det eneste jeg fant i den listen over regioner som var kjent for meg var Jamtland og Kopparberg. Jeg har aldri lett etter noe i Sverige tidligere og har nå fått flere personer i Nord Trøndelag som kommer, fra rett over grenser vil jeg si. Så jeg trengte et utgangspunkt.Jeg vet hvor Jamtland og Dalarne er men hva skulle jeg søke etter. Fant ingen Lars Eriksson født 1840 ,i Jamtland, men flere i Kopparberg, men vet ikke hvordan vi skal gripe fatt i de forskjellige personene, er der utflytting meldt fra til prester, ligger noe ute på nett? Jeg har prøvd lenkene og har lest der. Lars Eriksson født 1840 gifter seg 18.10.1871 i Frosta med Mille Benjaminsdtr. og i av Sparbu-bøkene fant vi ut at han har et barn Kristin fra tidligere, de andre barna fikk han med Mille, noen født på Frosta. Vi trenger litt hjelp her, er der noen som kan?Til Janne hvis du leser dette, hva er en garmakar? Du nevner det som yrke i fam. Ridderberg.Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Sol Kerry Johannessen:Fremgangsmåten innen slektsforskning vil være den samme uansett om noen er født i Norge, Sverige eller noe annet sted i verden.Man arbeider seg bakover i tid etter de spor man til enhver tid sitter med. Forsøker man å hoppe over et eller flere nødvendige trinn på veien bakover kan man lett gå seg vill og derigjennom spille tid på å forske på feil personer.Din opplysning om at en person skal være født i Dalarne er jo ditt utgangspunkt. Så er det vel viktig å finne ut når denne personen kom til Norge og samtidig finne ut hvilket kirkesogn han kom i fra i Dalarne.Derfor er du først nødt til å følge ham bakover i tid i Norge. Har du for eksempel funnet denne Lars Eriksson i folketellingen 1865?At du ikke har funnet Dalarne oppført hos Familysearch (samling av andres forskningsarbeid av svært varierende kvalitet og slett ikke uttømmende), er vel forklart av Janne Högdin (Östersund) ovenfor, da det tidligere het Kopparbergs län.Du bør trolig søke mer i de norske kildene før du tar fatt på Sverige, da flere opplysninger om Lars Eriksson fra norske kilder vil gi deg et bedre grunnlag til å treffe riktig i Sverige.Det at du har søkt i Jemtland etter en person du har opplysning om at skal være fra Dalarna minner meg forøvrig om historien om han som hadde mistet nøklene i et buskas en mørk kveld, men heller valgte å lete 20 meter lengre borte ved en lyktestople, for der gikk det jo an å se bakken. :-)mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Sol;som Are sier: Ta steg for steg! Om du ikke har sjekket det; se i orginalkilden for innflytting (om det finnes) og ekteskapet - kanskje er det der oppgitt vilket kirkesogn han var fra. Likeledes alle aktuelle folketellingene i Norge. Sjekk også om det finnes 'interesante svensker' i Frosta/Sparbuområdet! Kanskje hadde han familiemedlemmer eller venner der - de kan eventuellt gi en ledetråd.Jeg har erfart at i en kilde kan det bare stå Sverige, i andre mer spesifisert.Deretter kan du jo forsøke ettrlysninger i nabolandet.Får du ikke tilslag der; kontakt Dalarøtter for mer tips - ta eventuellt en tur til Siljan-orådet. Anbefales på det varmeste, et utrolig spennende og flott distrikt i hjertet av Dalarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.