Gå til innhold
Arkivverket

[#18411] Umulige kirkebøker og bygdebøker for Stjørdal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg sliter med kirkebøker for Stjørdal som rett og slett er uleselig, og nå er jeg helt i ferd med å gi opp. Det er ikke mulig å forstå hva som står i forbindelse med giftermålet til Peder Johnsen Hilgjerdet og Gidsken Eriksdatter Torp i 1788, og heller ikke hva som står da deres eldste sønn John ble døpt 28.09.1788. Det ser ut som om Peder da var i Trondheim men var fra Husby. Han er også skrevet som Peder Johnsen Hilgjerdet, men han er ikke å finne som født i Husby og heller ikke i Hilgjerdet. Det er bare nevnt at han var der i 1801. Det vrimler selvfølgelig at Peder Johnsen født i årene 1747-1757, med uforståelige gårdsnavn.Hvor ialle dager tar Stjørdalsboka opplysningen om at Gidsken Eriksdatter Torp ble født i 1758, når ingen med navnet Gidsken er å finne som døpt i Stjørdal i fra ca 1752-1764?Hvor i alle dager tar bygdebokforfatterne av Skatvalsbøkene og gamle Stjørdalsboka opplysningen om at min ane Ole Jonsen er fra Steinvik, når det vitterlig står at hans far var Jon Jonsen Skulbru da han giftet seg for 2. gang i 1838? Jeg har inntrykk av at bygdebokforfatterne dikter her har diktet opp opplysningene. Gårdene som er oppgitt i kirkebøkene(noe er det tross alt mulig å forstå) er ikke å finne igjen i bygdebøkene, og de som er døpt på disse gårdene er heller ikke å finne igjen. Har 8 bygdebøker for Stjørdal og Skatval tilsammen, men begynner å lure på om de var verdt å kjøpe i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I Stjørdal 2.2, s. 67 oppgis Gisken å være født 1755 (trolig basert på oppgitt alder 46 år i 1801). Hvor har du funnet henne som født 1758?Finner henne og Peder Johnsen oppført i Skatval 1 (nyboka), s. 116-117.Kalles hun Torp i kirkeboka? Torp er en plass under Husby (Stjørdal 2.1, s. 491), men jeg kan ikke finne henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er gamle Stjørdalsboka på side 184, som skriver at hun ble født i 1758. På side 67 i den samme boka(band 2 del 2) er hun født i 1755 ser jeg nå). Jeg har ikke funnet henne som døpt i kirkeboka for Stjørdal i det heletatt. På Family Search finner jeg en Gidsken Eriksdatter døpt i 1760, men det er i Bud i Romsdal.Når det gjelder fødselsår på Peder Johnsen Hiljgerdet så må også bygdebokforfatterne ha regnet feil. De har skrevet 1757, men Peder var 66 år da han døde i 1813. 1813-66 skulle bli 1747. Ved FT-1801 er han født ca 1749. Det nærmeste jeg kommer på disse årene er:1)Peder døpt 8.søndag e.trinit. 1746 i Hegra kirke. Far var Joen Storfloren.2)Peder døpt 17.søndag e.trin. Hegra kirke. Far Jon Pedersen Forsens(???) 3)Peder døpt 1750, og far var Jon Overvigen. Finner Vikan i Stjørdalsboka som nærmeste her, men der er ingen Jon som passer.4)Peder døpt 25.01.1750, og far var Joensen Hegge. Bygdeboka oppgir at han ble gift med Ingeborg Johnsdatter Store Veiset i Lånke, og de var brukere i Tiller Vestre på Skatval. Ingeborg døde i 1785, og min Peder og Gidsken kaller sin eldste datter Ingeborg. Dette kan altså være min Peder, men jeg mangler bevis. Dessuten står han som ungkarl i kirkeboka ved giftermålet i 1788, men det kan jo være feil.Ellers beklager jeg at jeg hadde behov for å få ut litt frustrasjon her i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte tidligere å skrive at jeg gjerne skulle hatt noen til å sjekke bygdebok for Hegra angående Peder Jonsen døpt 1746 og 1747, for se om en av disse kan være min Peder Jonsen. Eventuelt vil det også være en fordel å få disse to avkreftet, hvis de eventuelt var gift med andre. Så skulle jeg ha ønsket at noen kunne hjelpe meg med å tyde kirkeboka for 1788 da Peder og Gidsken Eriksdatter gifter seg i Stjørdal, og når deres sønn Jon ble døpt. Han ble døpt 28.09, før foreldrene ble gift. Min ane er forøvrig Peder og Gidskens datter Marit som ble døpt 01.01.1798.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser nå at sammen med Peder Johnsen Hilgjerdet og Gidsken Eriksdatter Torp i 1801 bor det en Guru Pedersdatter på 75 år. Det er vel ikke usannsynlig at hun kan være mor til Peder Johnsen eller Gidksen Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.