Gå til innhold
Arkivverket

[#18413] Elias Blix og hans aner


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Er det noen som har oversikt over presten og salmedikteren Elias Blix' aner? Jeg er interessert i besteforeldre og oldeforeldre. Og hvordan kommer Blix-navnet inn her? Født 24/2 1836, Gildeskål, Nordland, Død 17/1 1902, Oslo, begravet i Oslo http://home.no.net/arneny/ Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg kan vel begynner forsiktig med Elias dåp, ref. kirkeboken.Gilleskaal 1836, innførsel nr. 2: Elias Blix Pedersen, fødd 24 Febr. Hjemmedaaben, stadfestet i kirken 17. April. Foreldre, ægtefolk Peder Christophersen, Vog (el.Vag), hustru Margrethe Christophersdatter. Faddrene: (?) Helgesen, Folvigen, Hans Pedersen, Nordre Fugløen, Benjamin Hansen, Mornæs, Anne Helgedtr., Hustad, Karen Helgedtr. Folvigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Far til Elias, gårdbruker Peder Christophersen (1804-39) var sønn av Christopher Olsen (1765-1852) og Ingeborg Pedersdatter (1765-1841).Peder var sønn av Ole Bendiktsen (1736-1803) og Dorethe Christophersdatter (1731-1815).Mor til Elias var Margrethe Christophersdatter (1808-1857). Hun giftet seg igjen 1842 med gårdbruker og omgangsskolelærer Ole Helgesen (1815-1900).Margrethe var datter av gårdbruker på Mårnes i Gildeskål, på Horsdal, Christopher Nilsen (1779-1814) og Anne Helgesdatter, født 1779 i Telnes i Gildeskål, død 6.3.1856.Anne Helgesdatter var datter av Helge Willumsen (1728-1807) og Åsel Olsdatter (1748-ca.1813)Anne Helgesdatter giftet seg igjen med Peder Nilsen (1769-1841) som før hadde vært gift med Margrethe Susanne Blix (1766-1814). Med henne hadde Peder sønnen Elias Pedersen Blix (1792-1835) som var lensmann i Gildeskål og som døde like før salmedikteren ble født. Det er vel mulig at Elias Blix ble oppkalt etter sin 'steonkel'Jeg har notert Norsk slektshistorisk tidsskrift nr 23 som en av kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Tusen takk for svar. Jeg har noen gamle notater som jeg ikke greide å få noe fornuft ut av. Jeg har notert Ingeborg Sørensdatter (1765 - 1841) Det er kan hende her det ikke stemmer fordi du Sølvi finner at hun heter Ingeborg Pedersdatter. Står det noe om hvor hun kommer fra? Og hvem er Margrethe Susanne Blix' foreldre? vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Litt mer om familien.Elias hadde en bror Ole Parelius Pedersen.Faren Peder hadde en bror Thomas som var bosatt Blåmoli i Beiarn og en søster Dorthe som var gm Peder Johnsen, Mornæs.Moren Margrethe hadde en søster Aaselle og en bror Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for alle opplysninger. Stemmer det at Elias B. bare hadde denne ene helbroren, Ole Parelius født 1839 - død?`? Og har du Trond hoe mer om han og hans etterkommere? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Hedne

Fra slektsbok for Beiarn har jeg følgende oppsett av hans aner: 1. Elias Blix, født 24.02.1836 på Vold i Beiarn, død 1902 i Oslo.Foreldre2. Peder Kristoffersen Våg, født 15.10.1804 på Vold, død 1839. Han giftet seg med Margrethe Christophersensdtr, gift 1831.3. Margrethe Christophersensdtr, født 15.05.1808 i Vold.Besteforeldre4. Kristoffer Olsen, født 1765 i Osbakk, død 1852. Han giftet seg med Ingeborg Sørensdtr, gift 1790.5. Ingeborg Sørensdtr, født 1765 i Navjord, død 1841.Oldeforeldre8. Ole Bendiktsen, født 1736 i Osbakk, død 1803. Han giftet seg med Dorit Kristoffersdtr, gift 1760.9. Dorit Kristoffersdtr, født 1737 i Savjord, død 1815.10. Søren Larsen, født 1735 i Navjord, død 1814. Han giftet seg med Anne Larsdtr, gift 1760.11. Anne Larsdtr, født 1744 i Navjord ?, død 1805.Tippoldeforeldre16. Bendikt Pedersen, født 1694 i Moli, død 1777 i Osbakk. Han giftet seg med Dordei Olsdtr.17. Dordei Olsdtr, født i Osbakk.Tipptippoldeforeldre32. Peder Einarsen, født 1645 i Molid i Beiaren, død 1729. Han giftet seg med Berit Bendiktsdtr.33. Berit Bendiktsdtr.34. Ole Olsen, født ca 1675 i Osbakk, død 1744. Han giftet seg med ?3. tipp-oldeforeldre64. Einar Joensen, født ca 1620 i Moli.68. Ole Olsen, født ca 1628. Han giftet seg med Malene Jonsdtr.69. Malene Jonsdtr.4. tipp-oldeforeldre128. Joen, født ca 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kjempefint med oversikten som du har sendt Olav. Det er nettopp dette jeg trenger. Ser at du også har Ingeborg Sørensdatter. Kan hende at Pedersdatter er feilskriving i NST. I allefall har jeg fått en god del personer som jeg kan nøste fra - til og med tipoldeforeldre. Notatene mine stammer fra tiden før PC, ikke rart det er rot.Takk til dere alle. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Elias hadde kun broren Ole Parelius Pedersen inntil farens død (skifte 01.05.1840). Moren Margrethe Christophersdtr. giftet seg imidlertid på ny med Ole Helgesen og skiftet etter moren pr. 03.10.1857 viser følgende:Ole Helgesen, gårdmann, enkemann, Vaag i GildeskålElias Blix Pedersen (sønn, 1 ekt.)Ole Parelius Pedersen (sønn, umyndig, 1 ekt.)Peder Valberg Olsen (sønn, 2 ekt., 12 år)Hartvig Brun Schjelderup Olsen (sønn, 2 ekt., 8 år)Anne Sophie Olsdtr. (datter, 2 ekt., 14 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk Trond for flere opplysninger. Jeg hadde bare navnet på datteren fra andre ekteskap. Nå er det bare å sette i gang med oversikten over anene til Elias.Med hjelpen fra dere kan jeg øgså få med et eller to slektsledd etter Elias, broren og halvsøskenene. Elias selv hadde jo mange barn. Det er alltid god hjelp å få her på Digitalarkivets brukerforum. Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Noen kommentarer til opplysningene fra slektsboka for Beiarn (7): 5. Ingeborg Sørensdatter er korrekt. M.a.o. er det feil i NSTXXIII og i innlegg (3)Hun var datter av Søren Larsen og Ane Larsdatter på Navjord (boet i 1806 etter Ane var et falittbo.)16. Ved skiftet etter Bendigt Pedersen som ble åpnet på Osbakk 3.10.1777 etterlot han seg enka Karen Olsdatter. Selv om det ikke står noe om at han hadde vært gift før, må Dordei Olsdtr. (17)altså for lengst være død.Derimot er det et skifte etter Danemann Bendix Pedersen Strand 25.9.1766. Han etterlater seg enka Dorthe Olsd. (f. Osbakk.)Bendix Pedersen hadde først vært gift med Trine Jacobsdatter.Denne Dorthe Olsdtr. Osbakk må være samme person som er oppgitt under skiftet etter Ole Olsen Osbakk på Osbakk 7.9.1744. Hun er da også oppgitt å være gift med Bendigt Pedersen.Kort sagt: Hvem er denne Dordei Olsdatter?34-35. Under skiftet på Osbakk i 1744 (se over) etterlot Ole Olsen seg enka Malena Jonsdatter. I utdraget fra slektsboka er det oppgitt at Ole Olsen som døde i 1744 var sønn av Ole Olsen og Malene Jonsdatter.Det er vel ikke umulig, men er det sannsynlig at far og sønn er gift med to kvinner med akkurat samme navn? Jeg lurer m.a.o. på om den Malene som er oppført som Elias Blix' 3.tippoldemor egentlig hører hjemme ett slektsledd seinere (tipp-tippoldemor)?Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Margrethe Susanna Rist Blix var datter av skipper og handelsmann på Hustad, Elias Olsen (Blix), død 1776, gift ca 1760 med Dorothea Margrethe Rist Blix, født ca 1740, død 1816.Kilde: Slægten Benkestok, av Wilhelmine Brandt, 1904, side 272.På samme side står det forøvrig at salmedikteren ble oppkalt etter sin mors, Margrethe Christophersdatters, 'sammenbrakte' bror, Elias Pedersen Blix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sølvi, er 'din' Dorothea Margrethe Rist Blix (født ca 1740, død 1816) datter av Johan Erikssøn Blix (1693-1763) og Susanna Margrethe Knutsdatter Rist (skifte 1787) ? Jeg har en Dor. M. Blix g.m. Jens Hveding Greve f. 1720, i 1748 bosatt på Hundholmen, Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Utdrag fra W. Brandt 'Slægten Benkestok': Elias Olssen Blix døde som skipper og handelsmann på Hustad 1776 gift ca 1760 med Dorothea M R Blix, født 1740 død 1816 som enke på Hustad etter sin 2en mann, Hartvig Jensen Lind. Dorothea er datter av handelsmann Johan Erichsen Blix på Sør-Arnøy i Gildeskål f 1693 død 1763 og Susanna Margrethe Rist født i Saltdalens Prestegård ca 1708 død 1787. Elias Olsen Blix og Dorothea M R Blix hadde to barn: Johan Peter Blix 1764 død ugift i 1810 og Margrethe Susanna Rist Blix født 1766 død 1814 gift 1790 med Peder Nilsen 1769 - 1841 bosatt på Hustad. Dette ekteparet hadde en sønn Elias Pedersen Blix født 1792 død 1835,lensmann i Gildeskå.Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for interesse og fine svar. Jeg skulle gjerne ha hatt opplysninger om anene til Elias Blix' mor Margrethe Christophersdatter. Hun er datter av Anne Helgesdatter på Telnes i Gildeskål født 1779 og død etter 1842, gift i 1815 med Christopher Nilsen,Horsdal. Dette har jeg notert og håper det er riktig. Har noen flere opplysninger her? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Til Per Nermo: Dorothea Margrethe Blix, gift 22/9 1758 med Jens Didrikssøn Hveding Greve, født 1730, er vel kusinen til Dorothea Margrethe Rist Blix. jeg har den førstnevnte som datter av Nils Erikssøn Blix (1698-1765) og Regine Marie Michelsdatter Hvid.Til Inger Eide: Anne Helgesdatter døde 6/3 1856. Hun var først gift med Christopher Nilsen (1779-1814). De hadde datteren Margrethe Christophersdatter, født 15/5 1808, død 9/3 1957. Anne giftet seg igjen 1815 med Peder Nilsen (1769-1841)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Frank Johansen

Her ser det ut til å være uenighet om Elias Blix' farmor var Ingeborg Sørensdatter eller Ingeborg Pedersdatter. Den nye Beiarnboka (s. 234) sier at farmoren var Ingeborg Pedersdatter Strand, mens det her i tråden nevnes at hun var Ingeborg Sørensdatter Navjord.Christopher Olsen og Ingeborg Sørensdatter finner vi igjen på Vold i Beiarn her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11838&variabel=0&postnr=2088&fulle=true&spraak=n>LenkeDen Christopher Olsen og Ingeborg Pedersdatter som Beiarboka påstår er Elias Blix' besteforeldre bor begge på Strand i 1801 (nr. 1940 og 1949):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I 'Slektsbok for Beiarn' står følgende på side 549: Kristoffer Olsen 1765 - 1852 fra Osbakk gift 1790 med Ingeborg Sørensdatter 1765 - 1841 fra Navjord er besteforeldre til Elias Blix. Disse besteforeldrende bodde sannsynligvis på Vold, men hadde sine foreldre på Osbakk og Navjord. På side 550 er Peder Kristoffersen og Margrethe Christophersdatter, Elias Blix' foreldre, oppført på Våg (Gildeskål?) Kanskje ikke så flokete som det ser ut til - bortsett fra denne Ingeborg da. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Tillater meg å vise til Frank Johansens innlegg på Google (lenke):Lenkeder han ser ut til å avlive 'sannheten' om Christopher Olsen og Ingeborg Sørensdatter på Voll som Elias Blix' fars foreldre.Kanskje nærmer vi oss nå den endelige SANNHETEN?Ett ønske: Er det mulig med litt tydeligere skille mellom gammel og ny Beiarbok? For en som ikke har noen av dem, kan det av og til være høyst uklart hvilken bok det siktes til. Så vidt jeg skjønner er den nye ('Beiarn - natur, kultur og slekt gjennom tidene 1. Tida fram til år 1800' av Øystein Ringsaker, 2004. Utgitt av Beiarn Historielag på Sussi H. Gabrielsens forlag.) en god del mer pålitelig enn den 'gamle.' Og da er jo den å foretrekke selv om enkelte gamle sannheter står for fall. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anders Aschim

Eg skriv for tida på ein større biografi om Elias Blix. Eg har nett hatt den gleda å vitje Gildeskål og Beiarn, der eg hadde ein svært nyttig dag saman med den rause og kunnskapsrike Øystein Ringaker. Han har gjennom fleire publikasjonar kartlagt farsslekta til Elias Blix i Beiarn:'Elias Blix si farsslekt i Beiarn.' Årbok for Beiarn 1 (1981), 40-41. 'Farsslekta til Elias Blix.' Gildeskålboka 6 (1986), 30-32. Beiarn - natur, kultur og slekt gjennom tidene. Del 1: Tida fram til 1801 (Beiarn: Beiarn historielag / Sussi H. Gabrielsen forlag, 2004).Frank Johansens versjon av farsslekta, som Torgeir Kvalvaag har vist til, er korrekt, så langt eg kan sjå. Eg legg til nokre observasjonar og informasjonar:1. Ringaker peikar på at det ligg ei forveksling her av to par på grunn av namnelikskap (Christoffer og Ingeborg), noko han tilskriv forfattaren av Beiarboka frå 1943. Men forvekslinga (for ei forveksling er det) er nok eldre, og den har jamvel levd innanfor familietradisjonen: Peder Ravik (son av Ole Pareli Pedersen og brorson til Elias Blix) skreiv i eit brev til Lars Eskeland 27.12.1928 (UB Bergen, Ms. 1857b): 'På gården Vold i Beiaren var Eliasses Far født.'2. Eit interessant poeng, som går fram av oppstillinga til Johansen: Foreldra til Elias Blix var tremenningar. Fedrane deira, Christoffer Olsen og Christopher Nilsen, var sikkert begge oppkalla etter deira felles bestefar (morfar til C. O. og farfar til C. N.): Christopher Jebelsen Arstad frå Beiarn.3. Eg kan leggje til at Elias Blix faktisk IKKJE var den førstefødde i heimen til Margrethe og Peder Christophersen. Dei hadde fått ein son, Christian Nicolai, 30.01.1835, vel eitt år før Elias vart fødd. Han vart heimedøypt, men døydde alt 07.02.1835, berre ei veke gammal. Eg har aldri sett dette på trykk, men kyrkjeboka for Gildeskål har innførsler både under fødsel og dødsfall.Elles er eg svært interessert i å kome i kontakt med fleire som er i slekt med eller har opplysningar om Elias Blix. Kontakt meg gjerne privat. Eg tillet meg å vise til 'vevloggen' min, BlixBlog (http://blixblog.blogspot.com/).Beste helsing Anders Aschim a.aschim@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Leif Johannessen

Kjernen i en debatt under tema nr 52409 er så vidt jeg skjønner følgende:I NST XXIII i 1972 er det i en artikkel og tavle lagt til grunn at Elias Blix er knyttet til slekten Benkestok gjennom sin oldefar Helge Willumsen (ca. 1728 – 1807). Denne Helge Willumsen skulle iflg. artikkelen (se side 207 og 209) være sønn av den Berethe Pedersdatter f. 1699 som er nevnt hos Wilhelmine Brandt s. 125, og hennes angivelige mann Willum Helgesen, f 1689 og d før 1752.Men verken i artikkelen fra 1972 eller senere er det ført noe bevis eller sannsynliggjort i tilstrekkelig grad at Berethe Pedersdatter var mor til Helge Willumsen. Tvert imot synes et skifte fra 1803 å vise at Helge Willumsen var sønn av Dorthe Christophersdatter. Et annet skifte viser at Berethe Pedersdatter var gift med Hans Olsen, antakelig fra ca 1730 og til hans død ca 1747.Det er ikke umulig at Berethe Pedersdatter var gift før ekteskapet med Hans Olsen. Så langt må det vel imidlertid konkluderes med at det ikke foreligger noe som viser at Elias Blix var av slekten Benkestok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.