Gå til innhold
Arkivverket

[#18416] Karen Sofie Kristiansen fra Hønefoss, hvor ble hun av??


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg har i lengere tid prøvet å finne en halvsøster av min bestefar.Karen Sofie ble født 6.2 , døpt 18.5.1879 i Norderhov kirke. Hennes mor var Anne Engebretsdatter som opprindelig kom fra plassen Bjørnsjordet ved Libekk under gården Sund i Sigdal. Faren til Karen Sofie var Christian Andersen fra Hønefoss , som dessverre døde noen måneder før hun ble født.I 1885 tellingen for Hønefoss finner jeg Karen Sofie boende hjemme hos moren til hennes far Christian Andersen. Hun er der registrert pleiedatter og bruker der kun Sofie som fornavn.Karen Sofie blir konfirmert i Haug kirke i Norderhov 1.4.1894 med bopel i Hønefoss.Jeg kjenner til at Karen Sofie har minst 4 søsken . Foruten min bestefar, så hadde hun en søster som het Elise Torvaldsen som var født i 1866. Jeg er rimelig sikker på at det er den Elise finnes i 1900 tellingen som ugift husbestyrerinde på gården Sætrang i Norderhov i 1900 tellingen.Men hvor ble Karen Sofie av??Noen som har noen tips??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit.Dette er en mulighet. Har du noen tanker på hvilken kirke denne adressen er under i Oslo?Jeg må prøve å finne ut om dette er den riktige Karen Sofie.Takk skal du ha!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Sofie Karen i FT 1900 dør av tuberkulose 17.7.1904 begravet 21.7.1904. Fødselsår 1879 Hønefoss. Adr. Langt. 23. (Petrus MINI 10)Oslo Skifterett Dødsfallsprotokoll AVD II c 1903-1905, k. 5/9.Meldt 18.7.1904. Kone Sofie Karen Pedersen 25 aar død igaar i Langgaden nr. 23. Etterlater seg: Manden Gasverksarb. Emil Pedersen ??. Ingen Børn. Mellem Ægtefolkene er testamete, den ?? ??. I FT 1907 bor enkemannen Emil i Langgt. 23, der bor også Karen Oline f. 1853, Dagmar Elida og Kamilla Helene (som også bor sammen med ham i FT 1900).Så om du tar en tur til Oslo Byarkiv og kikker på FT 1903 - 1904 i Langgt 23, vil du finne ut om dette er din Sofie Karen, om hun har oppgitt fødselsdato da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Turid.Vet du hvor Oslo Byarkiv finnes. Riksarkivet på Sogn kan det være et fornuftig sted å søke.Tusen takk for hjelpen.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Petrus MINI 9, 2/8, s49.Viet 16.9.1900, første gangs gifte for begge. Smedarbeider Emil Pedersen f. 1875 i Østre Aker og Karen Sofie Kristiansen f. 1879 i Hønefoss, konf. 7.10.94. Hans far: Ole Pedersen, Fyrbøder v Gasverket. Hennes far: Kristan Andersen, ?Murarbeider? Forlovere M. Olsen og H. Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Du verden.Her går det kjapt.Da sjekker jeg litt på biblioteket i Drammen først på mandag. Jeg har notert at 'min' Karen Sofie ble konfirmert i Haug kirke i Norderhov 1.4 .1894. Faren var da også murer; Kristian Andersen.Da har jeg litt å gå ut ifra.Takk skal du ha for informasjonene.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.