Gå til innhold
Arkivverket

[#18418] Styrmann Ingvald Lund Andreassen f. 1878, Namsos. Hjemst Bergen 1914, gift


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Ser at det i firbindelse med etterlysninger i Bergen skrives om adressebøker. Finnes det for 1914, og er de tilgjengelig via bibliotek eller på nettet.Jeg leter etter etterkommere etter Ingvald Lund Andreassen, f, 1878-04-21 i Namsos. Hans foreldre flyttet senere til Kabelvåg med resten av sine barn, mens Ingvald tok styrmandsskolen rundt 1900. Han arbeidet en stund i Nordenfjeldske før han i 1914-05-07 forsvinner ut av bildet som emigrant til USA for å mønstre på D/S ANNA av Bergen.I emigrasjonslisten står han oppført som hjemmehørende i Bergen og gift. Han er registrert ankommet Ellis Island, men der forsvinner alle spor.Båten han var på ble torpedert i 1917. Vet ikke om han var ombord. Har forespurt sjøfartsmuseet i Bergen om dette. Finnes det noen annen måte å finne ut hvem han ble gift med i Bergen før 1914, enn å gå gjennom alle de forskjellige kirkebøkene? Kan han stå i noen adressebok selv om han seilte ute? Han hadde vel hjemmeadresse? Hvordan får jeg eventuellt fatt i en adressebok? Mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han står i adresseboken for Bergen 1915 med adresse Promsgt. 9, og han står med samme adresse i adresseboken for 1922. Ved folketellingen i 1922 står han som førstestyrmann Ingvald Lind Andreassen, født i namsos 21. april 1878, med kone Thora Marie, født i Bergen 19. juli 1886, og barna Kjeld Lind Andreassen, født i Bergen 29. desember 1912, og Inger Lind Andreassen, født i Bergen 20. november 1917. Det er opplyst at ekteparet var gift 8. november 1909, og at de hadde flyttet fra Trondheim til Bergen 29. juli 1911.Ingvald Lind Andreassen døde 23. november 1952, fortsatt bosatt i Promsgt. 9, og hans enke Thora Marie Andreassen bodde på samme adresse da hun døde i 1965 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Til Yngve og RuneTusen takk for hjelpen. 'Døde i Bergen 1912-1972' har gått meg hus forbi. Dette bragte meg så godt som i mål. Det er helt sikkert riktig person. I forbindelse med styrmannskolen og andre plasser hvor jeg etter hvert har funnet han, sist som emigrant til Amerika for å mønstre på båt, står han oppført med Lund som mellomnavn. Hadde vel alt funnet ut at det måtte være galt siden hans mor var født Lind, i Trondhjem.Igjen, tusen takk for hjelpen. mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.