Gå til innhold
Arkivverket

[#18422] Oppslag i kirkebok for 'Qvinnesdahl Prgj.'


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Regner med at det må dreie seg om Kvinesdal i Vest-Agder.Jeg leter etter min tippoldefars fødelsregistrering, evt. konfirmasjon, og hans foreldre.Dette vet jeg: Han het Søren Gabrielsen og var en 32 år gammel møllersvend da han i 1840 giftet seg med min tippoldemor, Pauline Bergithe Øgaard som var 26 år. Dette finner jeg i 'Viede i Bergen 1816-1911'. I FT 1865 er han registrert som Møller Mestersvend i Hammer prestegjeld, på gården Eidsvaag, der er også fødestedet, 'Qvinnesdahl Prgj.' oppgitt.Han må være født omkring 1808-09.Kan noen finne hans opphav for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Sitter akkurat nå å pløyer bygdebøkene for Kvinesdal, gi meg noen dager, så skal jeg sjekke om han er nevnt i disse. Det er da lettere å kunne finne han i evt. kirkebøker. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent for alvor! Jeg har kikket igjennom det som kalles 'Lechnes' i FT 1801 og funnet 'Fedde', og det er vel noen gode kandidater til far til Søren Gabrielsen blant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Knut har han på Feda, boken fra Feda har jeg akkurat levert fra meg. Jeg skal innom SAK i uken, så har du tid å vente, kan jeg kikke i kirkeboken for Kvinesdal. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg regner med at Knut Fjogstad har oversikt,alt annet ville nemmelig forundre meg. Jeg har hurtigt gått igjenom bindene fra Kvinesdal uten å finne Søren. Så vi satser på Feda. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Her får Inger Eik svaret og Torleif får en lett oppgave å finne gården, samt muligens en ønsket kopi av noen sider fra bygdeboken for Feda?Jeg har ikke denne boken inne nå men kun disse micros for området:Feda klok B-1 1815-1839 kort 5/6 1.rad 3.del nr. 58:Konfirmerede: Veldig utydelig årtall for alle, men antar 1822.Videre helt tydelig skrift:Søren Gabrielsen Titland, døbt 09.okt.1808, vaccinered 18.aug.1810Foreldre: Gabriel Olsen og Anne Malene Olsdtr. Titland.Og med dette er foreldrene og de eldre søskene til Søren på gården Titland i FT 1801:LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan! Tusen takk for hjelpen! :-)))Hvis det er mulig, skulle jeg gjerne hatt kopi av de relevante sidene av den bygdeboka, ja! Jeg betaler selvsagt for kopiering og porto. Dersom noen vil gjøre dette, sender jeg postadressen i mail.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og seiler vi inn Fedafjorden så er Titland eller som det lokalt kalles'Huset i himmelen' synlig mot synsranda på babord side mellom Stolen og Kvina Verft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Skal prøve å få tak i boken fra Feda,skal se om jeg får kopiert av alt om Titland til deg. Da er det greit å ha noen adresser. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Kjempeflott!Jeg fant ikke ut hvordan jeg kunne finne din mail-adresse, så da får jeg skrive postadressen min her: Inger Eik Horgenveien 232 3300 Hokksund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Boken er hentet,nett-adr. min er odlando@online.no Sender nok det jeg finner via din nett-adr dersom du mailer den over til meg. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Når du igjen har boken ihende Torleif, så bør du merke deg at en av slektene på Lande har en spennende anerekke langt bakover. Tangerer vel ditt granskningsområde i Kvinesdal også.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Mens dere besøker Vestfylket, Knut og Torleif.Har dere vært borte i (fra NG) b.9, s.320 101,7. Eigenes. Udt. ei2jenes.I Matrikelen af 1905 skr. Eikenes.Det er ikke noe stor sak, nærmest for å fylle ut et gårdsnavn men i et Agderbrev I, s. 36 har jeg en gård 'Eggenes' som jeg fant i dette dokumentet fra 1562: Salve Gunnarsson, Endre Endresson Ertseid og Helge Eriksson på Bråstad opptar vitnemål om odelsretten til 'Eggenes' og Haga (Sør-Audnedal?) på oppfordring fra Tarald Gunnarsson og fra Ingrid Skofteland, som hevdet at Per på Foss hadde forfalsket hennes tidligere vitnemål i et brev. Ingrid svor at hun aldri hadde svoret Joffre til odelsmann, men at Eggenes og Haga hadde tilhørt ætta. (min sammenfatning)Den Joffre som nevnes er vel far til Thi[erckell Jufre]senn paa haffue (Torkel Joffresson Hove i Spangereid) som vitner DN VIII, Nummer: 812, Dato: 19 April 1564. Sted: Roland.Egenes i Nes er det nærmeste jeg kommer, så om noen av dere vet noe mer er jeg takknemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Sigbjørn, så langt var jeg ikke kommet, men det må faktisk være Egenes/Eikenes på ga dette brevet, og da faller Huge HårekssonDN IX, nr. 274: 5 April 1439. Sted: Elgeström: To Mænd kundgjöre et Forlig paa Tjerne (i Vansyn) mellem Huge Haareks- sön paa den ene og Rolf Gunleifssön og hans Hustru Ragnhild Anunds- datter paa den anden Side om hver Parts Ret til Fisket mellem Ekenes og Radafos (i Leiknes Sogn).ytterlige på plass som morfar eller farfar til Huge Toresson Ytre Eigeland siden Per Foss har interesse i Eggenes.Andre ting tyder på at han er morfar.Av og til er man 'blind'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

En liten kommentar til innlegg nr. 17 - så er det bla. Huge Toresson Ytre Egeland som er med i anrekken. Men husk nå endelig at varianten 'Skaak, Skåk etc.' forekommer i endel konstruksjoner. Forøvrig behandlet i et annet tema.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Knut, det er sønnen Tore Hugesson som er benevnt (skaak) fra tidligere siterte artikkel av Seland.Når du nevner Lande så er det vel Lande i Fede du tenker på. Jeg har i liten grad sett på Vest-Fylket foreløpig, men det kunne være av interesse om du skiserte slektsrekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Av tema nr. 12006 fremgår det jo konvergerende hvordan det postulerte Skak ble til Skåk (Skaak).Mitt lille hint til T.O. vedrørende Lande (og nabogården Vatland) var ikke noe annet enn til info at anene også innbefatter slektene på Ytre Egeland I Kvinesdal.Noe ganske annet er (se bla. brev den 13.juni 1292 utstedt på Ytre Egeland) at ridderen hr. Torvald Toreson fra Papøy på Shetlands-øyene kom i besittelse av nevnte gård på sin hustrus vegne. Hustruen, fru Sigrid Olavsdtr. hvis far var Olav Halvardson, bør fange en ny innvinkling, d.v.s. se Agder en tid fra Rogaland, og ikke fra Åseral og nedover.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Et navn fra brevet 1292 er Toralde på Hamre (Kvinesdal) og et brev fra 1316:DN II, nr. 126: Sex Mænd kundgjöre, at Hustru Inga i deres Paahör vedgik, at hun af Hr. Snare (Aslakssön) havde modtaget fuld Betaling for Gaarden Helleland, og at de vare nu forligte om alt Skifte.Brevet er fra Hammer som må være samme gård Hamre i Kvinesdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.