Gå til innhold
Arkivverket

[#18423] Ole Willumsen, Sør-Fugløy - hvem var han?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ved FT i 1865 er Ole Willumsen bosatt med familie på Sør-Fugløy i Gildeskål. Han oppgis å være 78 år. Tidligere har jeg fra en privatperson fått oppgitt at Ole skal være født i 1804.Uansett har jeg til dags dato ikke klart å finne Ole Willumsen hverken i 1804, i 1787 (om alderen som er oppgitt i 1865 er noe å gå etter) eller i årene imellom. Jeg har lett i kirkeboka både på SAO og i FS, og jeg har studert skiftene i Salten.Det eneste faste punktet jeg har, er at han 7.1.1830 ble gift med Pernille Christiansdatter (tror hun var fra Nord-Fugløy.)Hvor i all verden kom Ole Willumsen fra,og når ble han født (og når døde han for den saks skyld)?Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei !Jeg har også en slekning som heter Ole Willumsenmen han er født i 1755 i Elverum.Dette er ikke da den samme, men det kan karnsje være hans barnebarn ???Har også lett mye etter min Ole, men har ikke funnet ut hvor det ble av han.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg begriper ikke hvor 'min' Ole Willumsen kommer fra. Han er jo både gift og mere til. På den annen side skulle en tro han ikke var født. Men det MÅ jo være galt:-)I hans etterslekt lever sterke forestillinger om at de stammer fra Benchestokk'ene. Men studier av Wilhelmine Brandts bok har heller ikke vært til noen nytte. Ihvertfall ikke n.d.g. Ole Willumsen.Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gilleskaal krk.bok: Gift 1/7 !! 1830 ungk. Ole Willumsen, Nord-fugløen, 26 år og pike Pernilla Christiansdt. Nord-Fugløen, 20 år. Forlovere Christian Clausen Nord-Fugløen og Helge Olsen Sør-Fugløen. (De ble gift 1/7 og ikke 7/1)Død 30/11 1867 bgr. 7. og 8/12 Gilleskaal kårmann Ole Willumsen, 65 år Sør-Fugløen.Han er altså født mellom ca.1802 og ca.1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Det finnes en Ole Willumsen født 1802 Skjærstad, Nordland av foreldre Willum Enochsen og Christine Piersen (FS-IGI) Kanskje en kandidat?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

For min del må han gjerne komme fra Skjerstad. Jeg finner ham riktignok ikke i forbindelse med noen av skiftene, men det betyr jo ikke all verden. På den annen side er det liksom litt langt fra Skjerstad til Fugløyene (Nord- og Sør-), selv om dette bare er føleri.Jeg hadde håpet at opplysninger omkring bryllupet skulle være til hjelp. Men forloverne er tydeligvis lokale størrelser.Er det registrert innflyttinger i kirkeboka for Gildeskål?Tidligere har jeg forsøkt å finne svar bl.a. i Gildeskålboka (eller hva det er den heter,) men uten å bli noe klokere.Takk for hjelpen så langt. Lurer forresten på hvorfor begravelsen gikk over to dager. Har hørt om begravelser som er blitt utsatt, og at gravølet kunne trekke ut, men to dagers begravelse?Jakten går videre. Nå vet vi ihvertfall at mannen er født:-)Ett eller annet sted. Kanskje på Skjønstu i Skjerstad.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Forloveren Christian Clausen som oppgis i.f.m. bryllupet 1.7.1830, må være identisk med brudens far ved samme navn.Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I 1801-tellingen er det en del Willumsen på gården Winvig i Gildeskål, også en Ole Willumsen. Har du undersøkt disse? Det kan jo være en bestefar etter alderen å dømme. Jeg er ikke kjent i området, men kanskje du vet hvor Winwig er. ellers er det en god del med navnet Willum i dette området etter bygdebøker å dømme. Lenke Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har kikket litt i KB for Gildeskål og kan bekrefte det Berit skriver i (5) vedr. ekteskapsinnførselen.Jeg fant også Ole oppført som konfirmant i 1822. Der står han som nr.10 på kirkegulvet - og er 18 år (da skulle f.år 1804 begynne å stemme). Som foreldre mener jeg det står pleiefader Hartvig Christensen. Det står også bosted, men skriften er så pass stygg at jeg melder pass. Kanskje Berit kan ta en kikk her.Jeg har ikke KB for 1804 - men ville sjekket denne grundig +/-1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ref. FT1801 er Hartvig Christensen bonde og selveier på gården Gielsæth i Gildeskål. På samme gården (hos broren Jacob Christensen?) finner vi tjenestegutten Willum Willumsen, 11 år gammel. Kan det tenkes at Willum og Ole er brødre - hypotese ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg har også funnet en mulig Vindvik-tilknytning betydelig mer interessant i denne sammenheng enn alle andre Willum'ene jeg har funnet. Vindvik tror jeg ligger inne på fastlandet, rett inn for Fugløya.Men ved skiftet i 1807 etter Ole Willumsen, den eventuelle farfar til 'min' Ole, er det snakk om et falittbo. Gjelda var tre ganger større enn 'formuen.' Derfor er ingen arvinger oppgitt.Så det er lite hjelp å få der.Noe skifte etter Willum Olsen, den eventuelle faren, kan jeg ikke finne.Den eneste Hartvig Christensen jeg finner i skiftene, hadde samme kona, Mette Thomsdatter, både i 1800 og i 1827 (da hun døde.)Kan han ha vært verge ved konfirmasjonen?Jeg har takket være den store dugnadsånden som råder, fortsatt håp om at det er like før vi kan si at 'vi har ham nå.'Takk for hjelpen, og fortsatt god jakt.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det kan av og til være interessant å se på navn, er det navn som går igjen ved at barn kalles opp etter beste- eller oldeforeldre? Tanter og onkler er også med i dette systemet.I enkelte familier går dette igjen, mens det i andre ikke finnes slike ledetråder.Og her kan både manns- og kvinnenavn hjelpe en på vei.Her er noen Willumsdøtre fra 1801-tellingen; http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe Det er spennende om du greier å nøste opp fløken så jeg følger med. Det er også en prøve på hva man kan greie å finne ut på digtaarkivets brukerforum. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

For Gildeskål finnes det kirkebøker fra 1773. Jeg er sikker på at svaret på denne Ole Willumsen ligger her - jeg har faktisk disse i bestilling for perioden 1773-1804 - men neppe i postkassen før primo Januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes hele 58 Willum i Nordland i 1801. Mange for unge eller gamle. Har du undersøkt i andre fylker. Han behøver jo ikke å være fra Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kirkeboka for Gildeskål finnes på FamilySearch. For døpte i perioden 1773-1826 er Batch-nummeret C427301. Dette skulle jo være midt i blinken for vår mann.Men tror dere jeg har funnet ham der?Ja, jeg har lett over hele landet. Men mangler den lille biten som får alt det andre til å falle på plass.Jeg er helt enig i at dette er en veldig spennende måte å bruke Forumet på. Ihvertfall for meg. Så for meg fortsetter jakten. Nå er det jo gått prestisje i det. For dere også, håper jeg:-)Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Forsøker å sparke liv i dette temaet fra før jul i fjor. Spørsmålet er fortsatt like godt - det er kort sagt uløst.Kanskje Trond (16) har fått kirkebøkene han hadde bestilt?Ellers er feltet åpent for etteranmeldte. Ole Willumsen er altså både gift og død, og bl.a. registrert i.f.m. svigerfarens skifte. Etter ny runde skifter, FamilySearch m.m. er jeg ikke kommet noe nærmere en løsning m.h.t. fødsel. Derfor denne reprisen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket konfirmasjon i Gildeskål 1822 (29/7?) og fant bare nr.10 Ole Walnum Gielsæth 18 år, laatelig (det er vel en slags karakter).Jeg fant ikke flere konfirmanter. Så på en eller annen måte har vi tydeligvis sett på 2 forskjellige konfirmasjoner. Får prøve igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Har vært enda en tur på Statsarkivet for å se på kirkebøkene en gang til. Er like klok.En vill teori er dukket opp: kan han være adoptert og ha tatt etternavnet til stefar e.l.?Fortsatt god jakt. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Før temaet forsvinner igjen - har du undersøkt den linjen som begynner med Willum Arentsen på Strand i Beiarn? Der er det en Ole Willumsen som er oppført på Evjen, men jeg finner ham ikke der i slektsboken, men det er skifte etter ham i 1733, der hans sønn Willum Olsen i Windvigen nevnes. Han igjen har broren Ole Olsen, Efjen i Beiarn og denne Ole kan ha fått en sønn Willum. Er dette helt umulig - har du sjekket disse personene ut? Dette blir kanskje like vilt, om ikke villere enn det du skriver. Men det er vel ikke altfor langt fra Evjen til Sør-Fugløy, men det mangler et slektsledd eller to. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg sjekket KB for Gildeskål i Januar for å finne Ole Willumsen født +/- 1804. Negativt.En litt tyngre vei å gå er å lage en oversikt over alle fødte i Gildeskål i perioden feks 1795-1805, og event. kryssjekke med listen over konfirmantene. Dette for å utelukke feilskrift fra presten (som ikke var uvanlig den gangen heller).Jeg ser at Berit ikke fant flere konfirmanter enn nr.10. Det forstår jeg ikke, men klarer ikke å få bekreftet/avkreftet dette før til helgen (er pt. i Tr.heim).Presten karakteristikk av Ole's katekisme og leseferdighet er vel 'taalelig' - eller nokså bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har undersøkt konfirmete i Gildeskål en gang til. Jeg tittet også litt på fødte og fant ingen med far Willum, heller ikke i flere av konfirmantlistene. Så det ser ut som det er lite av Williumnavn der.Konf. 1822.(det var litt senere på året) nr.18 Ole Willumsen Foer, 19 år, ligesaas (laatelig). Jeg finner ikke foreldre oppført ved konfirmasjoner på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

11.mars 1804 ble 'uægte Barn fra Ner-For.. Ole' døpt i Gildeskål kirke. Foreldre var Per Hind Valnum og Johanne Knudsdr.Kan dette være noen annen enn den Ole Willumsen Foer, 19 år som ble konfirmert i 1822?Ved FT 1801 tjenestegjorde ei Johanne Knudsdatter, 29 år og ugift, på Walle. En Per (Peder) Hind Walnum (34 år og ugift) gjorde ved FT 1801 tjeneste på Vigdelen. Blant tjenestefolket på Vigdelen finner vi forøvrig Inger og Ingeborg Thomasdøtre, h.h.v. 29 og 32 år. Ingeborg ble i 1804 gift med Christian Clausen, og deres datter Pernille, f. 1807, ble i 1830 gift med Ole Willumsen.Men hva med etternavnet Willumsen? Jeg kan ikke forklare det, men hva med teorien om at Ole fra Ner-Fore ble adoptert e.l.? På Ner-Fore bodde det ved FT1801 ei enke som het Marit Willumsdatter. Bare så det er nevnt.Er det jeg som begynner å bli fartsblind, eller begynner dette å ligne på noe?Hilsen Torgeir som takker for all hjelp og støtte (som jeg håper fortsetter:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.