Gå til innhold
Arkivverket

[#18430] Skifteregister Sunnfjord 1677-1845?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

I Skifteregister Sunnfjord 1677-1845 finner jeg to av mine aner: Hans Endresen (ca 1640- før 1690) og hans far Endre Pedersen Hegrenes (1605-11.1.1689)Jeg finner dem her: Hans: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=skifsfjo&variabel=0&postnr=624&fulle=true&spraak=n:>Lenke 624 Hans Endresen Hegrenes Jølster 2a 81b 1687-1697Jeg mangler info om hans hustru Kari Pedersdtr d. 1690 og deres barn (Har Peder f. omkring 1676-1680, Tollef og Ingeborg).Endre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da det ble skiftet etter Hans Endresen Hegrenes nevnes enken Kari Pedersdatter, og barna Peder, Tollef og Ingeborg. Som formyndere for barna nevnes farbroren Peder Endresen Hjelmbrekke, og farsøstermannen Torgeir Pedersen Solheimsnes (gift med Gunnilde Endresdtr). Det er ikke, så vidt jeg har kunnet se, gitt opplysninger i skiftet om slektninger av Kari Pedersdtr.Ved skiftet etter Endre Pedersen Hegrenes (ca. 1605-1689) nevnes ikke noen kone, og heller ikke barn. Men vi vet om barna Peder Hjellbrekke, Hans Hegrenes, Gunnilde Solheimsnes, og kan vel regne Kari Endresdtr, gift med Nils Andersen Hegrenes, også til denne barneflokken. Likedan må trolig også Oluff Endressen, udfarer, fra Hegrenes i Jølster, som tok borgerskap i Bergen 5. juli 1660, men holdt til i Førde, regnes hit, og også Bergensborgeren Ragnild Endressen, fra Hegrenes i Jølster, med borgerskap 26. mai 1664, og også han i Sjøhola i Førde..Når det gjelder Endres kone har vi dagboken til Jens Nilsen Nærrebøe, som sier at Ingebor Hegrenes, 'Endres qv.', døde 4. oktober 1676.Nå var det rett nok to med navn Endre på Hegrenes på 1630-tallet, slik at vi ikke kan si noe med absolutt sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Det var da meget raskt svart! Hjertelig takk! Jeg har forresten flere aner fra Jølster, og finner disse tre i skifteregisteret:Søren ?Mosensen Øvrebø (skal være Mosessen?) Protokoll 10 side 525 år 1787-1798 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=skifsfjo&variabel=0&postnr=9937&fulle=true&spraak=n>LenkeDaniel Pedersen Hegrenes Protokoll 9 side 267 år 1775-1787 Lenke og hans sønnNils Danielsen Eikaas Protokoll 12A side 177 år 1812-1817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ragnild = Ragnvald eller Rognald. Absolutt et mannsnavn i Sunnfjord. Derimot ville Ragnilde være Ragnhild, og kvinne. På samme måte var Helje mannsnavn, og Helge kvinnenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.