Gå til innhold
Arkivverket

[#18438] Kjenner noen til Familien Winther


Gjest Ragnar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Olsen

Christian Anton Winther f.21.01.1843 i Kristiania g.m.Arentine Magnussen 4.2.1866 i xniaHans far: Hans J. Winther f 13.05.1813 i Hurum g.m. Christine Josephsdtr. 18.4.1838 i xnia.Hans far: Casper H. Winther f ca. 1775 g m. Berte Christensdtr. 24.10.1809 Borre i VestfoldKan noen hjelpe meg med Casper`s far/mor, eventuelt også hans far/mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Til Knut Det er 2 generasjoner mellom Casper og fødselsdatoene der, men jeg skal undersøke den kilden nærmere. Du skal ha takk for hjelpen. MVH Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Ifølge Familysearch - IGI er der en Caspar Hendrich Winter som blev døbt 17. feb. 1725 i Holmestrand, Vestfold.På grund af navneligheden kan dette måske være af interesse.Casper, f. 1725 i Holmestrand synes at have flg. søskende (alle døbt i Holmestrand i følge Familysearch):Jens Hendrich Winter, f. 1722, død 30. mar. 1723. Anna Cicilia Winther, døbt 24. juni 1723, død 9. nov. 1725. Otto Friderich Winther, døbt 3. mai 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Problemet med Winther er at at det ikke var en, men flere familier som bar navnet. Jeg mener at det minst var fire, en med utspring i Eiker (som ble omtalt i det innlegget mitt som Knut henviste til), den familien i Vestfold og Hurum som her omtales, og en i Grenlandsområdet. Den siste er omtalt av C.S. Schelbred i NST.I tillegg var det Winther-slekt i Nord-Norge, om det var en eller flere slekter der vet jeg ikke.Om det er sammenheng mellom de tre Østlandsslektene, så har i alle fall ikke jeg oppdaget den ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Til orientering så har Kinnapel gitt ut ett hefte om familien Winther. Finnes vel på de fleste større biblioteker. Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Til Per: Som du skriver er det flere Winther familier. derfor er det viktig med så mange opplysninger som mulig om Winther navn. Plutselig kan en opplysning gi svar på til vilken Winther familie som min gren hører til.Til Terje: Jeg skal prøve å få tak i heftet du nevner.Til Kjetil: Jeg skal undersøke om han i kirkebøkene når jeg er på Riksarkivet.Dere skal ha takk alle 3. MVH Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, alle dere som bidrar til å belyse dette temaet.Har dere under arbeidet med disse østlands-Wintherne sett om noen av dem har tilknytning til Hafslund i det tidligere Skjeberg, nå Sarpsborg?Hafslund var på 1700-tallet og første delen av 1800-tallet en adelig sætegård. Den drev jordbruk, møller, 18 sager, glassverk, ståltrådfabrikk, gass- og trekullfabrikk og cellullosefabrikk.Kan dere ut fra disse opplysningene finne ut om noen av de Winther-personene dere kjenner til, har: Bodd der? Arbeidet der? Vært på besøk der?Eller om de har avtjent sin militærtjeneste i nærheten, f.eks. i Fredrikstad eller Fredrikshald?Hvis dere søker på navnet Winther her på Brukarforum, vil dere finne mine tidligere forsøk på å finne ut hvor Winther-navnet mitt stammer fra.Mvh en stadig optismistisk KOW d.e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Jeg tør våge den påstand at en eller flere av Winther slektene i Norge stammer fra Danmark. Det som kan verifisere denne påstand er å finne den danske som kom til Norge. Man merker seg bla. her fra 1450 navnet Winther.http://www.eremit.dk/ebog/kd/2/kd2_90.htmlI flere arvesaker fra bla. 1540 årene i Danmark, finnes en bla. Anders Winther, men det står også skrevet Wynther og Vinter, for dem som søker målrettet fremover, for å finne den manglende lenke.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Takk til Kay Olav og Knut.Jeg forstår at det ikke er enkelt å finne den riktige Winther familie, men jeg lever i håpet. Winther navn i perioden 1700 - 1800 ville være viktige navn som kanskje vil kunne bli en brikke i puslespillet.MVH Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei! Jeg har støtt på Winther (ulike stavemåter) i Arendalsområdet/AA.Jeg har selv funnet smeden Nils jensen Winther i Kolbjørnsvik, med sønnene Jens Christin og ole Peder. Disse levde 1801.I 'Arendal byes historie' (Frithjof Foss 1893/nytrykk 1998) står følgende Winther'e i navneregisteret: Marthe Christine, Anne, Anne Kirstine, Arnoldus, Cathrine, Christopher, Claus Nielsen, Ellen, Herbrant, Herman, Joachim Ebbel, Kirstine, Thomas.God jakt! - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.