Gå til innhold
Arkivverket

[#18441] Bernt Sjursen fra Bergen


Gjest Tone M. Bjørstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone M. Bjørstad

I folketellinga for 1865 for Bø i Vesterålen finner jeg Bernt Sjursen, fra Bergen - 22 år gammel. Navn og alder stemmer svært med Bernt Olai Sjursen fra Bergen, født 1844 - en person som jeg har vært på leiting etter i mange år. Jeg har vel også etterlyst ham i dette forum for noen år sia uten å finne ham... Kan noen hjelpe meg med flere opplysninger om denne Bernt Sjursen fra Bø - folketellinga? Eller - aller helst med den sjøfarende Bernt Olai Sjursen fra Bergen, født i 1844. Kan disse to være samme person...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Jeg har en kandidat Bernt Olai Sjursen f.10.04.1845 i Bergen av foreldre Sjur Bessesen fra Myrdal i Åsane f.1814 og Anna Christine Olsdatter Høier 28.10.1821 - 23.10.1851. Denne Bernt Olai vet jeg ikke hvor ble av. Sjur sine foreldre: Besse Eriksen Sedalen 1779 - 1848 og Britha Eriksdatter Mellingen 1778 - 1843.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Vet ingen ting om denne karen. Men på landsdekkende søk i 1865 tellingen er det den eneste kandidat. Finner ikke Bernt Olai Sjursen død i Bergen. Vet du om han gifter seg og hva han kaller barna sine ?Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Mannen jeg leiter etter: Bernt Olai Sjursen, født i 1844 - 'søfarende' og fra Bergen - reiste langs kysten, mellom Bergen og Nord Norge. Jeg vet at han fikk en datter i Tromsø i 1874. På dette tidspunktet var han allerede gift. Jeg vet ikke hvem kona hans var, eller om det var barn i ekteskapet....Og dette er omtrent alt jeg vet om mannen som skal være en av mine oldefedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Denne Bernt Olai som Johan viser til, er jo en heftig kandidat. Men vet vi at han var gift da bestemor ble døpt i Tromsø 1874? Jeg har ikke sett hennes dåp i Kirkebok for Tromsø så jeg vet ikke hva som står om han, bortsett fra navn, fødselsår, og 'søfarende fra Bergen'. Om han var gift, skulle det kanskje stå 'gift mand'.Det er ikke mange Bernt Sjursen'er i Norge i 1865, og enda færre i 1875 (av det som finnes på DA). Han kan jo være død før -75 eller oppholde seg utenfor landet/ i en del av landet vi ikke har undersøkt. Jeg er spent på om vi er på sporet av noe!!(Hei kusine Tone!)MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Du har rett, Åse: Vi vet egentlig ikke om Bernt Olai var gift i 1874,...det står i allefall ingenting om dette ved datterens dåp. Jeg føler også at denne Bernt Olai som Johan viser til kanskje kan være 'vår mann.' Men hvordan kommer vi videre når vi har så lite konkret å gå ut fra?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Som sagt (innlegg 1) - og som vist i lenke (innlegg 8) har jeg også tidligere etterlyst Bernt Olai. I dag mener jeg vel at min forrige etterlysning kan ha vært et blindspor, bl.a. ettersom verken alder eller etternavn stemmer helt med 'min mann'. Og - når jeg sa at B.O. var gift (innlegg 5) da dattera ble født i 1874, kom jeg dessverre til å blande med opplysninger knytta til min forrige etterlysning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Kanskje noe av løsningen kan ligge på Statsarkivet i Bergen - i sjøannotasjonsrullene.Her ble alle sjømenn registrert, ned til detaljer som fødselsdato, konfirmasjon, hvilket skip de var på, hvor og når de mønstret på og av...I tillegg er det personnavnregister på disse listene også. Dessverre tror jeg ikke disse er tilgjengelig i digitalt format enda, men her kan du finne verdifull informasjon!Selv fikk jeg enormt god hjelp av Statsarkivet i mitt søk etter en sjøfarende tipptipp fra Bergen med uekte barn på Sørlandet! Faktisk så presist at jeg kunne se at min 'minstenkte' var i den rette byen på det rette tidspunkt for å være barnefaren... Det var bare å telle de berømte ni månedene!mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Takk for tipset, Øystein D. S. Dette må jeg nok ta meg tid til å finne nærmere ut om. Er litt usikker på hvordan en går fram mht. dette så lenge rullene foreløpig ikke er tilgjengelige digitalt...Men, men: Kommer tid kommer råd! Mvh. Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Vel, det enkleste er å skrive et brev til Statsarkivet og håpe på at de finner tid til å slå opp for deg. Jeg var heldig nok til å bo i Bergen den gang jeg trengte hjelpen.Jeg tror nok at du kan få veldig viktig informasjon fra sjøannotasjonsrullene i ditt tilfelle. Jeg krysser fingrene!Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Takk til deg, Øystein S. for gode råd ang. sjøannotasjonsrullene! - og til deg, Johan Ludvig K. for opplysninger om Bernt Olai Sjursen, født 10.04.1845 i Bergen! Også takk til Tor Andersen som deltok med nyttig informasjon på min forrige etterlysning etter Bernt Olai. Jeg har fått gode råd og nyttig informasjon som jeg skal prøve å komme videre med. Kanskje lykkes det denne gangen å finne ut mer om Bernt Olai Sjursen fra Bergen. Og - skulle det plutselig dukke opp ny informasjon / evt. et nytt spor, så får jeg nok prøve igjen i dette forum...Jeg vet jo allerede at det er mange gode hjelpere der ute.. Til deg, Åse: Vi får hjelpes videre i leitinga. Mvh. Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.