Gå til innhold
Arkivverket

[#18456] Den sist nevnte Væpner (av våpen) i Norge?


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

I forbindelse med diskusjon 18427: Lagmannen Nils Klausson i Stavanger 1529-1550, har Tore H Vigerust kommet med endel underlag og noen vurderinger knyttet til bruk av væpnertittel i Norge. Vigerust hevder i innlegg 13 bl.a. følgende: 'Væpnertittelen er under avvikling ved reformasjonstiden, f eks. (Sist brukt i Norge 1565.)'. Se også mitt spørsmål (innlegg 15) vedrørende formene væpner eller av våpen.På Sande våpenting 4. mars 1580 het den første av brevutstederne 'christopher nielßønn \Rytter/ aff vaben', så fulgte kongelig lensmann Halvor Olsson og fire bønder (Kilde: NRA, utrykt diplom, perg.) 'Rytter' er tilskrevet over linjen, og det dreier seg Kristoffer Nilsson til Solum i Skoger (ved Drammen) av ætten som noe anakronistisk er kalt Tordenstjerne. Den samme Kristoffer Nilsson er nevnt ved hyllingen 1582Mitt spørsmål er som følger: Kan Kristoffer Nilsson være den siste som er nevnt med væpnertittel i Norge? Om noen sitter med opplysninger om væpnere nevnt etter 1580 ville det være interessant å få vite hvor disse er nevnt.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Han blir jo den siste hittil. Jeg har noen eldre kildebelegg på henholdsvis væpner og av våpen i dok. http://www.vigerust.net/adel/adel_vaepner.html Rikskansleren Olav Kalips kalles væpner og av våpen til 1565, men han var sikkert en ganske konservativ person (det var vel derfor han ble kansler også). Kvinner kunne være av våpen (se mitt eksempel i lenken ovenfor), men ikke væpnere. Også riddere kunne kalles av våpen. Så av våpen og væpner er ikke synonymer.Den som (uriktig) satte inn 'Rytter' i Ares kildetekst av 1580, har blandet sammen Christoffer Nilsson (stjerne) til Stenshorne / Haukvik og Solum [= Tordenstjerne] og Christoffer Pedersson (rosensparre) til Borregård [= Rytter].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

ToreMitt innlegg her har vel egentlig ikke noe i denne debatten å gjøre. Men allikevel vil jeg spørre deg Tore, om du er villig til å oppgi kilden til hvor Christoffer Nilsson er nevnt til Stenshorne (jfr. innlegg 2)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg trodde det var broren Laurits (Laurs(Lars) som var nevnt på Stenshorne i Akershus lensrekneskap 1557/58. Er forresten denne Laurits nevnt som 'av våpen' samtidig som Kristoffer, Jan?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.