Gå til innhold
Arkivverket

[#18467] Ole Jonsen/Anne Katrine Knutsdatter Aurskog/Høland


Gjest Dag Hofsødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Hofsødegård

I Aurskog/Blaker bygdebok bind I side 159-160 nevnes Ole Jonsen Nygaard f. ca 1818 gift med Katrine Knutsdatter f. 1814 i Høland. Det står at Ole Jonsen kom til plassen rundt 1845. I samme bok på side nevnes på side 262-263 (Moseby) Ole Jonsen f 21/10-1820 gift 1844 med Anne Katrine Knutsdatter fra Høland.Jeg har grunn til å tro at dette er samme par. Ved dåpen til noen av barna til det første paret nevnes bl a Andreas Jonsen Moseby og Maren Sofie. Begge dette kan være søsken av Ole.Er det noen som har funnet ut at dette er samme par? Dag Hofsødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Om dette kan være til hjelp så flyttet det en Anne Knudsd., Taje, 18 aar fra Høland til Ourskov den 21 october 1833 (Høland MINI I 8) Dette er den eneste Anne Knudsdatter som er registrert utflyttet fra Høland til Aurskog 1827-1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Takk. Jeg har funnet Anne Katrine Knutsdatter i bind II av bygdeboka for Setskog/Høland. Tror det var side 137-138. Men jeg får se om jeg finner henne i kirkebøkene innflyttet til Aurskog.Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Høland MINI I 7.Den 10de Decbr 1815, Anne Catrine af Hoved sognet døbt den 17de Dcbr i Løken k. Foreldre: Faderen Huusmand Knud Olsen Taie under Ihlebek, moderen Mari Halvorsd. ?Bønder? Faddere: Marte Halvorsd. n??d Ihlebek, Kistine Olsd. mellem Ihlebek, Erich Erichsen n. Ihlebek, Embret Olsen m. Ihlebek, Ole Persen Klava. B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg anser det som overveiende sannsynlig at de 'to' ektepar Ole Jonsen & Katrine Knutsdatter på s. 160 og Ole Jonsen & Anne Katrine Knutsdatter på s. 263, er ett og samme. Rent generelt er det helt klart mange slike manglende krysskoplinger i 'Aurskog og Blaker' (moderne datateknologi gir oftest nyere bygdebøker et klart fortrinn her).For å underbygge dette, kan jeg opplyse at der ikke finnes døpt noen Katrine Knutsdatter i Høland, mens Anne Katrine Knutsdatter ble født på Taie under Nordre Ilebekk i Høland i 1815, og hun flyttet herfra til Aurskog i 1833. (Jf. 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog', b. 2, s. 137.) Det er sikkert hun som i 1844 (ikke i Høland) ble gift med Ole Jonsen og som kom til Nord-Nygård under Søndre Haneborg i Aurskog.Ole Jonsens farfars far, Jon Gulbrandsen på Moseby under Lier ('Aurskog og Blaker', b. 1, s. 262), var fra Nordby (ibid., s. 308) og bodde i 1701 på Søndre Haneborg som en av to brukere. (Her mangler også krysskopling.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dag Hofsødegård

Er det noen som har noe mer om etterkommerne til Ole Jonsens sønn Ole Olsen (1856-1914)?Ut fra bygdeboka har jeg funnet følgende barn: Karoline Mathilde f 1880Kristian Adolf f 1882Konstanse Ottilie f 1884Karl Olaf f 1885Jenny Kaspara f 1888Ole Hjalmar f 1890Ottilie f 1892Gunvor Amalie f 1895 Driver også og leter i kirkebøkene for å komme på sporet etter noen etterkommere.Jeg prøver å finne ut om det nå er noen etterkommere etter Ole Olsen i live. Er i kontakt med en person fra New Zeeland på 75 år som lurer på dette.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.