Gå til innhold
Arkivverket

[#18471] Halvor Andreassen, Ringsaker(?) f.1851 til Luverne, MN


Gjest Inger Lise Strand Engen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lise Strand Engen

I følge boka 'Slekter og gårder i Brøttum' het min tipp-oldefar Halvor Andreassen, snekker f. 1851 (ukjent opphav). Han giftet seg med Karen Marie Kristiansdtr,(f. 1858) datter av Kristian Larsen og Pauline Pedersdtr bosatt på hhv.Høgnes, Ringsaker 1865:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60412.wc2&brukar=&loc=6881992&spraak=n&postnr=11&next=10>LenkeStrandsveen, Ringsaker 1875:LenkeI ovennevnte bok står det at ekteparet reiste til USA.(helt ukjent for de eldste i vår familie) Under folketellingen 1900 bor parets 3 barn hos besteforeldrene på Strandsveen, Ringsaker:LenkeMin oldefar Alfred blir i landet og får stor etterslekt. Hans søster Berte gifter seg med Anton Ringen og paret utvandrer til USA i 1910 med 2 små barn I følge Ellis Island-databasen skal de til Halvor Andreassen, Liverne, MinnesotaJeg finner hans søster og mann død i Nobles og Rock County:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Halvor Andreassen Snedker,f.1852 Fåberg gift 18/1-1881 Brøttum med Karen Maria Kristiansdatter. Hans foreldre er:Halvor Amundsen og Berthe Olsdatter Aulsgaarden, Bredset i Fåberg sogn. Har bladd litt i nevnte Brøttumsbok, på hvilken side står disse folka? Finner dem ikke der. De har to barn f. på Bergsengstueneie, Brøttum, Berte 22/1-1886 og Kristian 26/11-1887. Ingen fler på Brøttum heller ikke i Ringsaker.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

HeiTusen takk for svar! Familien står omtalt under 'Strandsveen' side 496 Under folketellingen 1900 finner du også min oldefar Alfred Strandsen Halvorsen f.1881 midl. bosatt på Skaug. Vet du om utvandringen til USA?Mvh, Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gift Brøttum 28/1 1881 Halvor Andreassen, snekker, bosted Lillehammer, f.Lillehammer 1852, konf.Lilleh. 67, far murer Andreas Amundsen, og Karen Marie Kristiansdt., sypike, Strandsveen, bosted Bergsengstuen, f.1858 Brøttum, far Kristian Larsen. Attest fra s... i Fåberg av 7/12.Født 27/10 dpt.27/11 1881 Lillehammer kjøpstad Alfred Andreassen. Foreldre snekker Halvor Andreassen 1852 og h. Karen Marie Kristiansdt. 1858, bosted Lillhammer. Fadderne var fra Amble, men en var ungk. August Andreasen ved Søtterstad?Berte f.22/1 dpt. 14/2 1886 Brøttum, Kristian f.26/11 87 dpt.1/1 88 Brøttum.Ikke funnet noen av foreldrene døde, og fant ikke utflytningslister fra 1891---, alt Brøttum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ser det står i boka at de utvandret men finner dem ikke i kirkeboka heller ikke protokollen fra Oslo (men den er jo ikke fullstendig, blir den det noengang?) Fra hvilken kilde har du Luverne MN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

Takk til dere begge for verdifulle bidrag - hvis man søker på Anton Ringen på www.ellisisland.org og ser på det origiale manifestet står det at familien skal til Halvor Andreasen hhv. 'father' 'father-in-law' og 'grandfather' Riktignok står det Liverne, men ved søk på google kan jeg ikke annet skjønne enn at dette er Luverne, Rock County, MN Vet noen hvilket tidsrom denne databasen dekker? Trolig reiste Halvor og Karen for tidlig til å bli registrert her? Fortsatt svært interessert i skjebnen til tipp-oldeforeldrene mine. Tips for videre leting mottas med takk!Mvh, Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Berte og Anton havnet helt riktig i Luverne, MNAnton, Berte, Jørgen og Marie bodde i Luverne, Rock County i 1910 de hadde akkurat kommet dit, for denne censusen var tatt opp 5. may 1910!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Anton døde forresten i 1970: Name: ANTON RINGEN Birth Date: 10/19/1887 00:00:00 Death Date: 09/01/1970 00:00:00 Death Place: NOBLES State File Number: 026202 Mother's Maiden Name: UNKNOWN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1920 U.S. Census • Minnesota • Rock • Luverne • ED# 208Januar 1910 Vet du at Anton og Berte Ringen fikk en hel haug med unger i Amerika? Du har nok stor familie der borte!!!Jørgen byttet selvsagt navn til Georg, og, Marie levde også selvsagt hjemme i 1920 census, de bodde fremdeles i Luverne.Josie , daughter 8 år i 1920 f. i MN Haaken, son, 2 år ?? f. i MN og, noe som kan se ut som tvillinger, Bernice og Alvin, 2-3 mnd i 1920. Men, det mest interessante,Halvor Anderson, father in law, (til head, som er Anton Ringen) 65 år, ukjent imm.år, f. i Norge. Halvor var carpenter(snekker) i 1920.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

Fantastisk; det ante meg nok at det måtte finnes spor av de - ventet bare på at fru Christiansen skulle dele av sin utømmelige kunnskap - tusen hjertelig takk! Dette blir gøy å kunne fortelle til resten av familien. Nå skal jeg jakte videre; sende noen forespørsler hist og her - noen tips Laila?mvh, Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Mnja.. det RIngen navnet er ikke det vanligste. Så på www.switchboard.com og søk på RIngen og MN, så får du noen du burde skrive brev til..Og, Halvor levde også i 1930 hos Anton og familien, så han døde altså etter det...aha! denne dødsattesten bestiller du vet du:_ ANDERSON, HALVOR CertID# 1943-MN-013459 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: not indexed not indexed not indexed Date of Death: County of Death: 02/21/1943 ROCKDa får du nok også tak i en obituary, gå på google og søk etter newspaper, luverne, minnesotaLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anton og Bertha Ringen fikk disse barna ,døpt i Vor Frelser Menighet, Luverne, MN:Josie Paula 1912, Haakon 1914, Ester Ovidia 1915 død 1916, Elvin Kermit 1917, Olga 1919 og Helene Bernice 1921. Halvor Andersen var fadder Josie, Elvin og Olga. Har fødsels og dåpsdatoer.Har foreløpig ikke funnet noe annet om Halvor, hverken giftermål eller emigrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

Takker masse igjen. Dette er første gangen jeg 'leter' i USA og setter pris på all hjelp jeg kan få. Jeg har bestilt dødsattesten til Halvor, men finner ikke ut hvordan jeg leter frem en evt. obituary - lenken til Luverne - Rock County Star Herald er død. Typisk. Ser ut til å komme greit inn på de andre avisene. Overser jeg noe viktig her? - det kryr jo av lenker!Mvh, Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at Halvor var gift med Ida i 1900. Hvor ble det av Karen Marie?Jeg har hele tiden syntes det var rart at moren reiste fra barna, særlig en nyfødt/smårolling. At faren reiser over og sender bud på familien var vel helt vanlig.Ble de skilt, eller døde Karen Marie i Norge og barna ble plassert hos besteforeldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Halvor Anderson ,gift, snedker, 36 år bosatt Lillehammer til Yankton Dakota 29/6-1888 med Angelo. Begynner å tro at kona døde og ikke kunne komme etter med barna! Ifølge Census 1930 Luverne ankom Halvor USA i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Enig Hans, bra jobba, ser tilforlatelig ut.Bør nok lete litt mer her i steinrøysa, og se om ikke fruen døde og Halvor ble så lei seg at han forlot alt og alle. Kanskje han hadde tenkt å sende bud etter barna senere? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Göran Åhling

Ville bara säga att en Haakon Ringen f. 4 mars 1914 i Minnesota dör i Vista, San Diego, California, 16 augusti 1996. Mors flicknamn = Strand.Källor: SSDI och California Death Index, som jag hittade från Rootsweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

HeiBeklager at jeg ikke har fått gitt respons før - jeg synes framlagt teori om at Halvor var enkemann da han reiste fra barna sine er høyst plausibel. Det er vel en liten sannsynlighet for at Halvor kan feilaktig ha blitt oppført som 'gift' i emigrantlistene? Har noen tilgang til kirkebøker for Lillehammer og dødsfall ca 1887-1900? Haakon Ringen, sønn til Berte og Anton havnet altså i California... Jeg har ambisjoner om å ta kontakt med evt. gjenlevende der borte, men vil gjerne få litt bedre oversikt. Så masse ny informasjon på bare 4 dager, da jeg våknet mandag morgen visste jeg ikke hva tipp-oldefaren min het en gang... Man kan vel anta at de vil synes det er hyggelig å høre fra fjerne slektninger? Har inntrykk av at de fleste amerikanere er opptatt av sin herkomst selv om de nødvendigvis ikke har gått dypere inn i slekta...?Takk til alle!Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har ikke antydet at Halvor var enkemann da han reiste men at kona døde og ikke fikk reist etter med barna , det var ganske vanlig at de gjorde det på den måten, han først og kone og barn etter når han er etablert. Men i mange tilfelle gikk det slik som jeg antyder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

ROCK COUNTY HISTORICAL SOCIETY PO BOX 741 217 N. Freeman Avenue Hinkly House Luverne, MN 56156Contact: Mariella Hinkly, Correspondence Secretary, 507/283-9849 Hours: 2 - 4 p.m. Tues, Thurs, Saturday & by appointmentemail:info@rockartsrock.comwww.rockartsrock.com[url="http://www.rockartsrock.com/rchs.htm>http://www.rockartsrock.com/rchs.htmRock County information: (genealogi Opplyssning)http://www.rootsweb.com/~mnrock/It is a page with Michael Andrews who helps people mngenweb@aol.comYou could write and ask about your family on this search page, it looks like a lady named Ruth Moss helps a lot of people too.LenkeThe Rock County Newspaper, click on Contact Us, or on Archiveshttp://www.star-herald.com/The Rock County Community library also has old obituaries on microfilm.http://www.plumcreeklibrary.org/Luverne/Index.htmIf you know the date of death, they will get the obituary for you for only $2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.