Gå til innhold
Arkivverket

[#18479] Gullik Jonsen gift 1780 i Hedrum.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Gullik giftet seg med enke Anna Olsdtr.De fikk barna Jon 1791 og Jacob 1797.Sannsynligvis er det fler siden hoppet fra giftet 1780 er stort. Det er denne Jon jeg følger.Han ble født i Eidanger og Jacob i Brunlanes. Gullik og Anna finner jeg ikke ut hvor kom fra, ei heller alder.F.telling 1801 finner jeg ingen av de to så enten er de døde eller jeg har gjort et dårlig søk!!?? Kan noen hjelpe?? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er nok dem du finner her:LenkeRiktignok er det ikke match på Jensen/Jonsen og Jahn/Jon, og hustruen står i sitt 1. ekteskap, men det kan jo like gjerne være transkriberingsfeil. Ellers er det bortimot full klaff.Paret ble trolovet 28/9-1780 og viet 16/12-1780. Forloverne var Søren Bakke og Jens Bjønnes. Gårdene Bakke og Bjønnes ligger i den delen av Hedrum som siden er overført til Eidanger/Porsgrunn, og heller ikke langt fra Omsland i Kjose, der jeg har funnet dem i 1801. Det kan derfor virke som om du skal lete etter forfedre i skjæringspunktet mellom Hedrum, Brunlanes og Eidanger/Siljan.Etter det jeg kan se, er Gullik ikke fra Hedrum. Da baserer jeg meg på dåpslistene og ekstraskatten 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker så mye Kristian!! Jeg må tydeligvis være mer åpen for såkalte transkriberingsfeil!! Slike tilfeller har jeg tidligere slått ifra meg, og sett blindt på 'riktig'skrivemåte. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anne Olsdatter er selvfølgelig et ganske vanlig navn, men den Anne Olsdatter som ble født på Bakke i Hedrum (nå Porsgrunn) 1755 (døpt 7. desember) kan passe både aldersmessig og geografisk.Foreldrene ser ut til å ha vært Ole Nilsen og Elen Eriksdatter. De har sju barn til dåpen mellom 1751 og 1771, og ser vi på fadderne er det en åpenbar slektstilknytning til Eidanger. Et av barna heter Søren, og kan være identisk med forloveren Søren Bakke.Jeg foreslår at du får tak i Hedrum bygdebok, bind III, og sjekker hva den sier om Anne Olsdatter fra Bakke (NB: Pass på at du slår opp på Bakke i *Kvelde* sogn, ikke Bakke i *Hedrum* sogn, som for øvrig er omtalt i bind II).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Konferer Lenke som viser at Søren Bakke (1780) trolig er identisk med Søren Olsen på Bakke i 1801, f. ca. 1751. Den Søren jeg nevnte i forrige innlegg, var født nettopp 1751.Oppfordringen om å sjekke bygdeboka står ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Et søk på Gullik Jensen i F.search viser foreldre Jens Olsen og Viveke Gulliksdtr alle fra Stokke. Bygdeboka hadde derimot ingen Gullik som sønn. Er det likevel et spor å følge tro?? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du snakker om Eikeskaug i Stokke? Det er selvfølgelig en mulighet inntil det motsatte er bevist, men personlig holder jeg en knapp på at Gullik Jonsen (evt. Jensen) ikke dro så langt da han skulle finne seg kone.Når denne Gullik som du har funnet, ikke nevnes i barneflokken i Stokke Bygdebok, kan det f.eks. bety at han er død som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Joda Kristian. det er Eikeskaug jeg var. Var nok litt kjapp, da jeg nå ser at Gullik ifølge F.search var født/døpt 1756-- det samme år og dato står også Dorthe oppført.Mulig tvilling? Tidlig død er nok mye sannsynlig som du sier.Dorthe står jo forøvrig også som en av 4 barn i Eikeskaug. Jeg får krumme nakken igjen!! Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.