Gå til innhold
Arkivverket

[#18482] Buksnes - Lofoten


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Dessverre så er kirkebøkene for Buksnes 1793-1818 og 1820 gått tapt. Det er kanskje mulig å finne Samuel Isralsen som konfirmant i 1840 og utover. Jeg ville sendt en mail til Statsarkivet i Trondheim, og spurt om de de kunne se etter om giftermålet til Israel Kristensen er å finne, men da må han ha giftet seg etter 1817. Det finnes noe som heter prestens lister over ektevidde og døde 1809-1850, men for Buksnes starter ikke giftermål før på 1817. Kanskje kan de også på Statsarkivet slå opp konfirmasjoen til Samuel Israelsen. Du må skrive adressen på mail til dem, og de sender kun skriftlige svar i posten tilbake. Adressen er: statsarkivet.trondheim@riksarkivaren.dep.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Eller så vil jo et skifte etter Israel eller kona avsløre navnet. DIS Salten er i ferd med å dataregistrere skiftene. Kanskje det er mulig å få til en 'forhåndsuttalelse' derfra. De første skiftene er utgitt på CD, men jeg tror ikke de er kommet så langt som til 1831 ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Denne perioden i Buksnes er dessverre Vanskelig. Jeg har gått igjenom kirkebøkene av det som er tilgjengelig for denne perioden.Jeg fant en Israel Christensen bosatt Skaatnes (men alderen passer ikke helt).Opplysning 1: Konfirmasjon i 1820; Juditta Olsdtr. Skaatnæs (f.11.11.1800), tjenestepige hos Israel Christensen, Skaatnæs. Hendes foreldre ere Ole Erichsen (?) og Lava Sacharenesdtr., Skatnes hensovende. Det står videre om jenta at hun kan bogen catecismen expedit dog af taalelig forstand. Paa grund af hendes fromme fader fattigdom, alder blev hun antaget.Opplysning 2: Israel Christensen, død 08.03.1830, begravet 15.04.1830, gårdmann Skotnes, 29 1/2 år.Er det to Israel i dette området - dog merkelig at en på 20 år ansetter tjenestepige av samme alder (?).Hva sier Buksnes bygdebok om bositterne på Skotnes?Nina, du er kanskje klar over at Samuel Israelsen er beskrevet i Årboka Lofotr 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

I mine papirer er han oppført som Israel Christensen Reine Skotnes f. 1781 d. 1831. Nå ble jeg litt i tvil om hvem som er riktig forfeder.Jeg var ikke klar over at han er oppført i Årboka Lofotr 2003. Hva er full tittel på boka? Kanskje den kan lånes på bibloteket eller kjøpes i en eller annen bokhandel.Tusen takk Trond for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Årboka Lofotr gies ut årlig. Denne jeg sitter med her har ISBN: 82-92353-01-1.Jeg kikket videre over listene over døde fra 1830 til (ca.1839) - ingen flere Israel.Jeg ville i første omgang tatt for meg Buksnes bygdebok - deretter skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Tusen takk for alle oppslag du har gjort for meg.Jeg har bestilt kopier av skiftene, men det tar jo en stund før det kommer. I mellom tiden skal jeg konsentrere meg om bygdeboken for Buksnes.Takk til alle så langt for innlegg som har hjulpet meg et stykke lenger på vei.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Trond i Bergen. Jeg har problemer med å få tak i Årboka for Lofoten. Kunne du være så snill å gjengi noe av det som står der. På forhånd takk Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Innlegg av Asbjørn Trøite, tittel ”Vetting, et ”avholl” ved Nappstraumen, s.49.Vår slekt kan vi finne spor av her fra 1850 årene, da bosetter Samuel Israelsen, høvedsmann og fisker fra Reine på Ballstad, seg her sammen med sin kone Karen Sophie Gregoriusdatter fra Unstad. Samuel sitter som bygselmann de første årene, men fa 1870 får han skjøte på gården. De driver nok gårdsbruket bra og i 1875 kan de vise at de har 9 kyr, 3 kalver, 22 sauer og en hest. Husholdet er nok ganske stort også med et par tjenestedrenger og hushjelp. I tillegg en losjerende fisker som holder til der ute. Karen og Samuel fikk 6 barn, men en gutt døde bare 6 måneder gammel. De andre fem vokste opp og Samuel delte opp gården slik at hvert av barna fikk sin bit. Den ene datteren flyttet tidlig til Ostad hvor hennes mann kom fra, mens de andre 4 ble boende på Vetting. Jeg kan jo nevne at av de 6 familiene som bodde på Sør Vetting da jeg vokste opp, var 5 av de etterkommere av Karen og Samuel. Samuel Israelsen var som sagt høvedsmann og det fortelles at han var ute i storstormen 11 februar 1849 og måtte som de fleste andre båtene bare lense unna over fjorden, og de ble berget på Kjerringøystranda. Karen vet vi nesten ingen ting om, hun hadde vel nok med å styre hus og hjem. Jeg husker godt at de gamle på Vetting omtalte Karen og Samuel med stor respekt. Karen døde 1. juledag 1899 og fikk altså ikke oppleve det nye århundret. Men Samuel lever noen år til, og døde 5 Juli 1907, vel 80 år gammel.Osv. Osv. Hvis du ønsker boka, skriv til boka: Adr. Årboka Lofotr, Bekkefaret 9, 8372 Gravdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Tusen takk Trond for at du har tatt deg bryet med å hjelpe meg. Boka skal jeg skaffe meg, tusen takk for adressen ditt.Dette bringer meg et skritt videre med slekten min.Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.