Gå til innhold
Arkivverket

[#18487] Hjalmar Gustavsen, jernbanearbeider frå Kristiania f. 1880


Gjest Olav Blikberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Blikberg

Eg har nokre amerikanske slektningar som eg har fått spørsmål om å finna slektningar til. Den som eg leitar etter, heiter Hjalmar Gustavsen f. 1880, frå Kristiania og var jernbanearbeider. I kyrkjeboka for Evanger har eg funne at han fekk uekte barn med Augusta Olavsdtr. Hernes f. 27.05.1880 og d.17.11.1951. Augusta gifte seg ikkje med Hjalmar og i dag veit vi ikkje korleis det gjekk med han. Barnet deira vart fødd 01.12.1903, heimedøypt og kalla Hermann. Eit år seinare gifte Augusta seg med jernbanearbeider Andreas Senneseth (1862-1943). Hermann brukte etternamnet Senneseth og utvandra til USA i 1926. Han døde i 1995. Hermann fekk tre born: Duane f 1942, Dennis f 1944 og Linda f 1949. Dei bur i Minnesota og er no interessert i å finna ut om det finst etterkommarar etter Hjalmar Gustavsen og/eller om han hadde søsken som har etterkomarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om han er notert som jernnbanearbeider ved barnefødselen betyr ikke det nødvendigvis at han er notert som det i FT 1900.Let der - med variabler på navnet. Godt han ikke het Ole Hansen!Personlig foretrekker jeg RHD http://www.rhd.uit.no/folketellinger.html ved landsdekkende søk. (det er ikke sikkert han var født/bodde i Kra. i 1900?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Beklager - ser nå at lenken ikke funket helt frem!Her er en kopi:Informasjon om bostedet: Tellingsår: 1900 Kommune: Idd Kommunenummer: 0117 Navn på bosted: Skottene (Osdalen) Antall personer registrert på bostedet: 9. -------------------------------------------------- Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Herman Lindquist hf g Stenhugger 1868 Sverige Annette Lindquist hm g 1874 Id Georg Lindquist s ug 1897 Id Borghild Lindquist* d ug 1899.10.17 Id Aksel Omar Andersen s ug 1890 Id Gustav Johannessen Svigerfar e Stenhugger 1842 Ertmark Dalsland Sv. Edvin Olsen Logerende g Stenhugger 1870 Rølanda Sverige Hilmer Gustavsen Logerende ug Stenhugger 1879 Sverige Jon@Jan Magnus Svendsen Logerende ug Stenhugger 1874? Norkøping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Helt enig Tor;det vesentlige er at det er påvist at det heldigvis bare finnes noen få kandinater. Og det er vel enighet om at adressen som er oppgitt ved barnefødselen kanskje/kanskje ikke er identisk med det vi finner av mulige kandinater ved 1900-tellingen.Det er vel ikke så lett å komme videre med de sparsomme opplysningene som foreligger før Olav Blikberg eller andre kan sjekke de aktuelle kandinatene nærmere.Da er det naturlig å begynne med de få fra Oslo-området; men hvor skal man lete for å finne disse opplysningene? Han har vel ikke etterlatt annen dokumentasjon på sitt uekte barn enn den Olav allerede har?Men om vi forutsetter at det er herren fra Kra., hva da med adressebøkene? Om han var jernbaneslusk - går det an å ha så mye flaks at han IKKE finnes i adressebøkene i tiden rundt barnet's tilblivelse?Og var det adressebøker for Aker?Eller forefinnes det arkiver over 'jernbanearbeidere'?tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Blikberg

Hallo Tor og Tor Eg takkar for god hjelp. Eg er einig i at herren frå Kra. ser interessant ut, men desse adressebøkene var nytt for meg. Finst dei i riksarkivet? Eg kjenner forresten vossingar som kanskje veit om det finst arkiv over jernbanearbeidarar. Skal prøva å sjekke dette. Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Byarkivet i Maridalsveien har adressebøker for Kra./Oslo.Skal du først sjekke adresselister; så gå også selv inn på DA eller RHD 1900 for en ekstra kontroll av aktuelle kandinater; husk å vise fantasi når det gjelder skrivemåter!Men sjekk muligheten for et arkiv på jernbanearbeidere først!Lykke til videre;tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vil bare legge til at adressebøkene også finnes komplett på Riksarkivets lesesal. De eldste filmet, så i bokform fra ca 1910 eller noe.Byarkivet har noe viktig i tillegg til adressebøkene, nemlig de årvisse kommunale folketellingene, som er klausulert 60 år. Disse er filmet frem til 1909 (hvis jeg husker rett).Den første kommunale tellingen er fra 1883, så er det en i 1899, 1901 og fremover. Det er ikke kommunal telling de årene det er statlig telling, f.ek.s 1910. Denne tellingen 1910 ble tatt opp så seint på året, at det heller ikke er noen i 1911. Men, altså framover.Men, den mest interessante tellingen for deg,bør jo være de litt tidlige, f.eks. 1883 og evt 1899.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Blikberg

Takk for tips. Er det vanskeleg å leite etter navn i dei kommunale folketeljingane eller må eg ha adressa først? Eg har forresten sendt forespørsel til biblioteket for Norsk Jernbanemuseum. Kanskje dei har arkiv over jernbanearbeidarar frå den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du må ha adressen først. Så du må se i adressebøkene for hhv. 1884 (som viser høsten 1883) og 1886 (høsten 1885) for folketellingene 1883 og 1885.Et alternativ til å finne adressen, er skattelistene for disse årene. De er på Byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Olav Blikberg

Eg har no funne Hjalmar Gustavsen i Arbeidarar på Bergensbana Vest 1898-1908 Lenke Der står det at han er fødd i Ø.Aker 06.05.1876. Eg har deretter sjekka kirkebøker frå Ø.Aker for døypte og for konfirmerte og der har eg funne ein som er fødd 10.08.1876 og som bør vere rett mann sjølv om ikkje f. datoen stemmer. Foreldra er oppgjevne til Lars Gustavsen 31 år (utydelege tal, kan også vera 38 eller 41) og Brita Katrine Eriksen 40 år (etternavn utydeleg. Adresse Rodeløkken. Er det nokon som har meir opplysningar om desse personane? Lars Gustavsen er å finne både på 1865-teljinga og 1875-teljinga, men det er usikkert om det er rett person. I 1900-teljinga for Asker er Hjalmar Gustavsen busett i Kirkebakken, Østre Aker, yrke stenarbeider, fødselsår 1876. Dette bør vere rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.