Gå til innhold
Arkivverket

[#18488] Albert Andriesen Bradt/Bratt


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Albert Andriesen Bradt/Bratt f.ca.1607 fra Fredrikstad var en de de tidlige settlerne i New York, som senere het Ulster County. Han og kona, Annetje Barents og to barn Barent og Eva reiste 8/10-1836 fra Amsterdam med skipet Rensselarwyck og ankom 4/3-1637, da med en sønn til født på et stormfullt hav 2/11-1836 og døpt Storm. 5 barn til, Engeltje, Gisseltje, Andries, Jan og Dirck. Var denne Albert Andriesen Bradt/Bratt i slekt med Brattene i Gudbrandsdalen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Neida, og navnet tilsier en nederlandsk, frisisk eller nedertysk bakgrunn. Hvorfor ikke først søke i Fredrikstadkilder ? Er det en norsk by som byr på bra kildedekning fra årene omkring 1600-1620, så er det jo Fredrikstad: lagtinsprotokollen er forlengst utgitt, men byskattelistene (som inneholder hele byens borgerskap) er bevart for en årrekke (i RA lensregnskaper, se den trykte katalogen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg finner det lite sannsynlig at denne Albert kom fra Fredrikstad i Norge. Det er nok heller byen med samme navn (Friedrickstadt) i Schleswig som er den rette. Denne byen ble etablert i 1621 av en koloni med nederlandske 'arminister' som var kommet i unåde hos prins Maurice av Oranien og var lenge dominert av nederlendere. 'Arministene' var en protestantisk retning som hadde navn etter Jakob Arminius (1560-1609). Det hører også med til historien at det var mange familier i Schleswig-Holstein som utvandret til Amerika på 1600-tallet. En kilde oppgir at de første reiste fra Bredstedt i 1636.Albert Andriesen Bratt later til å ha tusenvis av etterkommere i Amerika, og de fleste av dem som bryr seg om slikt, tror at de kom fra Fredrikstad i Norge. Jeg vet ikke hva kilden til denne opplysningen er, men jeg vil bli overrasket om det viser seg å være en samtidig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg blir ikke like overrasket. Friderichstadt er riktignok en interessant by (jeg har vært der) med sin 1600-tallshistorie. Men det var jo norsk amerikautvandring allerede i 1618 (Jens Munks ferd), så hvorfor ikke også i tiårene etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden det virker så forvirrende med hvor de kommer fra tenkte jeg at jeg like gjerne kunne sjekke Familysearch, og der står det mye om dem. Jeg vet at det kan stå mye eventyrlig på FS, men det er det jo allerde her. Det er ihvertfall noen stedsnavn som kanskje kan sjekke.Der står det vel at Annetje var fra NL, Amsterdam. Men Albert skulle da være norsk, fra Fredrikstad. Så står barna født Røines i Nittedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Fra min side var det her for å vise at det sto ulik info om den samme personen. I tillegg fikk de barn i Norge etter at de hadde dratt til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Min kilde til dette er boken Scandinavian immigrants in New York 1630-1671 av John O. Evjen utgitt 1916. Ikke Family search, huff. Det er oppgitt kilder, endel brev etc. i denne boken. De hadde to barn før de dro, ett født på overfarten, de andre født i den nye kolonien. Arent Andriesen var bror til Albert og kom med samme båten. De ble tobakksdyrkere. Det samme spørsmålet jeg stilte om slektskap til de andre Brattene henger i luften i boken.Derfor spurte jeg. Det navngis flere nordmenn der, mange har Noorman som tilnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg annonserte tidligere at jeg ville bli overrasket dersom det viser seg at en samtidig kilde kan knytte disse Bratt-ene til Fredrikstad i Østfold. Med opplysningene som Hans kommer med nå, bør jeg vel være 'litt' overrasket, men ordentlig overrasket blir jeg ikke før dokumentasjonen blir mer vanntett. Men dette er kanskje en avsporing i forhold til det opprinnelige spørsmål. Noen slektskapsforbindelse til Gudbrandsdals-slekten Bratt er lite sannsynlig selv om det skulle vise seg at Albert bodde i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.