Gå til innhold
Arkivverket

[#18494] Kjersti Gjermundsdatter og Halvor Johnsen, Østre Lunde hovedgård


Gjest Mona G Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona G Hansen

Hei. Jeg leter etter anene til Kjersti Gjermundsdatter, født 1761. og Halvor Johnsen f. 1753.I 1801 tellinga oppgis hun å bo på Østre Lunde hovedgård. De fikk bl.a sønnen Germund Halvorsen.Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Gjermund og Halvor er da like vanlig lenger sørover (i Solør). Men jeg stusser over at så mange gårder i Trysil kaltes hovedgårder i 1801 - stemmer det eller er det databasen som 'lurer' oss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Halvor er om mulig enda vanligere i Solør enn i Trysil, men Gjermund er ikke vanlig i Solør. De mange hovedgårdene i Trysil er en direkte følge av det store skogskiftet i 1784, hvor sameiet som følge av delinger av matrikkelgårder ble oppløst. Det var samtidig begrenset hvor mye du kunne dele opp en matrikkelgård i Trysil - det er begrenset med åkerjord. Derimot hadde du en enorm nyryddingsperiode fra ca 1730 langt unna de gamle matrikkelgårdene og disse nyryddingene ble nesten uten unntak separate hovedgårder før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Mona ! Du må låne deg Trysilbok nr.2, på side 373 under slekter på Øvre, og der finner du Halvor, født 16 mars 1753 og død 2 desember 1826.Han ble gift første gang i 1776 med Marte Audensdatter Sørhuus (søndre), født 16 mars 1757 og død ukjent dato/år. Halvor giftet seg for andre gang i 1782 med Kersti Gjermundsdatter Heggeriset (Gjermunds), født 1762 og død 22 mars 1846. Har du ikke mulighet til å låne Trysilboka kan jeg hjelpe deg med litt av dette, men du må forske det meste selv. Jeg har alle Trysilbøkene her hjemme privat. Halvor og Marte fikk 3 barn, men Halvor og Kersti fikk ingen barn. Den Gjermund du nevner er vel fra første ekteskap: Gjermund, født 9 april 1792 og død 21 mai 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen ! Jeg ser av folketellingen at det er noe feil her angående hvor mange barn og hvem det er sine. Det jeg skrev over var fra Trysilboka. Du får komme med spørsmål, så får vi jobbe mot det som er riktig. Jeg har alle mikrofilmene for Trysil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G  Hansen

Hei Arild. Kjempeflott at du forteller meg dette om Trysilboka. Nå skal jeg ringe biblioteket i morgen den dag og få dem til å skaffe boka for meg. Så lenge jeg vet hvor jeg skal lete er det liksom så mye greiere. Så får jeg heller ta kontakt med deg hvis det stopper opp og jeg ikke skjønner noe som helst. Uansett så var det nå veldig greit å få oppklart at det ikke var Kjersti som var mor til Germund. Da slipper jeg å nøste opp en masse aner som faktisk ikke er aner..Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Mona og Arild: Dere får ha meg unskyldt, men her ble det veldig mye galt oppe i det som samtidig er riktig:De fødselsdatoene som Arild oppgir er dåpsdatoer - vi kjenner ikke fødselsdatoer på tryslinger på 1700-tallet. Værre er det å gjengi opplysninger fra bygdeboka som helt åpenbart er feil. For når Halvor og Kjersti gifter seg i 1782 (skal forresten være 1781 - datoen er 9. april) betyr dette at førstekona Marte forlengst er død. Hun kan da umulig være mor til Gjermund som fødes 10 år senere.Marte dør sannsynligvis i 1780, da kirkeboka det året bare gir dødstallene - 11 mannspersoner og 9 kvinner.Mona kan altså fortsatt regne med Kjersti (døpt 2. juli 1762) som ane og slippe å kaste bort tid på feilsporet Marte. For å finne Kjersti i bygdebøkene nytter det forøvrig ikke med trysilbøkene - Heggeriset er i Engerdal. Uansett - dette burde vise at originalkildene er det eneste dere kan stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Jeg skrev i brev 9 at det mulig er noe feil her, og muligens det fra bygdeboken i Trysil. Som sagt så har jeg alle bygdebøker for Trysil. Jeg har også bøkene for Engerdal. Jeg har også bøkene for Osen. Jeg har alle mikrofilmene for Trysil. Jeg bruker bygdebøkene til å finne mine familier, så går jeg i gang med å sjekke dette på film fra kirkebøkene. Dette har gått fint i de 28 år jeg har holdt på, og jeg har funnet 10.500 av min slekt på denne måten. Jeg slurver ikke med min forskning, og håper at andre gjør det samme og ikke stoler bare på en bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G Hansen

Ja dette med slektsforsking er ikke lett. Det er så mange opplysninger som må sjekkes og kryssjekkes igjen. Av og til havner man på villspor og må nøste seg tilbake igjen. Men det er jo noe av det som gjør jobben så spennende. Men hva nå med foreldrene til Gjermund? Jeg har ingen bøker her i nærheten, heller ingen mikrofilmer. Så hva skal jeg regne som mor til Gjermund? Har du Arild noen mulighet til å finne ut dette på dine mikrofilmer?Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G Hansen

Av og til får man som slektsforsker en 'hallelujaopplevelse' og jeg fikk akkurat en sånn en. Var inne en liten tur på familysearch og fant den godeste Halvor og hans aner laaangt tilbake i tid. Søkte på Heggeriset.Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Om bygdebøker for Engerdal se Arilds innlegg (12) - engerdalsbøkene er gjennomgående av bedre kvalitet enn trysilbøkene, selv om disse også var godt over snittet for sin tid. Bare en liten advarsel: Godta ingenting i trysilbøkene som er eldre enn 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G  Hansen

Som jeg skrev tidligere i dag fant jeg en masse på family search. Men jeg lurer på en ting. Bak en del navn står det PERNUP i parentes. Hva betyr det?Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Vestre Lunde var fra gammelt av delt i to bruk, hhv Pernup og Torgalnup, svært uvanlige og interessante navn, jf Rygh. Men pls, ikke stol på family search - det er skittent det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G Hansen

Neida skal ikke stole på FS, men det gir meg ihvertfall noe å jobbe ut fra. Men jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg hvor i Trysil/Engerdal gårdene Heggeriset, Østre Lunde, Sørhus og Sætre lå/ligger hen.Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Skittent? Jeg syns ikke dette var et riktig ord på Mormonernes hjemmeside Family Search. Alle innleggerne der har hjulpet mange av oss på vei i slektsforskningen når ting har stoppet opp.Du som representant for NSF får heller forklare Mona her hvorfor hun skal være forsiktig med å bruke FS som kilde.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Til Mona: Heggeriset ligger ved nordenden av Engersjøen, Lunde og Sørhus er i Innbygda mens Sætre ligger sør for Nybergsund.Til Liv: Når jeg bruker ordet skittent, er det fordi det er mye møkk der - for meg er det en klar sammenheng mellom de to begrepene. Har du et mer beskrivende ord, så gjerne for meg. Mona ser ut til å være fullt klar over at slike opplysninger må sjekkes og kryssjekkes igjen (jf hennes innlegg 13). Men mange bruker dette ukritisk og kopier derfor feilene til de som legger ut opplysninger ukritisk. Mormonerne innrømmer selv at de ikke kvalitetssikrer tilstrekkelig det materialet som legges ut, og da blir verdien deretter. Du kan selvsagt få nyttige tips derfra, som fra andre databaser, men du bør i hvert fall ha på deg gummihansker når du tar imot søkeresultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen Mona ! Etter å ha sittet noen timer(4)ved mikrofilmapparatet, er dette hva jeg har funnet : Halvor Jonsen, østre Lunde - (Øvre) Døpt:16 mars 1753 i Trysil. (Det står i bygdebok 2 for Trysil at han skal være død/begravet den 2 desember 1826) Hans far og mor er: Jon Persen,vestre Sætre (Audens) og Marte Halvorsdatter. Halvor giftet seg første gang med: Marthe Audensdatter,Sørhuus søndre den 3 januar 1776 i Trysil. Marthe er døpt i Trysil den 24 juni 1757. Foreldrene til Marthe var: Auden Torgalsen, Sørhuus søndre og Gjertrud Persdatter,Lørdalen (Torgals). MARTE FIKK INGEN BARN MED HALVOR. Halvor Jonsen giftet seg for annen gang den 9 april 1781 i Trysil med Kirsti Gjermundsdatter, Heggeriset (Gjermunds) i Engerdal. Kirsti er døpt i Trysil den 2 juli 1762. (Det står i bygdebok 2 for Trysil at hun skal være død/begravet den 22 mars 1846). Foreldrene til Kirsti var: Gjermund Gjermundsen og Siri Persdatter (De var søskenbarn). De barna jeg har funnet på film for Halvor og Kirsti er følgende: Jon,døpt 2 februar 1783 i Trysil. (Det står i bygdebok 2 for Trysil at Jon skal være død/begravet den 9 juni 1864) Marte,døpt 30 april 1786 i Trysil. Siri, (Skal være født 1789 i følge f.t.1801) (Jeg har ikke greid å finne henne) Gjermund,døpt 9 april 1792 i Trysil. (Det står i bygdebok 2 for Trysil at Gjermund skal være død/begravet den 21 mai 1823) Halvor,døpt 12 juli 1795 i Trysil. (Det står i bygdebok 2 for Trysil at Halvor skal være død/begravet den 27 mai 1839) Lykke til med din videre forskning MONA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg tror Arilds opplysninger i hovedsak er riktige. Vær imidlertid oppmerksom på at det er to Kirsti Gjermundsdatter Heggeriset, døp i hhv 1760 og 1762. Disse er ikke søsken og begge er i live i 1801. Kirkeboka klarer ikke å skille mellom dem, men skifteprotokollen gir svaret.Til Livs indignasjon kan jeg ytterligere bemerke at jeg nå har gått gjennom de forfedrene til Halvor som er registrert på FS og som ga Mona halleluljaopplevelsen i innlegg (15). Av disse 26 påståtte forfedrene er, så vidt jeg kan se, 13 enten beviselig feilidentifisert eller i beste fall resultat av mindre sannsynlige hypoteser - altså temmelig nøyaktig 50% feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G  Hansen

Hei igjen. Tusen takk Arild for at du bruker tida di på meg. Håper du fikk sovet noen timer i natt i hvertfall.Til Lars. Hvordan kan du vite at 13 av disse påståtte aner beviselig er feil eller bygger på hypoteser? Hvem av de påståtte er i såfall feil (så kan jeg luke bort dem ihvertfall)Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Joda, Mona, det er et godt spørsmål - hvordan kan jeg vite det? Jeg vet det høres arrogant ut, men jeg har jobbet med trysilslekter i vesentlig flere år enn Arild (innlegg 12), og har nok vært gjennom vesentlig flere kilder også. De rene, beviselige feilslutningene, gjelder Vestre Lunde, som var den eneste gården i Trysil i selveie fra gammelt av. Den hypotesen som presenteres i trysilboka og nå gjengis på FS, er et forsøk på å forklare odelsretten, men for den som kjenner enten norske arverettsregler på 1700-tallet eller slektsforholdene i Idre og Særna vil automatisk se at dette er feil. At mye av det øvrige er hypotesemakeri, skyldes dels at jeg tidlilgere har tatt forfatteren av slektstavlene i trysilboka for juks (det er en egen diskusjon hvorvidt det er Lillevold eller Skirbekk som er ansvarlig), der det er konstruert store søskenflokker som ofte ikke har annet til felles enn farsnavn og hvor jeg har klart å påvise at søskenflokker er slått sammen.Viktigst, kildekritisk sett, er imidlertid at Trysil er svært kildefattig i eldre tid. Kirkeboka begynner i 1730, det eldste skiftet i behold er fra 1726 og Trysil hadde som perifert annekssogn ikke en gang tingsamlinger på eget territorium, noe som gjør at tingboksmaterialet er mye tynnere for Trysil enn for sammenlignbare distrikt. Når du på toppen av dette oppdager at bare ett gårdsbruk var gammelt selveiegods, vil det heller ikke være eiendomsoverdragelser som kan belyse slektskapsforhold - og på det ene bruket hvor det faktisk kan være mulig, er slutningen riv ruskende gal.Trysil hadde som de omliggende områdene noen store nødsår på 1690-tallet. Dette tiåret var det brukerskifter på samtlige gårder i Trysil, og selv om trysilboka har etablert forbindelser til brukerslektene før 1690 på nesten alle brukene, er det ikke kildemessig dekning for mer enn et par-tre av disse. Det er altså egentlig bare et stort mørke før 1690 hva angår trysilslekter, og det er voldsomt mye ugjort når det gjelder å begrunne sammenstillinger som skal krysse dette tiåret.Jeg synes ikke dette forumet er tid og sted til å presentere enkelttilfeller når det gjelder hypotesemakeriene i trysilbøkene, men slutter meg heller til Arilds lykkeønskninger med den videre forskningen her - så lenge du beholder bakkekontakten og sjekker og kryssjekker hvert ledd vil du raskt finne ut hvor lenge du er på sikker grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.