Gå til innhold
Arkivverket

[#18495] Kvænliste


Gjest Mona G Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona G Hansen

Hei Finnes det ei såkalt kvænliste? En av mine aner Kirsten Johannesdatter f 1825 skal være flyttet fra denne kvænlista ifølge folketelling 1865. Hvor finnes i såfall denne kvænlista. Driver og prøver å finne hennes foreldre så kanskje denne kvænlista kan hjelpe meg.Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg vet at flere steder i Nord-Norge ble samer ført på egne lister i de normative folketellingene i 1835, -45 og -55. Det er derfor ikke utenkelig at samer og kvæner kan ha blitt ført dobbelt på egne lister enkelte steder i 1865-tellinga også. Er din Kirsten enten hun i Balsfjord eller hun i Lebesby (begge oppført som født 1826 i tellinga på nettet), bør Statsarkivet i Tromsø kunne fortelle deg om så er tilfelle i disse prestegjeldene. Statsarkivet i Tromsø er hjelpsomheten selv, så langt jeg har erfart, og du finner dem her: http://www.riksarkivet.no/tromso/om.htmlMailadressen er: statsarkivet.tromso@riksarkivaren.dep.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G  Hansen

Hallo Per Helge. Tusen takk for tipset. Mail til Statsarkivet i Tromsø er avsendt, og nå sitter jeg spent og venter på svar.Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

De svarer deg neppe på mail. Jeg vet ikke hvorfor, men selv henvendelser som kunne vært besvart elektronisk, insisterer de på å putte i konvolutt, og overlate postmannen. Så om du ikke har lagt ved adressen din i mailen, bør du ettersende den. Når det er sagt, er de ofte raske til å få ting lagt i postkassa. Det skal de ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona G  Hansen

Joda sendte henvendelse på mail, men la ved adresse og tlf nr. (snakket med de i tlf først så jeg fikk beskjed om å gjøre det). Ja man kan jo lure på hvorfor svaret ikke kan sendes med mail. Mye mer lettvindt (og på sikt sikkert billigere slik portoprisene har blitt). Men dem om det.Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.