Gå til innhold
Arkivverket

[#18497] Levde som gifte, ikke alle barna døpt


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Denne familien levde som gifte, men var det ikke. Lenke Ikke alle barna ble døpt, og jeg finner ikke moren født i Sverige. Ved de av de 9 barna som ble døpt, står det i Nøtterøy kirkebok at moren (pike Augusta Olsen)var født i 1880, Karlstad Sverige. I folkeregisteret i Oslo står det (Augusta Olsen/ Olafsen/ Pedersen) at hun var født 1873, Karlstad Sverige. Mens her i Folketellingen 1900 står det ( Augusta Viktoria Pettersen) at hun var født 1875 i Karlstad Sverige. Men Augusta ble aldri gift, hennes samboer Paul Amandus Pettersen var allerede gift i Strømstad, fram til konens død i 1902. Da hadde Augusta levd sammen med han fra før 1895 en gang. Jeg har mange detaljer om disse barna, tre av dem døpte seg som voksne, noen finnes ikke i noe register, (en født 1906-09 seilte under krigen, giftet seg i England og døde der i 1990, Norske myndigheter har ingenting av opplyninger) Dagmar Wilhelmine som i tellingen for 1900 er født 1897 i Fredrikstad finner jeg ikke døpt der (ikke broren Sigvart heller) Men hun har navnet Eva Dagmar da hun dør i 1960. I følge Oslo Skifteregister skal hun være født i 1899, som sin søster Ebba. Se også 12750 Jeg vrir hjernen med gjevne mellomrom, men dette er håpløst. Det kan virke på meg som om alle har prøvd å slette så mange spor som mulig. Er det noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre for å finne Augusta født eller de barna som skal være født i Fredrikstad, eller denne sønnen som ikke eksisterer noen sted, som jeg har sett bilder av, som var lekekamerat med Trygve Brattli, seilte under krigen, døde i England i 1990.Tar i mot alt med takk! Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Denne familien var litt utenom det vanlige, men jeg kan trøste deg med at det ikke er mulig for personer i denne tidsperioden ikke å finnes i noe register. Primærkilde vil være fødselsmeldinger, men det enkleste vil være å undersøke om ikke Fredrikstad by har en lokal folketelling der du kan finne hele familien under ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Når Mimmi Linnea viktoria ble født i desember 1896 i Seffle, Sverige og døpt mai 1897 i Kila, Sverige så står det kirkebøkene der at hennes foreldre var gift, og bodde i Myragaten 24 i Fredrikstad. Men de kan ikke ha bodd der lenge, da de er å finne i Vestfold i 1899. Morens mellomnavn Viktoria har jeg ikke støtt på noen andre steder enn i tellingen 1900.Og det er noe rart med Dagmar Wilhelmine som senere heter Eva Dagmar. og hvorfor står hun som født i 1897 hvis hun var født i 1899, 9 måneder før sin søster Ebba?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Du kan få kjøpt mikrofilm av svenske kirkebøker fra Svar (http://www.svar.ra.se/) for å lese dem f.eks. på biblioteket ditt, og jeg tror du også kan få ditt bibliotek til å låne dem inn (i hvert fall kan Riksarkivet i Oslo gjøre det). Fortegnelse over alle mikrofilmer av svenske kirkebøker finner du på adressen på lenken. Legg merke til at det er to sogn for Karlstad, Karlstads stadsförsamling og Karlstads landsförsamling.Jeg vil anbefale å starte med husförhörslängder, der har svenskene en utrolig god kilde som vi dessverre ikke har i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg har forsøkt søke litt i 'Sveriges befolkning 1890'. Paul Amandus bodde da fortsatt i Strömstad med kone og barn ser det ut til. Han er i hvert fall ført opp der i folkbokförningen. Det kunne sikkert være en god idé å sjekke hvornår han forsvant derfra og hvilke kommentarer som ble innført i den sammenhengen.Når det gjelder Augsuta har jeg forsøkt søke på kvinner som blant ett eller flere fornavn heter Augusta og som er født i Karlstad, uavhengig hvilken av forsamlingene.Siden hun blant annet kalles Olsen/Olafsen i Norge er det nok trolig at faren enten har hett Olof til fornavn eller Olsson til etternavn. Hun står også som Pedersen forteller du. Det kunne vært interessant å vite om Amandus ved dette tilfellet selv stod som Pettersen, eller også han som Pedersen. Hvis ikke, brude man kanskje kunne tenke seg at Augustas far enten het Per eller Persson. For eksempel.Her er hva jeg fant:1) Augusta født i Karlstad med en far hvis etternavn begynner på Ol:a) Augusta Axelina (f. 1878 i Karlstad). Datter av Fredrik Olsson. Bosatt i 1:sta Qvarteret, Kristinehamn.b) Augusta (f. 1879 i Karlstad stadsförsamling). Datter av Lars Daniel Olsson. Bosatt på Mekaniska verkstaden i Karlstad stadsförsamling.2) Ditto hvir fars fornavn begynner på Ol:a) Augusta Charlotta (f. 1875 i Karlstad). Datter av vaktkonst. Olof Gustaf Larsson. Bosatt i Länsfängslet, Karlstad stadsförsamling.b) Augusta Wilhelmina (f. 1881 i Karlstad stadsförsamling). Datter av Olof Eriksson. Bosatt i stadsdelen Viken i Karlstad stadsförsamling.c) Augusta (f. 1877 i Karlstad stadsförsamling). Datter av Olof Persson. Også bosatt i stadsdelen Viken i Karlstad stadsförsamling.3) Augusta født i Karlstad som selv har etternavn som begynner på Pe ga ingen passende treff.4) Augusta født i Karlstad som selv har etternavn som begynner på Ol ga ingen passende treff. De nærmeste var født i 1867 og 1869.Det hadde kanskje gått an å gå inn i husforhørsprotokollene og kirkebøkene og sjekket de aktuelle kandidatene inn/ut av saken?Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

PS! Du har ingen mulighet til å sjekke hvilke opplysninger som gis på Amandus og Augustas gravsten/i kirkeboken når de dør? Eller kanskje har du allerede gjort det uten å komme noe videre. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det er bare meg igjen.Jeg vet ikke hvor mye du vet om Paul Amandus' barn i Sverige. Familien er jo nevnt i Hvalerbøkene, men ser også at det finnes opplysninger å hente i kirkeboksekstraktene her på nettet fra Strömstad. Nok om det, men sønnen Gottfrid Henry Peterson var i hvert fall født den 17.feb.1884 i Strömstad og døde den 21.feb.1972. Hans adresse var da Barack 4, 450 90 SKEE. Han var ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Når (Paul) Amandus døde i 1915, oppga Augusta til lensmannen på Nøtterøy at de hadde levd som gifte. Men at de ikke var det. Hun og de 9 barna hadde da ikke arverett etter Amandus. Pedersen-navnet har jeg lurt på om har en sammenheng med at Amandus i to tilfeller er feilskrevet som Pedersen i Sverige. Men det vet jeg ikke. Augusta døde i Oslo 27/10 1947.Dette i følge Oslo folkeregister.De har tre kort på Augusta. Dette står på nr. I: OLSEN, Augusta (Pedersen) (Olafsen) 1873 2/4 ug hushjelp Sverige. Kort II: OLSSON, (strøket over, skrevet Olsen over der igjen) Augusta Olafsen 1873 ug karlstad Sverige. Kort III: OLSEN, Augusta Olafsen (Pedersen) f. 1873 2/4 u.g. død 27/10-47 (2921/47) Karlstad Sverige. Jeg har kontaktet Oslo Byarkiv, men de hadde for mange Augusta Olsen fra Sverige til at de ville hjelpe meg noe videre. Jeg var for snart 5 år siden på Karlstad bibliotek for å lete i kirkebøker. Men Augusta Olson ble den berømte nåla i høystakken. Jeg må ha mer opplysninger. Men første barnet skal være født i Fredrikstad, i 1895. Jeg finner det ikke. Men siste barnet (Paul) Amandus får med sin kone i Sverige er 1893. I 1895 får hans kone i Strømstad ”et betyg” fra presten om å søke skilsmisse. Men når hun døde i 1902 er hun tydligvis ikke skilt. Amandus er oppgitt som hennes mann ved hennes død i kirkeboken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg vet om alle de 10 barna i Sverige, dem fant jeg for noen år siden. Da moren døde i 1902 var yngste barnet 9 år. Året etter emigrerte hun tilsynelatende alene til Amerika. Men jeg fant etterhvert ut (hennes barnebarn tok kontakt) at hun reiste med en slektning over til 3 andre søsken som hadde reist før henne. Hennes barnebarn fortalte at hun hadde blitt fortalt at det var bare de 4 søskene (de var 10 i Sverige og 9 halvsøsken i Norge) som hadde reist til Amerika da foreldrene døde i en tragisk togulykke. og at de var formuende. Dette stemte ikke, moren døde som nevnt i 1902, i kreft, og faren , sansynlig av slag, ble funnet i sin båt i 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Dette er Paul Amandus Pettersens barn med konen Emma Augusta Christensdotter, i Sverige: Albert Herbert 1873, Tjärnö, Bohuslen,S - Peder Jalmar 1875 Tisler, Hvaler, N - Amandus Edvin 1878 Tisler - Inga Marie 1880 Strømstad - Georg Waldemar 1882 Strømstad - Gottrfird Henry 1884 Strømstad - Fritz Torvald 1886 Strømstad - Rudolf Gerhard 1888, d. 1890 Strømstad - Rudolf Valerius 1890 Strømstad- Gertrud Sofia 1893 Strømstad- Paul Amandus barn med Augusta (Viktoria?) Olsson: Sigvart Amanndus Nathanael 1895, Fredrikstad? - Konfirmert 1907- Mimmi Linnea Viktoria 1896 Seffle Vermland S, konf. 1912- Dagmar Wilhelmine 1897 Fredrikstad?- Ebba Konstanse 1899 Nøtterøy hjemmedøpt 1909- (ikke stadfestet), konfirmert 1914 Eva Dagmar 1899? Nøtterøy/ samme person som Dagmar Wilhelmine? - Nelly 1901 Nøtterøy , dpt 21/9 1917, konfirmert 30/9 1917 - Astrid Eugenia 1903 Nøtterøy døpt 1917, - konfirmert 1918 - Elvira 1906 Nøtterøy dpt 1917 Død 10/4 1897 Skedsmokorset, begr. Minnelunden Statsbergshaven - Håkon Waldemar Valerius 1906/1908? Nøtterøy - Nancy Marie 1913 Nøtterøy dpt. 1913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.