Gå til innhold
Arkivverket

[#18515] Anne Olsdtr født i Næs Herred HVOR??


Gjest Vigdis Kverndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Kverndal

24 des 1829 ble Niels Petter Carlsen 23 år Copulered med Anne Olsdtr 27 år (altså født ca 1797) i Tanum kirke i Vestfold.Fedrenes navn er ikke nevnt. I 1865 tellingen står det at Anne er født i Næs Herred.Jeg har funnet 5 barn, Og det er nevnt en Ole Olsen Bjørnes og en Ole Halvorsen som fadder. En av disse kan jo være Annes far. Er Næs Herred i Vestfold? Eller har noen et annet forslag.Hvordan finner jeg Anne?Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner Nes herred både i Vest-Agder, Buskerud, Akershus og Hedmark. Det er mange Anne Olsdøtre i passende alder i disse herredene i FT-1801.Har du funnet henne i inflyttingslistene til Brunlanes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Et par forslag:I Næs i Akershus finnes tre Ole Olsen i forskjellige aldre tilknyttet gården Biørtnæs [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=gardsnavn&pgj=38&teljing=ft1801&filnamn=f10236.wc2&amt=2&funnenr=369>LenkeOg på gården Laaveg (også Næs)finnes denne Anne Olsdatter med en bror Ole Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Hei og takk for forslag. De 5 barna heter 1 Karen Turine 2 Carl, 3 ole, 4 Halvor, 5 Inger Marie. Det er ikke så lett å se at det er noen oppkalling her? Jeg tenker at faren kansje kan hete Ole karlsen? Moren noe med Turi - Kansje?Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Ketil Firing Hansen.Takk for forslaget. Jeg har ikke sjekket innflyttingslistene, det vil jeg gjøre så snart som mulig. Jeg må bare leie dem først og det tar tid.Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei Vigdis. Jeg ville i tillegg til inflytting til Brunlanes, prioritert Nes i Sauherad siden det har vært vanlig i vårt område å snakke om Nesherrad.Nina Krøger har Nes på Gran vært eget sogn eller herrad. Jeg har også letet etter person i et elelr annet Nes. Men aldri sjekket der.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Kanskje et skudd i blinde (klarte ikke lage lenke til FamilySearch) : Anne OLSDR (AFN: 1BJH-G79) Pedigree Sex: F Family--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 1798 Christening: 9 Sep 1798 Thoen, Nes, Buskerud, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Ole OLSEN (AFN: 1BJJ-VRS) Family Mother: Helje HANSDR (AFN: 1BJH-FXG)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

VigdisJeg har problemer med mattematikken din. Du starter med å skrive: 24 des 1829 ble Niels Petter Carlsen 23 år Copulered med Anne Olsdtr 27 år (altså født ca 1797) i Tanum kirke. En 27 åringen som gifter seg i 1829 er født ca 1802 eller skal det være at hun var 29 år og giftet seg i 1827?mvh Tore på andre sida av fjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin Kvennodd

Hei! Angående innlegg nr. 8, så ble denne Anne g. m. Andres Endresen Olsgardseie i 1825,de var gift også i 1835.Tatt fra Nes I, s. 632. mvh helmin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Hei og takk alle sammen. Først alderen Tore: I 1865 er Anne 68 år,altså født ca 1797. I kirkeboka for Tanum kirke i 1829 står det at hun er 27 år, og obs, i så fall er hun født i ca 1802. Jeg har 2 Anne i Sauherad som jeg har sett på som mulige kandidater. Begge er 4 år i 1801, den ene datter av Ole Halvorsen Haatved Søndre og den andre av Ole Jonsen Sætre.Tar i mot nye tanker og innspill med takk!Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Ihht Sauherad bok nr 4 ble Anne, datter av Olav Jonsson Sætre, gift med Hans Hanson fra bø. Anne's data er 1791-1819På Haugerud under Haatveit bodde det en Olav Halvorsen med ei datter Anne født ca 1797 (står det). Hun bor fortsatt der i 1815.Haatveit ligger ikke så langt unna Bø og da heller ikke langt unna Hørte. Jeg mener å ha hørt at denne hadde noe å gjøre med Hammersmed/svend. Så dette er kanskje noe å gå videre på.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Næs herred så har jeg nå prøvet å finne ut hva et herred egentlig var, og evt. navnene på disse. Er det noen andre som kan noe om dette?Det eneste jeg tror jeg har funnet er Nes og Hitterø (Flekkefjord) herred i VA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg har flere ganger sett Nes sogn? i Sauherad omtalt som Nesherad her lokalt, og Brunlanes kan vi regne som lokalt. Det hender vel liv og lære er forskjellig?:-)Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Takk til alle. Jeg følger nok opp Anne fra Haatveit i første omgang. Annes yngste datter Inger Marie giftet seg med Niri Olsson enkemann bosatt på Seivall i Eidanger, og innflytter fra Nes i Sauherad. Kansje foreldrene var gamle kjente?Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg har søkt i 1865 tellinga på bruk av fødested = nes herred e.l. Det ble brukt hovedsaklig i Telemark og da siktes det til Nes i Sauherad. I brunlanes fant jeg teksten Nesherrad i Telemarken. Så jeg anser det som stor sansynlighet at Anne kommer fra Nes i Sauherad. Men jeg ville sjekket fødte fra 1797-1803 i kirkeboka. Skien bibliotek har filmruller fra hele Telemark som du vet allerede.Lykke til Vigdis og god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Vigdis Kverndal

Jeg har igjen sett litt på Anne. I kirkeboka for Brunlanes er det få som er notert innflyttet, men jeg finner ei Anne Olsdtr 23 år utflyttet fra Sauherad i 1825. Hun kom fra Lindem og flyttet til Eidanger. Denne Anne er født 29 sep 1802 av foreldre Ole Olsen og Ingeborg Evensdtr. Jeg finner ingen Anne Olsdtr gift i Eidanger i årene etter 1825.På Lindem Østre bor det i 1801 bare en Ole, og han heter Jensen. Er det noen som har noen innspill på dette? Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.