Gå til innhold
Arkivverket

[#18518] Peter Abraham Henriksen Lahti, Vardø, Sør-varanger


Gjest Solfrid Kvam Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Kvam Hole

Søker opplysninger om Peter Abraham Henriksen Lahti, født angivelig 24.12.1863 i Kemi , Finland, bosatt mulig i Vardø. Hadde to søstre : Marianne 1872 og Hilma Eveline Henriksdatter Lahti, født 04.02.1875. jeg ser en med samme navn , men med etternavnet Lohti i folketelling 1900, Lenke Kan det være samme person, i såfall er det noen som kan bidra med mer informasjon ? Solfrid K HOle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Søker du aner også? HISKI går bare fram til 1852 når det gjelder Kemi. Det er mange som kalles Lahti der, men bare en som døpes Henric. Det er bondsonen Pehr Mattss. Lahti og Britha Lisa Rapacko som døper Henric 22.11.1831 i Ilmola by. Dette kan kanskje være far til Peter (som da i tilfelle er oppkalt etter farfar) http://www.genealogia.fi/hiski/rwj318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Kvam Hole

ja flott ! Jeg har en del opplysninger om forfedrene som jeg har mottat tidligere. Jeg har ikke sjekket opp kildene. i HISKI . JEG LURER PÅ DETTE LAHTI NAVNET OG ETTERKOMMERE AV PETER OG MARIANNE, HILMA EVELINE vet jeg noe om. Far: Henrik Pehrsen Lahti F: 7 Nov. 1831, Kemi, Finland Mor: Brita Gustava Eriksdatter Hornela F: 18 Dec 1839, Tervola, Finland Gift: 21 Feb. 1864, Tervola, FinlandFar: Pehr Mattsson Lahti F: 22 July 1810, Kemi, Finland Mor: Brita Lisa Henriksdatter Ingilä F: 27 Okt. 1809, KemiParents of Pehr Mattsson Lahti: Far: Matts Pehrsson Lahti F: 26 Feb. 1787 Kemi Mor: Anna Aronsdotter Martala F: 14 Jan. 1787 Kemi Gift: 21 Feb. 1809 Ilmola, KemiSOLFRID

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser nå av 1875 tellingen at dette er den riktige Henrik, og at han var i Bugøynes i 1875 (selv om han har fått etternavnet Gundersen flyttet ned fra han over) - så dette visste du vel. For meg så ser det ikke ut til å være tvil om at du har funnet rette person i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Mor til Henrik er Britha Lisa Rapacko, f 28.8.1807 Ilmola by med foreldre Johan Rapacko og Greta Kauppi (men du finner jo dette selv i HISKI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Kvam Hole

Hei Her det noe jeg ikke får til å stemme og hva skal jeg stole på ? Fikk disse opplysninger for en stund siden av en amerikansk kvinne. Som du ser er ikke det samme navn på faren - hva bør jeg stole på og hva bør jeg gjøre nå?Here is the family of Henrik Pehrsen Lahti: Far: Pehr Mattsson Lahti F: 22 July 1810, Kemi, Finland Mor: Brita Lisa Henriksdatter Ingilä F: 27 Okt. 1809, Kemi Henrik - 7 Nov. 1831, KemiMaria Mathilda - 26 Jan. 1833, KemiAnna Lisa - 2 Okt 1835, Kemi Here is the family of Brita Gustava Eriksdatter Hornela:Far: Erik Olafsson Hornela F: 9 Sep. 1810 Tervola Mor: Else Caisa Abrahamsdatter F: 15 May 1803 Tervola Gift: 30 Apr. 1837 Tervola Johan Erik - 7 Feb 1836 Tervola, FinlandJacob Wilhelm - 16 Arp 1838 Tervola, FinlandBrita Gustava - 18 Dec 1839, Tervola, FinlandIsaac - 12 Jan 1843 Tervola, FinlandGeneration 4Parents of Pehr Mattsson Lahti: Far: Matts Pehrsson Lahti F: 26 Feb. 1787 Kemi Mor: Anna Aronsdotter Martala F: 14 Jan. 1787 Kemi Gift: 21 Feb. 1809 Ilmola, Kemi Parents of Brita Lisa Henriksdatter Ingilä Far: Henric Ingilä Kemi Mor: Maria Pollo KemiParents of Erik Olafsson Hornela: Far: Olof Hornela Tervola Mor: Brita Waara TervolaParents of Else Caisa Abrahamsdatter: Far: Abram Tapio Mor: Elsa Waara Gift: 6 Mar. 1803 Öfverpaakola, Tervola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid Kvam Hole

Forsøker på nytt. De personene jeg i utgangspunkt er ute etter er Peter og hans familie, samt søsteren Marianne - hva med etterslekt? Ble de boende i Vardø eller Bugøynes, Vadsø?- noen som kan ha noen opplysninger ? I 1900 finner jeg en Marianne i Bugøynes , se lenke Lenke - hvem er hun ? Mor til Peter og Marianne het jo Brita Gustava Eriksdatter Hornela F: 18 Dec 1839. Er dette denne Gustava som står nevnt i Folketellingen? Fødselsåret til Marianne stemmer ikke(1872-1882) Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Har kikket gjennom kirkebøker for Sør-Varanger og Vardø og funnet følgende:Henrik Lahti f. ca 1832 i Kemi, Finland og Brita Gustava Eriksdatter Hornela f. ca 1837, gift 1863 i Kemi, hadde følgende barn:Peter Abraham, f. 1863, Kemi, FinlandMaria, f. 28/8-1872, Bugøynes, Sør-Varanger (døpt i Vadsø)Hilma Eveline, f. 4/2-1875, Bugøynes, Sør-VarangerKaisa Mathilde, f. 27/9-1877, Bugøynes, Sør-VarangerHenrik Persen Lahti døde 19/10-1896, begravd Bugøynes.Marianne f. 1882 i FT1900 er ganske sikkert feil, det skal nok være Maria f. 1872. Kaisa og Katrine er i grunnen samme navn, så det stemmer bra.Maria og Hilma Eveline ble konfirmert samtidig (Sør-Varanger, 11/10-1891), ved konfirmasjonen er det nevnt at Maria har sviktende helse, så sannsynligvis har hun ingen etterkommere.Peter Abraham Lahti (Lothi i FT1900 er en feilskriving) og Marie Mathilde Stefansen f.1869 hadde i tillegg til de barna som er nevnt i FT1900 iallfall disse barna: Svanhild Gudrun, f. 6/11-1900 i Vardø Torleif Gotfrid, f. 6/3-1902 i Vardø (døde i Trondheim i 1962) Lisie Eveline, f. 23/7-1903 i VardøDet finnes Lahti i Vardø i dag, og jeg tror nok alle er etterkommere etter Peter Abraham, det er vel i grunnen bare å ta kontakt for å finne ut mer.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Kvam Hole

Tusen takk! Dette var nye opplysninger. Hilma Eveline er min oldemor. Så nå får jeg forsøke meg videre i Vardø. Mvh Solfrid K Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Solfrid Kvam Hole

Et nytt spørsmål: har noen tilgang til å se om det kan ha blitt en navnendring på denne familien? Kan noen ha skiftet navn til Abrhamsen?Dette er et usikkert spor. Jeg skulle gjerne vite hvem Bekka Lahti var. Kan det være Peter Abraham?MVH Solfrid K Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.