Gå til innhold
Arkivverket

[#18526] Ekteparet Gunhild Dammerud/Amund Larsen fra Aurskog


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei igjen. Hvis noen har kirkebøkenen for Aurskog for hånden lurer jeg på følgende: Var Gunhild Marie Nilsdr, f. 14.06.1835 i Blaker datter av husmann Ole Nilsen Dammerud og Berte Marie Olsdr ? Hun giftet seg i følge bygdeboka, 1865, med Amund Larsen fra plassen Fallet i Aurskog. Det står i bygdeboka at han var født, 25/05/1836. Jeg mener dette er feil og at han var født i 1838. En yngre bror var født i 1836, men døde allerede året etter i flg bygdeboka. Et av to må derfor være feil. (De var ikke tvillinger.) Har jeg rett i mine antagelser ? Det ville være kjekt og å slippe å reise inn til Riksarkivet for å sjekke akkurat dette, hvis noen har tid til å gjøre oppslag hjemme. På forhånd takk. Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Beklager Berit og alle andre. Det går for fort. Han het Nils Olsen fra Dammerud og var min tipp tipp oldefar. Fint du følger med. Jeg tror ganske sikkert jeg har funnet ekteparet i 1880 cencus for Minnesota, men jeg trenger en bekreftelse på fødestedet og alder i Norge. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dag Hofsødegård

Gunhild Marie Nilsdatter ble født 13 jun 1835 og døpt 21 jun 1835 av foreldre Nils Olsen & Berte Marie Olsdatter. Det er meget mulig at dette er den Ole & Berte Marie som er nevnt i Aurskog/Blaker bygdebok bind I side 506 og bind II side 199.Dåpen til Gunhild Marie finnes i Aurskog Mini I6 kort 2/11, side 44, no 66 og Aurskog Klok I2 kort 2/15, side 44, no 66. Gunhild ble konfirmert 5 sep 1852 i Aurskog kirke.Er dette Gunhild Maries foreldre finner du altså mer om den i Aurskog/Blaker bygdebok bind I side 506. Mulige besteforeldrene til Gunhild Marie i FT-1801: LenkeAmund Larsen ble født 25 mai 1838 og døpt 4 jun 1838 av foreldre Lars Amundsen og Anne Karine Hansdatter. Dåpen til Amund i Aurskog Mini I6 kort 2/11, side 62, no 36 og Aurskog Klok I2 kort 2/15, side 62, no 36.Amund og Gunhild Marie giftet seg i Blaker kirke 31 aug 1865, se Aurskog Mini I7 kort 6/12, side 226, no 22.Amunds far døde i 1864. (Aurskog/Blaker bygdebok bind II side 236)I følge kirkeboka flyttet Amund, Gunhild Marie og sønnen Karl Ludvig til Amerika i 1867.Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Dag, takk for som vanlig uvurderlig hjelp. Du har bekreftet mine antagelser. Jeg tror ikke det kan være tvil om at Gunhild Marie var datter til Ole Nilsen Dammerud. Det er forøvrig mora til Amund som døde i 1864, når vi ser nøyere etter i bygdeboka. Faren levde i beste velgående på prærien i McLeod, MN i 1880. Der bodde også en bror av Gunhild, Kristian Nilsen. Jeg har en fil 'KPH ansen' på www. gencircles.com fordi som ønsker å ta en 'nærmere titt' Jeg benytter anledningen til å ønske deg og alle 'hjelpere' en fortsatt fredlig førjulstid. Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest kjersti aamodt

Opplysninger om slekten som kom til Dammerud i Blaker. siden mannen min ogsåkommer fra denne slekten kan jeg tilføye følgende: Nils Olsen fra Setskog Fallet u Åmodt ble g.m pige Berthe Marie Olsdatter Bakken under Balterud i Blaker f/døpt 16.06 1800 av foreldrene Ole Guldbrandsen f.ca 1757/58 g.før 1790 med Anne Maria Olsdt. f.ca !760 fra folketellingen 1801. Mere bakover der vet jeg ikke mere.Foreldrene Til Nils Olsen Fallet var Ole Brynildsen f.1758 på Skansen-1831 på Fallet i Setskog nevnt der i 1801 g.nr 161 (fra Skansen under Bliksrud), er nevnt med foreldrene på Hage under Eid G.nr 2 i den nye bygdeboka for omr.Nr.2 s.68. han blr gift på Skrepstad 1787 m. Kristine Kristiansdatter Tangen i Setskog se den nye bygdeboka nr.1. Foreldrene hennes er også nevnt på Hage i 1801 som jordløs husmann faren Kristian Nielsen Tangen f.ca 1733 død 1821 på Sand, bosatte seg på Ødegården av Åmot, g.nr161.1 1762 ble eier av gården som de solgte i 1773. g 1760.m Karen Jonsdatter Sand. Foreldrene til Kr.N Tangen var Nils Mattisen d.y Tangen 1675-1760 g.m Karen Olsen Kinnestad 1687-1758 og hans foreldre Mattis Engebretsen Tangen 1649-1725 g.m Karen Nilsdt n.1723. Faren Engebret Tangen er den eldst kjente på Tangen i setskog se bygdeboka for Høland bind 1.Karen Olsdatter Kinnestad i Setakog var datter av Ole Andersen Kinnestad og karen Torbjørnsdatter Åmot i Setskog død 1733. Hennes foreldre Torbjørn Brynildesn Åmot 1626-92 skifte 1/11 1694 g.m Karen Olufsdatter. Begge kom fra Skillinsmark i Sverige. s.411 i den nye bygdeboka for Høland nr.3 Skansen u. Bliksrud Brynild Andersen f.ca 1724 bodde der en kort periode rundt 1760 var g.m marie Olsdt. f.ca 1729.Hilsen Kjersti aamodt i Oslo. Håper du leser dette, det er over et år siden du lå ut innlegget på debattsiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Takk for hjelpen Kjersti, Jeg følger med, og fikk senest i morgen en mail fra etterkommerere av Nils Olsen i USA. Jeg vet som du forstår ikke så meget om slekten bakover, men hvis du vil, sender jeg deg en lang liste med navn i fra etterslekten. Du kan sende en mail til karepeha@start.no slik at jeg kan få sendt deg listen. Takk igjen K.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Kåre Det var bra at du leste det jeg har. Og jeg tar gjerne imot lista fra Amerika. Min mann er etterkommer etter Bolette Nilsdatter Dammerud som ble født 25.11 1848. Broren John Dammerud var blind og bodde på Dammerud u. Mork. Bolette drev som veverske,strikkerske og spant garn. Hun fikk en sønn utenfor ekteskap 15/2 1875 som fikk navnet Martin Kristoffersen Dammerud. Han arb. som konduktør ved Tertitten og kjøpte Ringvold under Skrepstad i 1900. Han ble gift med Mina Guldbrandsdatter Lier. s.340 i den nye bygdeboka nr.3Du kan sende mail til meg på jobben da jeg ikke får det til hjemme kjersti.aamodt@bos.oslo.kommune.no Hilsen Kjerstihilsen Kjersti Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Artig, jeg har 'alltid' kjent til at min oldefar hadde en fetter som arbeidet på Tertitten. Senere har jeg funnet ut at det var Martin Dammerud. Jeg har et par bøker hvor han er avfotografert, både ombord på toget og på Bjørkelangen. Overkonduktør Dammerud var en 'lokal kjendis' på Bjørkelangen, men også Sørumsand i Tertittens glansperiode. Jeg oversender mere til deg som avtalt. Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg har forsøkt å finne opplysninger om dåpen i til Anne kristine Nilsdtr, hun bodde på Dammerud når hun ble konfirmert,10/02/1842, fødselsdato blir da oppgitt til 27. august 1828 i Aurskog kirkebok, KLOK I 2 1829-1857,-1842-Nr. 21.Jeg finner henne ikke Aurskog (kvinnekjønn på høyre side har leg lært nå), hun kan også være døpt i Høland, men jeg finner henne ikke der. Kan noen hjelpe ? MVH K.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.