Gå til innhold
Arkivverket

[#18533] Bondesønner fra Hedmarken som skipsredere i Arendal


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Thor (f. 1797) og Ole Thommesen (f. 1810), sønner av bonde og kvartermester Thommes Thorsen og Ales Christophersdatter fra Stange på Hedmark reiste til Arendal og startet ett skipsrederi. Jeg sakser fra Stange bygdebok: 'Thor og Ole ble store skipsredere i Arendal. Ole var ugift, men Thors slekt driver fremdeles forretningen'. Boka er fra slutten av 1940-tallet.Hva er navnet på rederiet? Eksisterer rederiet fremdeles? Er det nedskrevet noen historier om dette rederiet?Alle opplysninger er av interesse.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Svaret er ja på dei to siste spørsmål. I dag er det Nils og Thor Thommesen som rår over kvar sin del, kan hende òg noko i fellesskap. Thommesen-gården ved Pollen i Arendal er framleis i slektas eige (trur det er Nils som driv den), medan Thor driv Rygene, Smith & Thommesen (tremassefabrikk på Rygene i gamle Øyestad).Nils Thommesen er svært aktiv i Arendal historielag (eller kva det no heiter), og det er skrive i alle høve ei bok om Rygene, Smith & Thommesen kor mellom anna Hedmarksopphavet er nemnd. Den boka har eg heime i Arendal, men ikkje her eg sit no. Den kan du låne inn til ditt lokale bibliotek. Om du ynskjer å vite meir enn det om denne slekta, kan du jo ringje eller skrive til Nils Thommesen (skipsmekler, trur eg han skriv seg for, i Arendal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.