Gå til innhold
Arkivverket

[#18537] Kind`s prestegjeld.


Gjest Roald Lind Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Lind Hanssen

Jeg trenger hjelp fra noen som har tilgjengelig arkiver i Kind`s Prestegjeld. Min t-oldefar ELIAS MORTENSEN er døpt her. Jeg vet ikke når, men kona hans var i allefall døpt i 1828. Hvor ligger dette ? - er det mange kirker i dette prestegjeldet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kind ligger i S&F. Noen kirkebøker ligger inne her.Siden du vet så lite kanskje du kunne opplyse om hva barnet eller barna het og evt. født. Det kan gjøre det enklere å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Lind Hanssen

Jeg takker for responsen, men --sorry, jeg har ikke flere opplysninger. i KB for ekteskapet har jeg funnet døpt i 'Kind`s Prgj', men det står ingenting om fødselsdato. Hvilke KB kan jeg bestille for å begynne på den laange leitinga ? Hvilke nummer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Lind Hanssenbb

Han ble gift med Sara Nilsdatter fra Meløy, hun f i 1828. De ble gift i Meløy Kirke 2. juni 1850. Og de 3 barna deres ble født i Meløy. Elias er bare en stor hvit flekk i vår familiesaga. Tilfeldigvis fant jeg giftemålet og her at han var f i Kind`s Prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen. Ser at Elias er død ved tellingen i 1865 men at han har en sønn på ett år. Så da døde han vel rundt 1864. Har du sjekket om det kan finnes noen flere opplysninger i skiftet etter Elias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiHer har du en mulighet: Elias Mortenson, født 11.06.1818 på gården Indre Reksten i Kinn. Foreldre er Morten Sjursson og Helge Desideriddatter. Dette er så langt den eneste jeg har funnet med nogenlunde riktig alder.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Sara med barn i 1865. Lenke Hun er da enke.Jeg fant Ane Elisabeth Pareli Eliasdatter f. 11.06.1850 og døpt i Meløy 18.08.1850.John Christian Peder Tostrup Eliassen f. 01.07.1852 og døpt i Meløy 09.07.1855.I følge tellingen hadde de også barna Edvart på 1 år og Maria på 6år.Sara var enke i 1865 , og da bør vel Elias ha dødd ca.1864.Står ikke fedrenes navn oppført i kirkeboka? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Eva Kalmér Savjord

Til Lars løkkebø. Jeg ser du har arbeidet med Kinn. Lurer på om du har opplysninger om en Josefine Andrea Andreasdatter f. 8/2-1888 i Indre Holmedal . I følge mine opplysninger døde hun på Svanøy.( Kinn)Men jeg har ikke noen dødsdato på henne. Hun hadde slekt som bodde på Kvalstad gård.Hun kom sannsynligvis som tjenestepike til Svanøy.Lurer på om hun giftet seg på Svanøy?Og når hun døde.Takknemlig om du vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Har ikke vært borte i dama. Har du noen flere opplysninger om henne. Når hun kom f.eks eller andre ting? Hun er ikke å finne i de digitaliserte kildene over Kinn, og da må man inn i kirkebøkene. Og da trengs det nok flere opplysninger. Det er jo også mange gårder her og lete mellom. For å finne noen flere data er det kanskje mulig å begynne med utflytterboka fra Indre Holmedal. Men så lenge at det er noen som mener at hun døde i Kinn er det vel mulig å finne mer ca-data.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Jeg 'hiver' meg rundt når jeg nå ser at det er aktivitet og spørsmål rundt personer fra Kinn. Kan noen finne ut hvor det ble av en Berte Larsdatter f.ca 1780? Hun var datter av Dorte Johansdtr. og Lars Paulsen. Jeg skulle så gjerne ha visst om denne Berte dro til Bergen tidlig på 1800 tallet! Hvis hun ble værende på hjemstedet er det feil spor. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Lars . Har desverre ikke flere opplysninger om Josefine. Men gravsteinen finnes på Svanøy den dag idag.Så jeg må vel inn i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hvis gravsteinen finnes er det vel mulig å ringe kirkekontoret for å få greie på dødsdato og eventuelt om det står andre navn. Kan jo også være at kirkekontoret har registrert flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Takk for opplysningen.Datoen på gravstenen er uleselig,men det kan jo være at kirkekontoret har flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Så lenge stenen eksisterer er det ikke utenkelig at kirkekontoret har opplysninger om steinen og personen i sitt register. Ta en telefon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.