Gå til innhold
Arkivverket

[#18541] Averøy->Bud->Holmestrand


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Følgende er vagt, som å lete etter nålen i en høystakk, da jeg baserer meg på flere tiårgamle stikkord: Min mor hadde et søskenbarn som var gift med en skipper fra Bud, som omkom på sjøen i mellomkrigstiden. Et annet kom til Holmestrand. I begge tilfellene har jeg notert Nikolaisen som etternavn. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Kanskje det kunne være til hjelp hvis du oppga din mors navn og fødselsdata, samt hvis du kjenner navnet på din mors søsken.Nikolaisen er det navnet på søskenbarna før de ble gift ? Vedkommende som kom til Holmestrand, var det en mann ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mange takk for svar/hjelp. Min mor var Signe f Søbstad i Bådalen på Averøy i 1906 og hadde 7 søsken. Hennes søskenbarn på Bud het Nikolaisen etter hun ble gift. Jeg vet hun hadde 3 søskenbarn fra Hoel hvorav den ene emigrerte til Italia. (3 søstre).Om event- Nikolaisen til Holmestrand vet jeg absolutt ingenting. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hvis du søker på etternavnet Søbstad i Ft 1900 under Kvernes (Averøy) finner du Iver Peter Søbstad, hans kone og 5 barn. Videre kan du søke på Bud og der finner du Gurianna Hansdatter, enke også med 5 barn med etternavn Nicolaisen. Dette kan være din mors slekt på Averøy og søskenbarnets slekt på Bud.Det er ikke så langt fra Averøy til Bud. I all fall ikke med båt, men over Hustadvika måtte man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk for at du hjelper, Kari, Men jeg har kommet i skade for å villede deg litt når du bruker folketelling. Riktig gårdsnavn skal være Reitan, som ble selvstendig ca 1840 +- (fra Søbstad). Enken som du har funnet er en god kandidat til å være mor til den aktuelle. (Har ellers slekt på farsiden min nær Kløfta, fam. Aas på Algarheim ) Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei, tror dette må være rett folk: Din mormors søster Johanna Maria Olsdtr.Utheim, f. 1870, g. 1898 m. Jakob Tobias Nikolaisen Bjørnsund. Bodde på husmannsplassen Viken under Utheim i Kornstad ved FT1900, med sønnen Nikolai, f. 01031899. PS: Hvordan lager man lenker da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.