Gå til innhold
Arkivverket

[#18548] Danemann og slegsfredssønn


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg leser gjennom noen gamle notater og slektsbøker og der dukker to substantiv opp: danemann og slegsfredssønn. Det siste har noe med slektskapsforhold å gjøre, men hva er slektskapet når x er slegsfredssønn av y. Er det et virkelig slektskapsforhold? Danemann - er det en dansk mann eller er jeg helt på jorde? Danebrog var det første som falt meg inn - derfor assosiasjonen. Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det siste betyr et uekte født barn. Det første (dannemann) er en 'hedersmann' og har ifølge mitt leksikon (Store Norske) ingenting med ordet dansk å gjøre. Det henger sammen med et verb 'å gjøre, handle' som du finne i høytysk tun og nedertysk don. Ordet skulle bety en 'dugende' mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dannemann er innlånt fra nedertysk på 1300 - tallet. I min gammelnorske ordbok finnes første leddet i formen dándi (formodentlig presens partisipp av verbet 'don' å gjøre) i betydningen 'dugande'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for interessante svar. Hvordan forklares ordet slegsfred? I gl.no ordbok står ikke ordet om det ikke skrives på en helt annen måte da. Har det også nedertysk opphav? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du finner muligens noe om opprinnelsen til ordet slegsfred i tema 10760. Ordet brukes av og til i FT 1801 i betydningen 'uekte' født barn f. eks. LenkeMVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Mange takk for gode opplysninger, Astrid.Diskusjonen på 10760 er midt i blinken.Hva kan en ikke finne i dette debattforumet? Fortsatt god søndag til deg. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg mener å huske fra et annet tema her i DA at ordet dannemann / dannemann blir brukt i kirkebøker for å betegne at noen tilhører den kondisjonerte (?) stand. Det er sikkert noen mer kyndig enn meg som kunne si noe om dette.Et eksempel fra en digitalisert kirkebok her i DA er dette LenkeHa en fin søndag du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellers så finnes jo 'slegfred' i ordlista under : slegfredbarn barn født utenfor ekteskap, men ikke om barn avlet i hor (slegfred=frille) SAB 11.10.99mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

En bør kanskje også ha i minne at en dannemann ikke nødvendigvis er en dannet mann, men at betegnelsen har mer med rang og økonomi å gjøre enn dannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Som ordlisten under sier : dannemann/dannekvinne 1/351 brukt som betegnelse på aktverdige og hederlige mennesker SAB 11.10.99 Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, definisjonen er grei, men det må være naivt hvis man tror virkeligheten retter seg etter en definisjon. Bruk av begreper er avhengig av hvem som bruker dem og det trenger ikke være samsvar mellom begrep og virkelighet.I eget materiale har jeg ikke møtt mange dannemenn, men en blir kalt Dannemann ved begravelsen 1712/13. Vedkommende var en hyppig gjest på tinget, mest som tiltalt, sågar anklaget for å ha voldt en persons død, og stevnet for en bråte krangler og brudd på søndagsfreden. Han kalles altså Dannemann ved begravelsen - etter mi meining mest fordi han var blant de bedrestilte i bygda.Det kan tenkes det var noen aktverdige også blant husmennene, men jeg har ikke sett noen der bli kalt Dannemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Akk ja, det har du nok rett i.Det var vel slik før, noen ble kalt 'pene' mennesker fordi de var velstående-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.