Gå til innhold
Arkivverket

[#18556] Hvem kjenner til Dahlstrøm-navnet. Kommer fra Phillipstad Sverige


Gjest Kai H Jakosben
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai H Jakosben

Hei. Min gode venn Dahlsrøm rakk aldri å finne sine familiemedlemmer som kommer fra Sverige. Johan Oscar Dahlstrøm giftet seg i Halden. Det jeg er mest intresert i er de som kjenner til navnet Dahlstrøm enten i Halden, Fredrikstad eller Oslo/Aker. Alr av interesse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvilket århundre er det snakk om her?Uti 1900 har du Dahlstrøm elek.installatører som var på Vinderen i Oslo(Aker), men nå Lilleaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Henning Jakobsen

Hei. Jens Oscar Dahlsrtøm f: 24 Arril 1849 i Fillipstad Sverige, Han giftet seg med Josefine Marie Datter (enke)Født 13 Des 1851. De fikk følg barn: Kristian, Anna, Oskar, Fritz, Gudrun, Ruth, Victor, Ernst Gustav, Johan. Her stopper alt. VI har tilskrevet Fillipstad kommune uten særlig resultat. Kansje noen kjenner noen av barna deres, som kan ha blitt inngiftet-håper at noen kan hjelpe meg med dette, Min venn døde før han rakk å bli ferdig. Jeg lovet kona at det skulle bli ferdig, men desverre døde hun i forruge uke, Nå skal jeg prøve å finne dette før barna dør. (litt spøk) HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Folketellingen i Kristiania 01.02.1907 bekrefter hva Berit Knudsen skriver. J.O.Dahlström oppgis født 24.02.1849 i Filipstad, Sverige, han er typograf og de bor fortsatt i Conradis Gade 3. Dahlström oppgir at de innflyttet til Kristiania januar 1886, i tilfelle må det ha vært for en kort stund. Josefine Marie oppgis født 13.12.1851 i Fredrikshald.Det er to små forskjeller på det Kai oppgir i (4) og det Dahlström oppgir, foruten fødselsdato er det fornavnet som her er Johan Oskar.Av barna som ennå bor hjemme er fødselsdatoene Gudrun Eleonora Petronella 07.11.1887, Ruth Walborg Aurora 27.06.1891, Viktor Einar Waldemar 15.06.1893 og Ernst Gustav Adolf 26.08.1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Du vil bakover (!) i tid Kai ? Så da må du vell til Sverige.Jeg har i tillegg til ditt, at kona er født Andersdatter. Og at Oscar giftet seg i 1905 med Martha Johanne Tollefsen. Og at Johan døde Nov. 1902. Mange opplysninger er hentet fra Petrus K.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kirkebok for Filipstad, (Värmland) forteller: C:11 1839-1852 Fødte f. 24. dp. 25 februar 1849 Jan Oscar, foreldre: Dagk. Jan farsnavn vondt å lese, Familysearch foreslår Person Stina Cajsa Jonsdotter Faddere: Jonas Olsson, hans hustru Anna Lisa Nilsdtr. (Olof Hanssons enka vid Kalshyttan? vondt å lese), Anders Janson og pigan Stina Cajsa Persdtr. från xxx-hyttan.Familysearch forteller også at han fikk en søster Stina Cajsa Sex: FEvent(s): Birth: 06 Aug 1850 Place: Christening: 08 Aug 1850 Place: Filipstad, Varmland, SwedenParents: Father: Joh. Aug. PERSSON Mother: Stina Cajsa JONSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Henning

Nei. Jeg har kaskje utrykt meg feil...beklager. Jeg leter spesifik etter slekten som kom inn flyttende til Halden. Han kom flyttende fra Fillipstad. Han var somsagt Typograf, og man finnen familien i 1907 i Oslo. Det er ok. Det jeg ønsker er fra grensen og tilbake til Fillipstad, og Dahlstrøms foreldre og søsken. Jeg har nok ordlagt meg litt feil, men jeg kan forsikre alle am at alle de opplysningen som er kommer frem, har kommet meg til nytte. Jeg har np også lagt ut søk på lenken fra Nr 5 Janne. Takk for den Janne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Henning

Ja, takk skal du ha. Det er kjærkomne nyheter for meg. Er spent på resten av familien der borte. Eller, så kan jeg også hjelpe om det skulle være noe. Jeg har mine slektninger i Tune, Greåker, Yven, Hannestad, Vister, Alvim, Borge, Fredrikstad. Kanskje noen har hørt om 'jacobsen-verven' som lå på Paulsenkaia på Yven nedre, hvor det byggde seilskuter. VI faktisk i eie hele nedre Yven og en dal av nedre Tune. Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.