Gå til innhold
Arkivverket

[#18566] Nils Anton Olsen fra Brevig


Gjest Jeanette Kleve
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Kleve

I 1843 får min 2*tippoldemor Anne Magrete Larsd. datteren Nikoline Maria (uægte født i Hedenstad sogn) med ungk. guldsmedsvend Nils Anton Olsen i Brevig. I kirkeboka ved Nikolines dåp står følgende: 'Født 22/9 1843, døpt 21/6 1846 Nikoline Maria. Foreldre: Ungk. guldsmedsvend Nils Anton Olsen i Brevig og pige Anne Margrete Larsd. Barnet født i Muggerud-eiet hvor hun var inderst en tid, men ellers siden flakket om på flere steder. Nu på Laugerud Plads ovenfor Laugerudsund.'Jeg har ikke klart å finne denne guldsmedsvenden hverken før eller siden og håper noen kjenner til han. Anne Margrete er selv født '6 uker før jul aaret 1817' 'og hjemmedøpt strax av Kari Olsd. Bøeherred'. Seinere gifter hun seg med Tarald Collett.Vet noen noe mer om Nils Anton Olsen; som når han er født, hvor han blei av eller om han noengang blei guldsmed? Kan heller ikke finne han på noen FT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan bare finne 2 gullsmeder hvor navn begynner på Ni og som er gamle nok i 1865.Niels Aamodt 63år gift i Egersund og Niels A. Wilhelms 55år em. i Chr.sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Jeg regner med at Nils Anton Olsen var fra Brevik i Telemark. Men om han kan ha vært i Hedenstad, Sandsvær i årsskiftet 1842/43 er meg uvisst.Anne Margrete var ihvertfall oppvokst i Sandsvær og fødte alle barna der (7 stk om jeg ikke husker helt feil i farta).Veit noen om man rundt når man var guldsmedsvend eller svend av annet yrke?Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det siste spørsmålet skjønte jeg ikke. Hva med å gjennomgå C S Schilbreds borgerbok for Skien, Porsgrunn, Brevik, Stathelle og Langesund ? Ellers så kan jo magistratsarkivet for Brevik være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Oisann... Glemte vel noen ord i den setningen ja..Spørsmålet skulle være om man reiste rundt når man var guldsmedsvend, eller svend av annet yrke. Eller var man på et sted til man var ferdig utlært?Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Jeg har i mine notater en Nils Anton Olsen Barlin f. ca. 1820 i Brevik, sønn av Ole Nilsen Barlin og Rosine Nilsdatter Hoffman. Han var i 1865 blikkenslager av yrke.Om du leser i Fantefortegnelsen 1845 av Eilert Sundt (den kan du finne LOR) står det en del om han der.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Prøver å søke frem Nils Anton Olsen Barlin på FT 1865, men kan ikke finne han...Har du funnet han på ordinære FT, eller kun på LOR?Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Har ikke funnet Nils Anton i FT 1865. Men i FF 1859 nr. 2 står han omtalt. I FF 1862, side 86, nr. 230 og i FF 1865 under Kragerø, nr. 175, men her er han omtalt som Nils Christian Olsen Barlin og jeg har funnet noen av barna hans døpt og da er han omtalt som Blikkenslager.Grunnen til at han kan være omtalt som guldsmedsvenn er nok den at hans bestefar Nils Christensen Hofmann var Guldsmed i Brevik og jeg vil da anta at han muligens da var svenn hos ham. Du finner Nils Christensen Hofmann i FF 1862, side 96 nr. 248.Om du ønsker ytteligere informasjon kan du nå meg på mailadresse: v-kvenno@online.noMvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Knappefanten og blikkenslageren Nils Anton Olsen Barlin knyttes i flere kilder til Brevik. Han er forøvrig født 11. februar 1823 i Brunlanes og var av reisende folk, som det jo kommer fram av innleggene. At han også kaller seg gullsmedsvend er nytt for meg. Han var også flink, blant annet med å lage knivskaft av bein.Han er min tipptippoldefar på morssiden.I 1851 gifter han seg med Berthe Marie Hansdatter, født i Ullensaker. Men allerede i 1845, under den landsomfattende fantefortegnelsen, er han funnet med henne som reisefølge, da fartende rundt om i Sør-Norge. Jeg finner dem tre ganger der; en gang i følget til hans kommende svigerfar 'Duffe-Hans' Gulbrandsen Syverstad i Ullensaker, I Sannidal og i Solum. På sistnevnte sted har Berthe Marie endret sitt navn, både i forbindelse med en barnefødsel og en fengsling.At Nils Anton skulle ha barn med ei annen kvinne, er nytt for meg, men ikke overaskende.Du finner ham ikke som Nils Anton Olsen Barlin i fantefortegnelsen, da den ikke bruker Barlin-begrepet. Men søk på Nils Anton Olsen og du finner ham.Jeg vil gjerne ha mer informasjon om denne mulige datteren til Nils Anton, både forfedre på morssiden og etterslekt (dersom du ønsker å dele den med en fjern slektning).Se forøvrig på min hjemmeside, under min slekt, for å se Nils Atons slekt her http://home.online.no/~h-johnse/mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Når jeg leser etterlysningen til Jeanette på nytt, så må jeg komme med noen tillegg her.Inger Kvennodd refererer ikke til folketellingene, men til diverse fortegnelser over fanter (tatere, romani, omreisende).Denne Nils Anton vi begge snakker om (min 2tippoldefar) var reisende.LOR er Landsorganisasjonen for Romanifolket og du finner de kildene hun refererer til på www.lor.no under Slektsforum.Venter spent på at du hører fra deg på mail så skal vi nok finne mer utav dette. Jeg er overbevist om at vi snakker om samme mann.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Jeanette. Kan du kontakte meg på nytt på mail? Jeg har hatt et datakrasj og mista alle dine mailer.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Håper Jeanette fortsatt er aktiv og leser dette. Vil gjerne ha kontakt med henne. Send meg en epost på h-johnse@online.noMvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.