Gå til innhold
Arkivverket

[#18568] Thingvalla Line og Nebraska


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

HeiJeg forsøker å finne uthvor det ble av denne jenta ,Maren Katrine, født 11 feb 1885 av foreldrene Magnus Kristoffersen Stensrud og pige Kristiane A Fernberg. Har opplysninger fra en slektning i Amerika at Kristiane ankom New York 31 MAI 1888.Har funnet i fogdeprotokoll at bestefaren til barnet forhandler om bidrag i 1896 for da er barnefar død.Konsulatet har hatt mye trøbbel med å få levert pengene da Kristiane viser svært liten interesse i å motta disse penger.Omaha er nevnt, og mye tyder på at Kristiane slo seg ned i Petersburg Boone County i Nebraska og giftet seg med Gilbert G. Sebo i 1900, han var også fra Norge. Jeg har ikke klart å søke fram , har noen kjennskap til noe av dette? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1920 U.S. Census • Nebraska • Antelope • Grant • ED# 3 (i Januar 1920)forteller at Dilbert Seboe (54 år, f. i Norge) immigrerte til USA i 1890, og han hadde sendt inn papirer for å søke om statsborgerskap. Han var farmer. Fru Christina Seboe immigrerte i 1888. Hun er f. i Norge, og var i 1920 57 år.De har følgende barn: Clara, 18 år, f. i Nebraska Myrtle, 16 år, f. i Nebraska George, 8 år, f. i NebraskaFør jeg gjør noe mer, lurer jeg på hvem du egentlig leter etter, de i Amerika eller jenta i Norge?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei LAILA. Det jeg lurer på er om ikke jenta ble med til Amerika, hun har ingen hatt noe peiling på. Men hun var et såkalt uekte,men siden det var snakk om dette bidraget måtte hun jo leve .Kristiane emigrerte sammen med sine to halvbrødre Hans og Katrinius Fernberg .....BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

har du funnet emigrasjonen til moren da?Censusene nevner henne jo ikke.. hun ble kanskje igjen hos besteforeldre eller annen nær familie?Og, du nevner ikke hvor i Norge disse holdt til? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

HEI LAILA. Nei jeg har ikke funnet hennes emigrasjon ,men har fått opplysningene av en annen slektning i USA.Han har nok ikke visst om denne jenta. Jeg tror ikke jenta ble igjen ,fordi bestefaren opplyser i sin søknad om å få slippe bidrag at han har betalt Amerikabiletten til jenta på kroner 225.Kristoffer Madsen Stensrud er bestefaren til jenta og det er nabogården til morens hjemsted Stensrud.Disse Stensrudgårdene ligger i Bingen. Modum....BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

HEI LAILA . Takk for at du er så snill, men Maren Katrine kan vel ha giftet seg i 1910.Da er hun jo 25 år.Hun kan vel kalle seg Magnussen, Stensrud , Farnberg, det er ikke lett å si hvem navn hun har brukt.....BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Først tror jeg vi må finne henne i emigrantprotokollene, før vi bruker tid og sånn på amerikanske søk..Så, hvis Kristiane og hennes brødre dro.. bør de finnes i emi-prot fra Norge. det er nr. 1Har du sjekka utflytte i kirkebøker osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei Laila... Jeg lurer på om jeg noen gang blir like flink som deg. Min drøm er at jeg etter min død er det noen som kommer til å bli glad for mine bøker /bok. Jeg har kikket på utflyttet , men fant ikke noe, kan nok ha oversett noe, mye av kirkebøkene for Modum er litt for håpløse for meg.....Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hans og Katrinus Andreasen 15 og 11 år, Modum, emigrerte fra Kristiania 18/5 1888 til Newman. De var alene.Andreas L. Fernberg 59år gift, Modum emigr. 13/11 1884 til Blair fra Oslo, ingen kone var med.Jacob Fernberg 22 år, Modum emigr. 17/6 1887 til Ironwood Misch. fra Kristiania. Jeg vet ikke om han er i slekt.Jeg la merke til at det sto Kristiane A. Fernberg, og da kan vel A kanskje stå for Andreasdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

HALLO. Ja, det er fam.i 1865,jeg har også funnet Jakob som utvandret,men vet ikke hva slags slektning han er, men sannsynligvis er han det.Kristiane får datteren Maren Katrine i 1885 ,men hvor blir datteren av? Foreløpig en gåte....Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.