Gå til innhold
Arkivverket

[#18569] M&R, Kristiansund: Thore Christophersen, 1786 forlovet med Elen Didriksdt.


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Er det noen som kjenner til disse folka ? Tømmermand Christopher Thoresen Lyng ble iflg. kirkeboka i Kristiansund forlovet med pige Elen Didriksdt. Bjørset. Bosatt i Vågen. De hadde to barn: 1) Thore Christophersen, f. 18.1. 1786 og 2) Didrik, f. 7.11. 1790.Christopher Thoresen Lyng dør i 1796, 62 år gml.I 1801 er Elen og Didrik i Surnadal, antagelig på vei til Meldal, Sør-Trøndelag. Didrik Christophersen fra Kristiansund, 15 år gammel, ble konfirmert i Meldal i 1806.All mulig informasjon om disse folka mottas med takk. Hvor kommer de egentlig fra ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Nei, har du sett slikt. Det har nok stokka seg for meg her, ja. Det er Tømmermann Christopher Thoresen Lyng som ble forlovet med Elen. Thore Christophersen er sønnen. Jeg burde nok ha lagt inn et nytt innlegg, men får drøye det litt og se om jeg får noe napp. Tusen takk skal du ha for at du gjorde meg oppmerksom på tabben, man ser seg av og til blind. Slike feil burde jo ikke skje likevel.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hvis du søker i gardsnavn i FT1801 ser du at du finner Lyng i Verdal og Inderøy og Bjørset i Bolsøy. Men har du datoene for når de trolover seg? For Kvernes prestegjeld finnes en bok der trolovelsene er innført, og der står det mye informasjon om folkene. Det er ikke alle som har reist til sognepresten på Kvernes, men har de gjort det, skriver han oftest hvor de kommer fra. Skal prøve å få tid til å sjekke skifteprotokollen for 1796 i morgen eller i neste uke. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Tusen hjertelig takk. Har ikke dato for forlovelsen, men det var i 1786 i Kristiansund. Du er nok bedre kjent der enn jeg. Vågen, er det et stedsnavn eller gårdsnavn ? Vi har en teori om hvor Elen Didriksdt. kommer fra. Tror det er Didrikshaugen på Innset. Hun har trolig reist via Meldal og Bjørset (gård) og mener at navnet stammer derfra. (Selvsagt kan dettte være helt feil, og at hun som du sier kanskje kommer fra Bolsøy). Så var det Christoffer, da. Han er kanskje ikke den vi i utgangspunktet trodde han var, men for evt. å sjekke ham ut er det viktig å finne hans opphav.Skal prøve å se om Christoffer-navnet går igjen i Verdal og Inderøy i forbindelse med Lyng.Tar ellers fremdeles imot innspill med takk.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant en Thore Lyng, hmd, og kone Gurru, med en sønn Eric, i manntallet for Verdal 1762. I manntall 1815 finner jeg en Erik og Berret Nestvold, med sønnene Tore, 18 år, og Sevald, 16 år. Kan disse ha noe med Christoffer Thoresen Lyng å gjøre ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet en Elen Didriksdt. dpt. 7/4 1754 Kvikne Hed., far Didrich Clausen. Men den må evt. sjekkes for jeg fant det på Familysearch.Det finnes en Vaagen gård i Stangvig i M&R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha. Det er nok den Elen vi tror det er ja. Hennes far heter Didrik Clausen. Skal sjekke det med kirkeboka. Skal prøve å sjekke gården i Stangvik, for å se om det kan finnes noe der.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Du finner denne familien i 'Kvikne 2001' side 279 'Didrikshaug'.Elen oppført uten ektemann men søsteren Mette er , som du nok er kjent med, g m Erik Evensen Gorset.Hilsen Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Inger!Vågen er ingen gård men en del av byen. I FT 1801 for Kvernes er de ulike bydelene (øyene) oppført som kirkesogn. Det er Nordlandet (en øy), Innlandet (en øy), Kirklandet og Gomalandet (en øy) og VÅGEN er den del av havneområdet (en bukt eller 'våg' som ligger mellom Kirklandet og Gomalandet) og området rundt kalles fremdeles Vågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Astrid.Nå gjorde du meg nysgjerrig ang. Vaagen.Som jeg skrev før så var det minst 1 gård i Stangvig som het Vaagen i 1801. Det er ikke til å komme utenom.Men som du nå har skrevet så fantes det Waagen sogn i Kristiansund prgj. Det kjente jeg ikke til, og det kan være mye som taler for at Elen holdt til der og ikke i Stangvig siden de ble forlovet i Kr.sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Berit, jeg mente ikke å si at det ikke finnes gårder ved det navn. Vågen i Kristiansund er heller ikke noe kirkesogn, men er altså ført opp slik i 1801. Gatenavn er ikke nevnt - det står om folk bor på Innlandet, Kirklandet, Gomalandet, Nordlandet eller i Vågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da er vi nok helt enige Astrid, og jeg er ganske sikker på at du har rett ang. Elens oppholdssted. Det passer mye bedre inn med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal dere ha. Har dere noen kjennskap til kilder som kan sjekkes for å finne mer om disse folka ? Tore Kristiansen skulle prøve å sjekke skifteregisteret. Ettersom Christoffer var tømmermann, kan det finnes noen oversikt over slike, med evt. opplysnigner ? Det spørs om det kan lønne seg å sjekke med Lyng i Verdal, og se om man kan finne flere spor der.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen

Har ikke funnet Christopher Thoresen Lyng i registret i skifteprotokollen for Kristiansund for 1796. I kirkebok for Kristiansund sogn i Kvernes prestegjeld 1784-1819 pag 8 1786 står det:Februari 27d. Døbt Christopher Thoresøn Lyng og Ks Elen Didricsd. Bjørsets dgrb Thore, fød den 18 ejusdem i Waagen. Faddere ungk Matroser Hans Pedersen Em, dit Andreas Schjøberg og Jon Olsøn hos Byf. Hesselberg. Peder Pedersen Myhrsæts kone Ingebor Jonsdtr, Ole Olsøns Buaasens kone Marit Endresdatter og P. Marit Olsdotter Wold paa Dahle.pag 7b 1786. Februarii 16de Ægteviet Tømmermand Christopher Thoresøn Lyng med Pig Elen Didricsdatter Bjørset efter Tillysning i Kirken.Den 6. januar 1786 var Christopher Thoresøn Lyng fadder til Frideric Christian hvis foreldre var Peder Pedersen Myhrsæt og k Ingebor Jonsdtr i Waagen. En annen fadder var ”Pige Lena Christophersdatter”.Dessverre ser det ut til at de ikke dro til sognepresten på Kvernes for å melde sin trolovelse, men at de gjorde det direkte med kapellanen i Kristiansund. Kanskje pga. hastverk?Lykke til videre med letingen. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen, tusen takk skal du ha, Tore. Dette var virkelig interessant. Lena Christoffersdt. kan det være datter til Christoffer Thoresen fra et tidligere ekteskap ? Christoffer var jo en god del eldre enn Elen. (Christoffer f. ca. 1734 og Elen 1754).Har fått hjelp til å sjekke i Verdal, og det ser ikke ut til at de kommer derfra. Får bare prøve å sjekke videre. Kanskje kan dåpen du nevnte der Christoffer var fadder hjelpe oss videre.Igjen tusen takk for hjelpa.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.