Gå til innhold
Arkivverket

[#18571] Kind`s prestegjeld.


Gjest Roald Lind Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Lind Hanssen

SISTE : Elias Mortensen begr 23. juni 1865 !! Bor på sin gård Dalen i Meløy. Ps- selfølgelig- jeg glemte barn nr 4 i farten.Og- joda, foreldrenes navn står i KB, så farens navn for disse ungene er ikke i tvil. Jeg har ikke skiftene for så sent. Lars- i hvilken KB tror du utflyttinga står ? Han Elias du nevner må da ha meldt utflytting fra denne kommunen - og da kan jeg jo få bekreftet om du har rette familien .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Roald.Jeg tenkte mer på ekteskapet i 1850.Der burde navnet på bruden og brudgommens fedre være oppført.Hvor gammel var Elias da han døde i 1865? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Og med det innspillet fra Rune så kan vi vel være relativ sikre på at det er den Elias Mortensen som blir født i 1818 på gården Indre Reksten. Se den andre diskusjonen.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Lind Hanssenb

Elias dør 45 år gml iflg KB.Ja- dette ser jo unektelig sant ut ?! Men er han sønn av de som vi fant her tidligere .Vi snakker her om min morfamilie. Den første som gifta seg inn her var Elias, og dethar vært bare vage gjetninger -i alle fall i min tid- heller ikke de gamle aner noe.Kind var et lykketreff. Han ble gift inn i en veldig kjent slekt i Meløy som teller med alt det fine som er--og stammer fra adelsslekten Benkestokk. John Peder Christian Tostrup var en sønn- og han ble min oldefar. Han har vært mye av en eventyrfigur -3 leiermål før ekteskapet, og han gifta seg med mora til den andre- som ble min bestemor. Kjent som en stordriver på land og hav. Men en sta og egen mann. Han er jeg i ferd med å gå gjennom hele KB for å finne hver eneste begivenhet. Fordi idag er det for mye sagn og historier. Den nødvendige konsekvens for en slektsforsker er jo å spørre hvem hans famile var ? Finnes det bygdebøker som viser noe ?KB for ekteskapet er av en type jeg ikke har sett før,og her står ingenting om navn eller årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Dette må vel vere foreldra, som giftar seg i 1809:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KINNVI&variabel=0&postnr=1948&fulle=true&spraak=n>LenkeNår det gjeld bygdebøker finst det vel lite anna enn Albert Joleik: Soga om Flora fram til 1801. Eg vart ikkje så mykje klokare av å slå opp i den. Det står m.a. opplista ein del hendingar (dåp, konf, vigslar, dødsfall, skifte osv. kronologisk) etter årstal fram til 1801, men eg fann ikkje verken Helga eller Martin/Morten der.Vidare er dei som budde på gardane (A - J) på indre Reksta i 1801 lista opp. F: 'Gardmann Dirik Jørundson 52 & Kassi Bendiksdotter 45. Tvo søner, tvo døtrer.' Dette er vel dei same som er nemnde i folketeljinga for 1801, ingen av døtrene heiter Helga.Elles står det kven som er busitjarar i 1838, det var 6 gardar, på nr. 2 bur 'Martein Sjurdson', dette er vel henta frå 1838-matrikkelen, som finst på Fylkesarkivet i S&Fj sine heimesider:http://www.sffarkiv.no/sffbasar/ eller her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Ekteparet Didrik Jørgenson (A. Joleik skriver Jørgenson konsekvent som Jørundson i si bok) og Kassi Bendiksdtr som bor på Indre Reksten i 1801 gifter seg 26. juni 1780. De kan derfor godt være foreldre til den Helge Didriksdtr. som vi finner som tjenestepike på garden Solheim (Solem) i Kinn i 1801 og som er 19 år. Dette burde være mulig å finne ut av av skiftet etter Didrik Jørgenson som dør 1820/1821 på Indre Reksten. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Roald. Det er skifte etter Didrik Jørgenson i skifter for Sunnfjord. Didrik Jørgenson på gården Reksten indre i Brandsøy tinglag. Protokoll 12b side 393b for årene 1817-1821.Hvis du sender et spørsmål til Yngve Nedrebø i arkivforumet er jeg ganske sikker på at du får et svar. Jan er utrolig til å hjelpe med den type spørsmål.Hvis du går inn på arkivforumet så ser du hvordan spørsmål er stilt der. Bruk opplysningene jeg har gitt.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.