Gå til innhold
Arkivverket

[#18572] Johannes Johansen Uhren og Kari Nielsdtr Stein fra Hafslo


Gjest Ole Heggelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Heggelund

Den 27.06.1820 gifter Johannes Johansen Uhren seg med pige Kari Nielsdtr Stein. Som far til Johannes er oppgitt 'Johans' og som far til Kari er oppgitt 'Niels'. Etter hva jeg kan se får de en uekte sønn (Johannes) den 16.01.1820 som dør allerede 24.02.1820. De får en sønn til den 17.06.1823 som også blir døpt Johannes. Etter hva jeg kan se dør Kari på Elvethun allerede 06.08.1839 - bare 37 år gammel. Johannes dør vel på Solvi den 20.08.1897(?). Håper noen kan bekrefte mine antakelser/opplysninger. Jeg er også interessert i anene til Johannes og Kari. På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ole Heggelund

Dette er også den eneste Kari jeg har funnet. Johannes ser med andre ord ut til å være fra Luster og ikke Hafslo som jeg trodde. Noen som vet hvor garden 'Høyum og Uhren' ligger i Luster? Takk til deg Berit, og en riktig god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Therese Brennesvik

Jeg mener Berit viser til riktig Kari. Foreldrene, Niels Nielsen Stein og kona Anna Nielsdatter, er begge døde i 1794 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAFSDOD&variabel=0&postnr=1339&fulle=true&spraak=n>Lenke , og Kari er derfor blitt satt bort.Johannes Johannessen Uhren kan være fra Hafslo. Det finnes to plasser med navnet Uren på Hafslo, en i Hafslo sokn og en i Solvorn sokn. Disse stedene finner vi navngitt i ft 1865, men ikke i ft 1801. Noe som i alle fall er rimelig sikkert, er at Johannes og Kari etter at de giftet seg oppholdt seg på gården Moene. Johannes nr 2 har nemlig oppgitt Johannes Johannessen MOENE som far. Samme Johannes Moene og hustru Kari fikk ytterligere tre barn:Luchris LenkeNiels LenkeAnders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.