Gå til innhold
Arkivverket

[#18579] Leter etter et småbruk ved navn laksnes,laksneset i gutvik i Namdalen


Gjest Marian Hexeberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Dette må vel være Gutvik i Leka kommune? Det er akkurat der ferga går over til øya Leka. Her er flere matrikkelgårder. Under Mid-Gutvik var det iflg. matrikkelutkastet fra 1950 en plass som het Laksnesset (g.nr. 2, b.nr. 14). Innehaver i 1950 var Julius Mikalsens enke. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marian Hexeberg

Hei Knut.Tusen tusen takk.Du fant den jeg letet etter.Enka var min bestemor.Som jeg aldri fikk treffe.Men jeg lurer på hvor du fant dette?Marian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Hei Marian Jeg vokste opp som nærmeste nabo til Laksneset i Gutvik. Plassen ble såvidt jeg vet solgt for 2-3 år siden. Var det Lovise og Anton Julius som var dine besteforeldre? Jeg har dem i min file. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Marian! Så fint at du kom så raskt i mål. Du spør om hvordan jeg fant fram til bestemora di. Det var egentlig ganske enkelt. Det såkalte 'Matrikkelutkastet av 1950' har i flere år ligget ute på nettet på denne adressen: http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50Her finnes nesten alle gårder og bruk i Norge med navn på innehaver/bruker. Jeg husket fergeleiet på Gutvik og klikket meg derfor rett inn på Nord-Trøndelag/Leka og brukte 'Laks%' som søkebegrep. Databasen er lett å søke i når man har gårds- eller bruksnavn. Personnavnene er foreløpig ikke søkbare såvidt jeg vet, men det kommer kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.