Gå til innhold
Arkivverket

[#18585] Fosterbarn 1970-71 fra Nittedal, Skedsmo eller Lørenskog..


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Et noe spesielt spørsmål: Mine foreldre hadde fra slutten av 60-tallet flere fosterbarn.De som var store nok til å minnes har senere tatt kontakt;men en pike som var her som 5-6 åring vet vi ingeting om. (et søskenpar som var hos oss på samme tid har selv oppsporet oss og kommer snart på besøk!)Begge mine foreldre er døde; vi har sparsomme opplysninger om jenta:Sikkert fornavn.Ganske sikkert etternavn.1970-71ca. alderVi vet at hun ganske sikkert var utplsaert fra en av de nevnte kommunene.Jeg har sjekket litt med en bekjent som arbeider i barnevernet og 'fått tommelen ned' (personvern)Jeg fikk opplyst at hennes mappe er arkivert fortsatt, og ganske sikkert finnes det en 'mappe' på mine foreldre.Spørsmål:Kanskje noen av dere er 'inne' i nevnte kommuneadministrasjoner? Jeg tror nemlig ikke at det er taushetsplikten som er problemet; men arbeidet som dette tar: Om det lot seg gjøre å få ut mer data på henne skulle en tro at det lot seg gjøre å få oppsporet henne og forespurt om hun ville ha kontakt? Hennes adresse ville på den måten forbli ukjent for meg og min familie om hun mot formodning ikke ønsker kontakt.Det går jo alltids an å håpe... Sakens natur gjør at 'sensitiv' hjelp må rettes til tor.rustad@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg tilføyer - om noen skulle være i tvil: Jeg oppfordrer selvsagt ikke til å bryte regelverket, men mener fortsatt at skisserte løsning ikke bryter personvernet.Finnes det andre måter å løse saken på er jeg selvsagt lydhør for det.Men med de sparsomme opplysningene jeg har er det vel tvilsomt om hun lar seg spore - ikke minst p.g.a. et ganske vanlig navn - et ekteskap kan jo dessuten ha gitt et netternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Hva med å prøve noen av ukebladene? Blader som Hjemmet, Allers, Familien og Norsk Ukeblad har ofte spalter for slike typer etterlysninger - er ikke helt sikker på hvilke - der man etterlyser venner man ikke har sett siden femtitallet, klassevenninner man ikke kjenner etternavn til osv. De har jo kanskje større nedslagsfelt enn Digitalarkivet - selv om jenta selv kan være litt for ung for denne lektyren, kan jo noen i kretsen rundt henne også gjenkjenne faktaene i etterlysningen.Bare en tanke....for fra de offisielle kildene får du nok ikke noe hjelp i dette tilfellet, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.