Gå til innhold
Arkivverket

[#18586] Fru Sophie Fogt, sist 1800 tall? se bilde


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

I min familie finnes dette bildet av en fru Fogt, skrevet ' mit søskendebarn ' på baksiden. Dette ble funnet i en kasse med bilder etter mine besteforeldre. Flesteparten av disse bildene er etter mine oldeforeldre, men kan vel også ha tilhørt tippene. Denne grenen av familien har bodd på 'Sørhallen' i Halden i mange generasjonerJeg har ikke greid å finne ut noe slektssammenheng med denne fruen. Bildet er tatt i Christiania.Noen som kjenner til denne damen, og er det noen som kan tidsfeste dette bildet?Spørsmålet er om jeg får til dette med bildet....Hilsen Livbilete0059.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det kan nok være den rette. Navnet Fogt blir jo skrevet på flere måter. Alderen passer også i forhold til hvor gammelt jeg tror bildet er.Det var dumt ikke fødestedene står i tellingen her. Navnet Ommang er helt ukjent for meg.Takk skal du ha Rune, det er kanskje den riktige fruen?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 'Johanne Sophie Fogt' (f.ca.1825) som Liv fant i FT 1865, er vel trolig identisk med denne Johanne Vogt (f.1826) Lenke Vi ser at fruen i huset heter Josefine Hauglund og dette er vel gjerne en slektning av Johanne (søster?) for vi ser av FT 1865 at hun hadde broren 'Hans Haugelund'.Johanne Sophie Vogt var ugift i 1900. Hun burde vel da normalt ikke bli kalt 'fru Fogt' slik det står på bildet, men man kan jo aldri vite. Det kunne ellers være nyttig å vite litt mer nøyaktig hva som står bakpå bildet, Liv. Du sier at det står 'fru Fogt'. Hvor har du så fornavnet Sophie fra? Du sier at bildet er tatt i Christiania. Hvordan vet du det? Står fotografens navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Takk for svaret! Dette er hva som er skrevet med blyant bak på bildet: ' Fru Sophie Fogt mit søskendebarn '.Jeg har ikke bildet her nå, men bak på bildet står det trykt Christiania. Jeg har desverre ikke skrevet opp fotografens navn ( om det står noen ). Jeg får greie på dette i morgen.Denne Johanne Sophie Fogt du henviser til har jeg nå funnet ut mere om. Hennes foreldre var: Johan Henrik Fogt f. 28.12.1797-16.4.1834 og Ingeborg Sophie Nielsdtr Blichstad f. 1798.Denne Ingeborg Sophie giftet seg nok igjen ettersom det finnes en sønn Hans f.ca 1842 i -65 tellingen, og at hun og sønnen kaller seg Haugelund. Josefine som Johanne Sophie Fogt bor hos i 1900-tell. på Eidsvold, må vel da også være hennes halvsøster.Johan Henrik Fogt var titulert matros, sjømann og kjøpmann i kirkebøkene.Hans far som også het Johan Henrik var g.m. Johanne Dorothea Henriksdatter. Denne Johan var consumptionsbetjent ( tollbetjent )i Halden.Av egne søsken hadde hun:1. Cathrine Henrikke f. ca 1820, g.m. styrmann Andreas Nilsen f. ca 1811.2. Martin Johanneen Fogth f.3.8.1822-16.2.1908. Han var slaktermester og ble g.m. Malene Hansdatter f.1821 i Ingedal, Skjeberg ( datter av Hans Halvorsen Slang ? Dette skal jeg sjekke i kirkebøkene etterhvert ).3. Johan Henrik Fogth f. 18244. Niel Christian Fogth f. 25.5.1829Jeg merker meg at både Fogt, Fogth og Vogt blir brukt i denne familien.Jeg har en følelse at skulle denne fruen Sophie Fogt være et søskenbarn til en av mine oldeforeldre må det være noen sammenheng med en av disse over. Men på den tiden var søskenbarn så mangt, hun kunne jo også bare være en fjern slektning. En annen ting er at denne slekten Fogt har holdt til I Halden i flere hundre år, og har hatt en stor del med byens skipsfart og handel å gjøre.Kildehenvisninger til dette over er kirkebøkene i Halden og boken 800-profiler av Edvind Haug.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fotografen av bildet er A. Moestue, Christiania. Dette er trykt bak på bildet.Ved søk på Fotosekretariatets database fant jeg Adolf Christian Moestue, virksom fotograf i Chr.ania 1865 i Akersgata 25, og i 1863-1868 i Øvre Slottsgate. Han oppga så forr. og reiste til USA.Bildet av fru Fogt må da være fra perioden 1863-68. Da har jeg vel sånn omtrent tidsfestet bildet !?Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.