Gå til innhold
Arkivverket

[#18602] Hjelp med oppslag i bygdbok for Førde/Naustdal i Sogn og Fjordane.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bygdebøker , trenger jeg hjelp til følgende.Den 16.07.1752 giftet Iver Iversen Aase seg med Lisbeth Andersdatter Jahren i Førde.jeg undres på om dette er det samme paret som noen få år senere dukket opp på Tøshagen i Fana,Hordaland. Kan noen sjekke hva som står om Iver Iversen i bygdeboka for Førde/Naustdal?Jahren tror jeg kan være et bruk under Skei , enten i Førde eller Nausdal.Er det mulig å finne noe om Lisbeth der? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav J. Ellingsen

I Naustdal Bygdebok band II under bruk 4 Indre Åse finn ein: Ivar Ivarson f. 1726, gift 1752 på Åse med Lisbet Andersdotter Jonstad. Han budde i Bergen i 1774 Mvh. Olav J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav J. Ellingsen

Far til Ivar er Ivar Olson fødd 1678 på Åse. Han var gift to gonger, men ingen av konene er nemnde i bygdeboka. Ivar Olson sine foreldre er Ola Ivarson Åse 1642-1696 og Synneva Larsdotter ca.1644 - 1722. I Fylkesarkivet, fødde i Naustdal finn eg Lisbet Andersd. fødd 28/7 1727. Faren er Anders Larsson, tenar på Jonstad. I Naustdal Bygdebok band I på plassen Jarane under garden Naustdal finn eg Anders Larsson f.ca. 1706 på Skei, død 1775 på Jarane. Han var gift 1727 med Maria Johannesdotter fødd kring 1710 på Svarthumla. Dei er oppførde med mellom andre ei dotter Lisbet. Det er ikkje oppgjeve fødselsår, og ho står oppført gift med Jon Ivarson Natland, bustad Natland, Bergen. Kanskje her kan vera nokre spor. Mvh Olav J. Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen Olav.Når det gjelder den siste opplysningen om Lisbeth , så tror jeg kanskje den er feil.Lisbeth Andersdatter Jarane giftet seg 16.07.1752 i Førde med Iver Iversen Aase.Dette paret dukket i 1754 opp i Fana ved Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.