Gå til innhold
Arkivverket

[#18607] Boel Jensdatter antagelig fra Sigdal født ca. 1706


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Her er en av de anene jeg har stoppet opp med.Boel Jensdatter forlovet seg i Holmen kirke i Sigdal 3.dje søndag etter 3 hellige kongers dag i 1735 med Tosten Erichsen. De giftet seg noe senere i det samme året i Krødsherad kirke.Tosten var opprindelig fra øvre del av Schinnes i Krødsherad men hadde etterhvert nordre del av Fyran.Tosten var enkemann da han giftet seg med Boel. De fikk 2 barn sammen men Boel døde allerede i 1742 36 år gammel. Hun ble begravet 12..8.1742.Noen som kan hjelpe meg her med informasjon om Boel??mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel muligens sjekket dette på FS?BOEL JENSDR Spouse: TAASSTEN ERICHSON Family Marriage: 28 AUG 1735 Sigdal, Buskerud, Norway Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M428371 1722 - 1815 0124188 Film NONESå fant jeg to Boel Jensdtr fra BuskerudMen det var ikke fra kirkebok : en står som født 1/11-1708 med foreldre Jens Haagensen og Guri Nielsdt fra Vigen, EikerHennes ektemann er den samme som din, men som sagt er dette innlagt av en privat person.Samme person har så fått en annen mor : Marte Andersdtr og da står datoen for fødselen 10/11 - 1708, men far og sted er de samme.Den andre er fra Modun, f. ca 1705 og d. 6/2-1744, hun har foreldre Jens Rasmussen og Anna Catarina Mikkelsdtr.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

hei TormodJeg har ikke noe ekstra om Boel, men Torstens foreldre: Eirik Trulsen Skinnes og Anne Eiriksdotter er mine 5.tipp. Torsten dør like etter Boel, og blir begravet 28.okt. 1742 i Krødsherad.Krødsherad, bind 1, side 117 har mer. jeg har desverre ikke boka, men har tidligere lånt den på biblioteket. mvh knut Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Takk skal dere ha begge to.Jeg har kontroll på Eirik Trulsen og Anne Eriksdatter , men det var Boel da. Hvofor jeg tror at hun kom fra Sigdal var at forlovelsen var der. Det stod ikke noe om at hun kom utenbygd fra.En annen ane av meg giftet seg i Snarum kirke i Modum , tidlig på 1700 tallet, der stod det at han kom fra Sigdal, noe som var riktig.De fikk to barn sammen. Den ene ble oppkallt etter tidligere kona til Torstein ; Hælge Olsdatter, som døde i barselsengen da hun fødte en sønn Truls , høsten 1733.TormodTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Når Andreas Mørch ikke har kommet med noen antydning om hvor Boel Jensdatter kom fra, er det mest sannsynlig at hun ikke kom fra Sigdal. Det kan heller ikke være datter til Jens Rasmussen (Gamborg), for hun ble gift med Mathias Sass.Navnet Boel Jensdatter minner meg om at mor til klokkeren Jens Volgast i Sigdal også het Boel Jensdatter. Det er ikke utenkelig at Boel Jensdatter Fyrand kan være i slekt med klokkeren. Jens Volgast var født i Sæby i Danmark 1700. Boel kan altså ikke være datter hans, men en slektning kan det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Takk for innlegget , Halvor.Argumentet ditt det at Andreas Mørch ikke har nevnt henne og av den grunnen mest sannsynligvis ikke har kommet fra Sigdal, kjøper jeg ikke.Det er mange store huller i Mørch's bøker , ikke bare for Sigdal's del, men enda flere huller for Krødsherads del.Men , jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte om Boel er fra Sigdal, det er jo også derfor derfor jeg spør.Ellers , takk for innlegget og engasjementet.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.